2022-11-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Med nuvarande belåningsgrad hos medelklassen skulle 10% ränta leda till fullständig kollaps. Jag gissar att bostadspriserna vid en sådan räntenivå kommer sjunka kanske 70% och Sveriges ekonomi kommer implodera. Det hade inneburit ränteutgifter för den genomsnittliga familjen som äger sin bostad på tiotusentals kronor i månaden. Väldigt många hade behövt sälja sina hus/lägenheter till en bråkdel av sina lån och de hade sen suttit med miljonlån och hyresrätt. Alltså personlig konkurs.

Konsumtionen i Sverige hade i princip stannat. Vi hade sett utbredda konkurser där jag tror att egentligen bara dagligvaruhandeln hade haft en chans. Hela nöjesbranschen, detaljhandeln och restaurangbranschen hade klappat ihop på ett sätt som hade fått corona-krisen att blekna. Vi hade sett massarbetslöshet, fattigdom och sannolikt upplopp.

Jag har väldigt svårt att tro att vi kommer få se sådana räntenivåer om inget mer händer som förvärrar det ekonomiska läget.

Vid långvarig 10% ränta så innebär det att inflationen är över 15%. Långvarigt. Vilket betyder att något driver inflationen, vilket i princip alltid ör löneökningar.
Citera
2022-11-06, 10:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vid långvarig 10% ränta så innebär det att inflationen är över 15%. Långvarigt. Vilket betyder att något driver inflationen, vilket i princip alltid ör löneökningar.
I det här fallet har man varit mycket tydlig både från arbetsgivare, arbetstagare och politiker att det inte är aktuellt att höja lönerna för att komma ikapp inflationen. Så då krävs att något händer som gör att de ändrar uppfattning.
Citera
2022-11-06, 11:04
Medlem
Gubbens avatar
Problemet är att folk inte förstår det här med rörlig ränta.
Bostadslån borde alltid vara fasta och fixerade.
Men det går ju inte i en marknadsekonomi och tyvärr är många ekonomiska idioter.
Citera
2022-11-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vilka är det som inte har kalkylerat med det? Bankerna har krävt att du ska klara en ränta på 5-7% för att du skulle kunna ta ett bolån. Lägg då också till amorteringskrav samt kontantinsats så inser du att nått större boprisfall inte kommer ske.

Skojar du eller?
Hur många hushåll i "medelklass" områden klarar av en styrränta om ca3-3,5% idag?
(dvs bolåneräntor och en i övrig räntemiljö mellan 5-10% bil/båt/konsumtionskredit/)

De i min bekantskapskrets som köpt bostad de senaste årtiondet skulle möjligen klara av sina åtaganden mot banken i den nya räntemiljön vi kommer se 2023 men till en kostnad av dramatisk minskning av levnadsstandarden.

Alltså när serivcekostnaden för lån + ammortering uppgår till närmare en månadslön/hushåll.
Svenskar har en artificiellt hög levnadsstandard.

Denna kommer korrigeras i den nya räntemiljön.
Citera
2022-11-06, 11:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Skojar du eller?
Hur många hushåll i "medelklass" områden klarar av en styrränta om ca3-3,5% idag?
(dvs bolåneräntor och en i övrig räntemiljö mellan 5-10% bil/båt/konsumtionskredit/)

De i min bekantskapskrets som köpt bostad de senaste årtiondet skulle möjligen klara av sina åtaganden mot banken i den nya räntemiljön vi kommer se 2023 men till en kostnad av dramatisk minskning av levnadsstandarden.

Alltså när serivcekostnaden för lån + ammortering uppgår till närmare en månadslön/hushåll.
Svenskar har en artificiellt hög levnadsstandard.

Denna kommer korrigeras i den nya räntemiljön.

Om jag skojar? Absolut inte. För att du ska ens ha blivit påtänkt med att bli beviljad ett bolån av bankerna så har dom räknat med att du ska klara en boränta på 5-7%. Punkt och slut.
Citera
2022-11-06, 11:22
Hänger vi inte med i räntehöjningarna så rasar den svenska kronan mot dollarn, då det blir mer lönsamt att satsa på amerikanska statsobligationer mm.
Citera
2022-11-06, 11:23
Medlem
Citat:
Sedan bankerna räknade på det har levnadskostnaderna gått upp med 50%. Och de fortsätter stiga. Banken har inte räknat med att du klarar 7% OCH okontrollerat ökande övriga kostnader.

precis, så jävla störande att prata med en del vänner som inte fattar det här. Bara för att någon bor i en lägenhet med billig uppvärmning och el betyder det inte alla många har fått skenanden kostnader senaste året. Husägare har mer eller mindre alltid en bil, står för egen värme samt har alltid högre elkostnad. Nu när precis allt har blivit dyrare så äts den där 7% marginalen upp..
Citera
2022-11-06, 11:23
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
men det var väl alliansen som pumpade in extra luft i bostadsbubblan genom att ta bort fastighetsskatten? (som sedan är omöjlig att återinföra)

om vi hade haft kvar fastighetsskatten som den var från utformad från början och tagit bort ränteavdragen

då hade skuldsättningen varit betydligt lägre än vad den är idag och även räntekostnaderna (både för bolånetorsk och staten)

Visst hade fastighetsskatten hjälpt till att hålla priserna nere. Men det är inte bara fastighetskatt utan även låga räntenivåer. Dessutom spelar migrationspolitiken in, det finns brist på hyresrätter som gör att folk tvingas att köpa sina bostäder.
Citera
2022-11-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Om jag skojar? Absolut inte. För att du ska ens ha blivit påtänkt med att bli beviljad ett bolån av bankerna så har dom räknat med att du ska klara en boränta på 5-7%. Punkt och slut.

"Kvar att leva på" kalylerna gjordes under en period när inflationstakten var 2%.
Jag antar att det är dessa du syftar på när banker "räknar med att man ska klara en boränta på 5-7%"

När 2023 passerat kommer svenska hushålls köpkraft minskat med närmare 20% under 24 kalendermånader. Tror du att bankernas kalkyl stämmer då?
Då finns inte de extra tusenlapparna i bankens "kalkyl" kvar när man räknar på nya bolån till dagens prisnivåer.

Men för all del, den framtiden är här inom kort så det är bara att avvakta och se
Citera
2022-11-06, 11:30
Medlem
Citat:
I det här fallet har man varit mycket tydlig både från arbetsgivare, arbetstagare och politiker att det inte är aktuellt att höja lönerna för att komma ikapp inflationen. Så då krävs att något händer som gör att de ändrar uppfattning.

Jag skrev klart och tydligt långvarigt.

Inflationen kommer att störtdyka i mars när inflationssiffror börjar möta tuffa föregående års siffror. Fortsätter inflationen öka nästa år beror det på löneökningar.
Citera
2022-11-06, 11:31
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
"Kvar att leva på" kalylerna gjordes under en period när inflationstakten var 2%.
Jag antar att det är dessa du syftar på när banker "räknar med att man ska klara en boränta på 5-7%"

När 2023 passerat kommer svenska hushålls köpkraft minskat med närmare 20% under 24 kalendermånader. Tror du att bankernas kalkyl stämmer då?
Då finns inte de extra tusenlapparna i bankens "kalkyl" kvar när man räknar på nya bolån till dagens prisnivåer.

Men för all del, den framtiden är här inom kort så det är bara att avvakta och se

Du tror att man säljer huset det första man gör om man ska dra ner på utgifterna? Nej nej, då ryker den nya bilen, båten, semesterresan. Glöm drömmen att vi får några större boprisfall.
Citera
2022-11-06, 11:31
Medlem
Citat:

Om inflationstakten långvarigt är över 10%, alltså över många år, så innebär det att lönerna har ökat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in