2022-11-22, 07:47
Medlem
Hur bevisa att beslag inte är vin -51 från Dubai? Klart

Hur bevisa att beslag är yfn344? Eller annan bil?
Citera
2022-11-22, 08:57
Medlem
Här är bilderna från användaren Harakirilifestyle´s Instagram. Personen heter P*trick D*ehl (*=a och i) och är enligt hans Facebooksida projektledare på The Levvvel i Tyskland.

https://www.facebook.com/harakiri.patrick

På den första bilden ser vi exakt samma bakgrund som på bilden som advokaten sagt är när "Dubaiporschen" är under ombyggnad. Alltså där den står utanför lokalen.

Bild från Harakirilifestyle Instagram 1.jpg

Bild två är ytterligare ett exempel på samma bakgrund:

Bild från Harakirilifestyle Instagram 2.jpg

På den här bilden som är tagen från en Reel, har användaren lagt på ett filter vilket gör att den inte är lika tydlig som den kunde ha varit, men man ser ändå tydligt att den vänstra lyften är samma som på bilden där "Dubaiporschen" hänger på lyften.

Bild från Harakirilifestyle Instagram 4.jpg

Med andra ord, det råder exakt noll tvivel om att bilderna där "Dubaiporschen" är under ombyggnad, är tagna hos United TM i Tyskland. Som jag skrivit förut, det finns inga som helst bevis för att bilen någonsin funnits i Sverige. Delar av den, ja det är möjligt, men inte hela bilen.

Ang. om den beslagtagna bilen är YFN344 eller inte, så är det i princip omöjligt att bevisa, men allt tyder på det. Den har fästena för främre bursträvorna och NA på Larmtjänst skriver att bromsrören (som var monterade vid lackering) är från en GT3RS. Vilken bil ska det annars vara, tänker jag? Om Larmtjänst fått fortsätta utreda så hade han säkert hittat ännu mer som tyder på att det är just YFN344.
Senast redigerad av WoW-liksom 2022-11-22 kl. 09:04.
Citera
2022-11-22, 09:25
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoW-liksom
Här är bilderna från användaren Harakirilifestyle´s Instagram. Personen heter P*trick D*ehl (*=a och i) och är enligt hans Facebooksida projektledare på The Levvvel i Tyskland.

På den första bilden ser vi exakt samma bakgrund som på bilden som advokaten sagt är när "Dubaiporschen" är under ombyggnad. Alltså där den står utanför lokalen.

På den här bilden som är tagen från en Reel, har användaren lagt på ett filter vilket gör att den inte är lika tydlig som den kunde ha varit, men man ser ändå tydligt att den vänstra lyften är samma som på bilden där "Dubaiporschen" hänger på lyften.

Med andra ord, det råder exakt noll tvivel om att bilderna där "Dubaiporschen" är under ombyggnad, är tagna hos United TM i Tyskland. Som jag skrivit förut, det finns inga som helst bevis för att bilen någonsin funnits i Sverige. Delar av den, ja det är möjligt, men inte hela bilen.

Ang. om den beslagtagna bilen är YFN344 eller inte, så är det i princip omöjligt att bevisa, men allt tyder på det. Den har fästena för främre bursträvorna och NA på Larmtjänst skriver att bromsrören (som var monterade vid lackering) är från en GT3RS. Vilken bil ska det annars vara, tänker jag? Om Larmtjänst fått fortsätta utreda så hade han säkert hittat ännu mer som tyder på att det är just YFN344.

Bra snokat!

Är det fastställt via bild eller dylikt att bromsrören satt kvar under lackeringen? Jag har försökt titta utan att se.
Citera
2022-11-22, 09:27
Medlem
Snyggt!
Vilken identitet fick dubaikärran i germanien då tro? Om dess papper gick till Sverige menar jag.
Citera
2022-11-22, 09:28
Medlem
RolexVonSniders avatar
[quote=All0therswastaken|82493474]Måste också säga grymt bra detektivarbete, riktigt snyggt, 1+.

Väldigt bra teori och nog kan man räkna med att det är såhär det har gått till.

Påminner mig om Bjorcks (Supra) video om hans nya R8 som också är från Dubai där han jobbar, där hans bil nu förmodligen blivit duplicerad eller liknande. Bilhandlare i mellanöstern är ökända för att vara fifflare på ett eller annat sätt. Det finns en anledning att konsumenträtt i princip inte finns där..

Citat:
Ursprungligen postat av RolexVonSnider
Så det innebär alltså att det är helt jävla omöjligt tidsmässigt om jag uppfattat det hela rätt?

Ja det är riktigt
Det går att förbereda en förtullning innan varan anlänt aktuellt land(Tyskland i detta fall) så att tull och moms mm kan betalas in till speditören så att allt går lite snabbare när fartyget väl anländer men det går inte att förtulla en vara som inte ankommit landet i fråga
Datum för förtullning kan således först vara när fartyget med bilen anlänt Tyskland
Mao datumet på förtullningen är troligen då fartyg och bil anlände(alt senare) Tyskland

Datumet för förtullning kan bli senare om containern gått till ett tullager men datumet kan inte bli före att fartyget anlände Tyskland. Det går ej heller att få ut något från tullager utan att betala tull, moms mm
På tullpapper ska det finnas info om vilken fartygsresa bilen anlände Tyskland med

Så hur RC ska förklara att bilen lackades innan den ens fanns tillgänglig i Tyskland blir intressant
Citera
2022-11-22, 09:31
Medlem
Citat:

Så bra detektivarbete av många nu i slutet av tråden. Som Flashback var förr.

TR kommer garanterat att fälla för häleri av de stulna identifierade delarna som förvärvats av oidentifierade personer.

Om inte TR fäller för GT3an så har Larmtjänst fått så mycket information härifrån att de tryggt kan begära kvarstad av bilen och sedan driva ett civilmål.

Ur ett Flashbackperspektiv (och ur försäkringsperspektiv) är det solklart att det INTE är Dubaibilen utan en GT3.
Frågan är om det går att säkert fastställa att det är YFN344.
Men bolagen blir väl glada bara av att slippa lämna tillbaka en uppenbart stulen bil.
Även om den till slut skrotas
Citera
2022-11-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikikarn
Snyggt!
Vilken identitet fick dubaikärran i germanien då tro? Om dess papper gick till Sverige menar jag.

Den lär ha köpt nästan gratis i Dubai.
Så den lär väl ha blivit slaktad i Tyskland och ändå dragit in en hel del pengar.
Det som blivit kvar kan ha blivit trackdaybil eller ännu troligare skrotats
Citera
2022-11-22, 10:51
Medlem
uffe8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Den lär ha köpt nästan gratis i Dubai.
Så den lär väl ha blivit slaktad i Tyskland och ändå dragit in en hel del pengar.
Det som blivit kvar kan ha blivit trackdaybil eller ännu troligare skrotats

Kikar man på de tyska bolagets verksamhet så är det mycket försäljning av delar. Troligen har de slaktat ner den vita Dubai 911 Turbon och sen sålt delarna från den. Eftersom även karossbyte är lagligt och vanligt i tyskland kan de även ha fixat den lilla skadan på Dubai 911 Turbon's kaross för att även kunna sälja karossen som en reservdel till någon som behöver byta kaross på en krockad bil som inte går att laga. Så då har helt plötsligt identiteten på Dubai 911 Turbon blivit över och det är endast denna som då RC köpt.

(I tyskland är det vanligt att man får en summa pengar av försäkringsbolaget för att laga sin bil vid olycka och det är då enkelt att bara byta kaross ifall den är dyr/svår att laga och sen hävda att den är fixad. Så karossbyten görs ofta och bilars identiteter blir då över... Dvs det klassiska två krockade bilar blir till en hel och här kommer en förklaring till varför så många stulna bilar aldrig hittas då de får nya lagliga identiteter...)
Citera
2022-11-22, 10:57
Medlem
Alwaysrights avatar
——

Så hur RC ska förklara att bilen lackades innan den ens fanns tillgänglig i Tyskland blir intressant [/quote]

PeWe lackerare är supra- snabba!

Tack för en MYCKET kul tråd! Tack Ni alla som bidragit! Jag håller med popcorn den nionde januari!

(Tänk om sagt inledningsvis ” hade inte en aning vad detta är för bil” alt bara sagt ”jag har köpt av okända som jag inte kommer ihåg/är rädd för”. Vad ointressant allt hade blivit. Ett enkelt häleri-mål, lite dagsböter och sedan full business igen.)
Senast redigerad av Alwaysright 2022-11-22 kl. 11:15.
Citera
2022-11-22, 12:38
Medlem
Någon med bättre syn än mig kanske kan hitta detaljer på den vita bilen som visar att det inte ens är samma bil på alla bilder?

https://anonfiles.com/9ahbP4Idy6/Namnlo_st_2_png
https://anonfiles.com/A6hbP8Ify9/Namnlo_png
https://anonfiles.com/B7h7P4I8yf/Namnlo_st_png
https://anonfiles.com/Cdh2PdIdy1/Namnlo_st222_png
https://anonfiles.com/D4h8PcI8ye/Namnlo_s_png
https://anonfiles.com/E6h3PeI1y8/Namnlo_st_22_png
Citera
2022-11-22, 16:37
Medlem
Sitter och läser FUP igen.
Kvittot från United TM på sidan 266.

Om man exkluderar annan info så är det ett köp av en 991 Turbo som är ”not drivable” som United TM ska reparera.

En bil ska importeras från Dubai till Tyskland av United TM. Företaget vill ha 25’000 EUR up-front (för att köpa hem bilen).

Sedan ska resterande summa (60-25=35k eur) betalas när bilen är reparerad av dem och de har inregistrerat den i Tyskland. (Som en ”ny” bil).

Det låter väl rimligt att United TM importerar en krockskadad bil, reparerar och säljer den sen för 60k EUR?

60k EUR låter väl som ett rimligt pris?

Jag får inte ihop det med att de importerar en bil och får en del betalt i förväg och sedan skulle sälja den vidare till Sverige för den summan. Om kunden har ändrat sig och vill att bilen ska skickas till Sverige utan att repareras av United TM borde det ju finnas underlag/mail för det?
Citera
2022-11-22, 18:09
Medlem
Citat:
Med andra ord, det råder exakt noll tvivel om att bilderna där "Dubaiporschen" är under ombyggnad, är tagna hos United TM i Tyskland. Som jag skrivit

Eller under demontering för att säljas i delar 🤷🏼‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in