Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-20, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Med tanke på att detta är det mest betydelsefulla som hänt mänskligheten, så är det en spottstyver!
Menar du att lanseringen av ChatGPT är det mest betydelsefulla som hänt mänskligheten?
Citera
2023-04-20, 06:57
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Menar du att lanseringen av ChatGPT är det mest betydelsefulla som hänt mänskligheten?
Jag har läst i tråden att chatgpt kommer göra romanförfattare musiker och manusförfattare arbetslösa. Du vet, den ska visst ha 145 i IQ säger de. Den har också studerat till advokat.

Själv ser jag mest en pimpad autocomplete som kan sammanfatta texter men saknar förmåga att själv skapa något av substans. Men alla får ju ha sin åsikt…
Citera
2023-04-20, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har läst i tråden att chatgpt kommer göra romanförfattare musiker och manusförfattare arbetslösa. Du vet, den ska visst ha 145 i IQ säger de. Den har också studerat till advokat.

Själv ser jag mest en pimpad autocomplete som kan sammanfatta texter men saknar förmåga att själv skapa något av substans. Men alla får ju ha sin åsikt…

Och det kommer bara bli allt svårare för dig att förstå AI eftersom lågintelligenta aldrig kan bedöma högintelligenta.
Citera
2023-04-20, 07:36
Medlem
X3treams avatar
Citat:

Jag såg för några dagar sedan hur en av Norges största tidningar börjat använda sig av Chatgpt, först till att översätta material, de skrev tydligt att artikeln var översatt av chatgpt. Massmedia är ett av områdena som kommer att påverkas stort. Journalister ligger i farozonen där många jobb försvinner.

Såg även att den klarade av medicinstudier i USA nu, bland toppelever, så givetvis kommer samhället förändras. Jag tror inte så många kommer ersätta Google med chatgpt i sök, utan mer för att få arbete gjort. Jag använder den varje dag på min hemsida, vilket i princip alla i världen gör nu. Artikeln jag skapade igår med Chatgpt tog totalt 2 timmar, från start till publicerad. Hur lång tid hade det tagit att skapa den utan? minst 2 veckor och jag hade inte klarat det lika bra.

Här kan man se lite av vad den klarar av. https://www.businessinsider.com/list-here-are-the-exams-chatgpt-has-passed-so-far-2023-1

Nu är den en månad gammal artikel så mycket har väl skett sedan dess, vet ej om de uppdaterar regelbundet.
Senast redigerad av X3tream 2023-04-20 kl. 08:21.
Citera
2023-04-20, 09:06
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Och det kommer bara bli allt svårare för dig att förstå AI eftersom lågintelligenta aldrig kan bedöma högintelligenta.

Det är du som visar på din låga intelligens genom att tolka en chatbots förmåga att ge dig information från webben och imitera naturligt språk som ”intelligens”.

Det är väl därför du inte ens förstår varför den inte förmår producera originalinnehåll utan bara duger till sammanfattningar och informationssökning. För du förstår inte litterär text.
Citera
2023-04-20, 09:09
Medlem
Citat:
Det är du som visar på din låga intelligens genom att tolka en chatbots förmåga att ge dig information från webben och imitera naturligt språk som ”intelligens”.

Det är väl därför du inte ens förstår varför den inte förmår producera originalinnehåll utan bara duger till sammanfattningar och informationssökning. För du förstår inte litterär text.

Du fokuserar för mycket på en version av ett verktyg och ser därför inte den stora bilden.
Citera
2023-04-20, 09:10
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag såg för några dagar sedan hur en av Norges största tidningar börjat använda sig av Chatgpt, först till att översätta material, de skrev tydligt att artikeln var översatt av chatgpt. Massmedia är ett av områdena som kommer att påverkas stort. Journalister ligger i farozonen där många jobb försvinner.

Såg även att den klarade av medicinstudier i USA nu, bland toppelever, så givetvis kommer samhället förändras. Jag tror inte så många kommer ersätta Google med chatgpt i sök, utan mer för att få arbete gjort. Jag använder den varje dag på min hemsida, vilket i princip alla i världen gör nu. Artikeln jag skapade igår med Chatgpt tog totalt 2 timmar, från start till publicerad. Hur lång tid hade det tagit att skapa den utan? minst 2 veckor och jag hade inte klarat det lika bra.

Här kan man se lite av vad den klarar av. https://www.businessinsider.com/list-here-are-the-exams-chatgpt-has-passed-so-far-2023-1

Nu är den en månad gammal artikel så mycket har väl skett sedan dess, vet ej om de uppdaterar regelbundet.

Att översätta, sammanfatta information och kunna användas för att ge bättre sökningar på webben betvivlar jag inte att chatgpt kan bli riktigt användbar till. Och som sådan kan den bli otroligt användbar.
Eller för att skapa formella texter , typ låta den gå tillgång till information och skriva en sammanfattning.

Däremot förmår den inte att skapa litterära texter av något slags verkshöjd och den kommer heller inte kunna det framöver.
Citera
2023-04-20, 09:33
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Att översätta, sammanfatta information och kunna användas för att ge bättre sökningar på webben betvivlar jag inte att chatgpt kan bli riktigt användbar till. Och som sådan kan den bli otroligt användbar.
Eller för att skapa formella texter , typ låta den gå tillgång till information och skriva en sammanfattning.

Däremot förmår den inte att skapa litterära texter av något slags verkshöjd och den kommer heller inte kunna det framöver.

Jag tror inte fokus är på att få den att skapa det, är en sådan liten nisch, tror mer fokus ligger på videomaterial framöver, stora pengar att spara in där för den industrin. I princip 100% av världens befolkning kollar videos dagligen, hur många läser litterära texter? Och ja, när jag åker tunnelbana i några av de fattigaste länderna så sitter folk och streamar, även de som är 60 plus..
Citera
2023-04-20, 09:46
Medlem
SoberZealots avatar
Verkar vara användbart. Jag frågade om jag skulle bjuda ut en kvinna. Och det verkade jag skulle göra.

Sedan frågade jag vad min fru skulle tycka om det. Och då fick jag bannor.
Citera
2023-04-20, 11:10
Medlem
X3treams avatar
Nu har jag lite mer koll på Norge, Chatgpt är ju globalt så. Regeringen jobbar för fullt gällande ny teknologi, nu är Norge inte de snabbaste när det kommer till detta, men de ser ju möjligheter och problemen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/strategi-for-digital-kompetanse-og-infrastruktur-i-barnehage-og-skole/id2972254/?ch=1

Här har Randaberg skolan börjat använda Chatgpt i undervisningen, här kan man läsa om hur eleverna håller sig anonyma https://ai.randabergskolen.no/gdpr-hvorfor-er-det-greit-a-bruke-denne-tjenesten/?

"Den utgaven av ChatGPT vi bruker på ai.randabergskolen.no er ikke den som er tilgjengelig for alle på https://chat.openai.com. Vi har en avtale med OpenAI hvor vi bruker det som heter et API (Application Programming Interface) som lager en kobling mellom tjeneren til Randaberg kommune og tjenesten ChatGPT hos OpenAI. Da gjelder andre regler enn for den tjenesten alle kan bruke."
Citera
2023-04-20, 11:30
Medlem
Saltkungens avatar
Satan vad snabb GPT-4 har blivit. GPT 3.5 har blivit sjukt mycket snabbare. Många påpekar detta på Twitter också, hände igår.
Citera
2023-04-20, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Såg även att den klarade av medicinstudier i USA nu, bland toppelever...
Är det ens jämförbart människor alls? För mig känns det jämförbart med en människa som sitter med hela internet som facit under tentan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in