Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Jag har läst i tråden att chatgpt kommer göra romanförfattare musiker och manusförfattare arbetslösa. Du vet, den ska visst ha 145 i IQ säger de. Den har också studerat till advokat.
Själv ser jag mest en pimpad autocomplete som kan sammanfatta texter men saknar förmåga att själv skapa något av substans. Men alla får ju ha sin åsikt…
Jag såg för några dagar sedan hur en av Norges största tidningar börjat använda sig av Chatgpt, först till att översätta material, de skrev tydligt att artikeln var översatt av chatgpt. Massmedia är ett av områdena som kommer att påverkas stort. Journalister ligger i farozonen där många jobb försvinner.
Såg även att den klarade av medicinstudier i USA nu, bland toppelever, så givetvis kommer samhället förändras. Jag tror inte så många kommer ersätta Google med chatgpt i sök, utan mer för att få arbete gjort. Jag använder den varje dag på min hemsida, vilket i princip alla i världen gör nu. Artikeln jag skapade igår med Chatgpt tog totalt 2 timmar, från start till publicerad. Hur lång tid hade det tagit att skapa den utan? minst 2 veckor och jag hade inte klarat det lika bra.
Här kan man se lite av vad den klarar av.
https://www.businessinsider.com/list-here-are-the-exams-chatgpt-has-passed-so-far-2023-1
Nu är den en månad gammal artikel så mycket har väl skett sedan dess, vet ej om de uppdaterar regelbundet.