2022-11-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Och idioter som du förstår inte heller att man tog lägre lån på den tiden och att bostadspriserna var lägre?
Det är de låga räntorna som drivit upp priserna - inte räntorna som blivit lägre för att priserna stigit.
Hur jävla dum får man bli...
Men jag hade uppenbart rätt i att många är för små för att ens känna till en tid före år 2000.
Citera
2022-11-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Då är det ju idiotiskt av bankerna att inte räkna på ifall hushållet skulle klara en ränta på 10% när de beviljar lån. Vems fel är det egentligen att det blivit så här?

Varför? Bankerna vill tjäna pengar och vill därav låna ut så mycket det går. Du är ansvarig för din ekonomi, ingen annan. Hamnar du på gatan är det ditt fel, ingen annans.
Citera
2022-11-06, 10:13
Medlem
10% ränta skulle i praktiken vara helt ohållbart för väldigt många hushåll utan externt stöd.
Jag har räknat lite på det och med mitt lån på runt 1.45 (som ändå inte kan anses så djävla extremt) med 10% ränta skulle den totala månadskostnaden bli över 22k med el osv inräknat.
Skulle få en väldigt sträng ekonomi och då har jag cirka 63 i månaden före skatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Umder 90-talet var ränteavdraget samma som idag, mellen 1979-1990/91 var ränteavdraget 50 procent.

Nej så var det inte.

Ränteavdragen före 1990 gjorde att realräntan efter skatt var negativ. Som mest nedåt -5%. Ren vinst att låna på den tiden
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är de låga räntorna som drivit upp priserna - inte räntorna som blivit lägre för att priserna stigit.
Men jag hade uppenbart rätt i att många är för små för att ens känna till en tid före år 2000.

Hade vi amorteringstvång på 80-talet? Hade vi kontantinsattstvång?

Nej det hade vi inte. Det som driver upp priserna är att utbudet är för lågt kontra efterfrågan. Sedan 1990 har Sveriges befolkning växt med nästan 2 miljoner invånare, byggandet av nya bostäder har inte hängt med. Dessutom så rev man bostäder på 90-talet.
Senast redigerad av Hor-Ulla 2022-11-06 kl. 10:20.
Citera
2022-11-06, 10:19
Medlem
Vad är syftet med att höja räntan för att onödigt skit inte räcker till alla?
Citera
2022-11-06, 10:28
Medlem
Svaret på frågan angående vad som över "överbelåning" får ses med perspektiv.

Den del av befolkningen som lånat 3-4 msek upplagt på 50 år (såvida de inte är underbegåvade) borde
haft med i sin kalkyl att räntorna någon gång klättrar från 1.5% --> 5-6%.

Det är otroligt att man inte kalkylerat med att räntor kan komma att gå upp till "normala" nivåer
under 50 år framåt.

Helt magiskt naiv befolkning vi har
Citera
2022-11-06, 10:38
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Svaret på frågan angående vad som över "överbelåning" får ses med perspektiv.

Den del av befolkningen som lånat 3-4 msek upplagt på 50 år (såvida de inte är underbegåvade) borde
haft med i sin kalkyl att räntorna någon gång klättrar från 1.5% --> 5-6%.

Det är otroligt att man inte kalkylerat med att räntor kan komma att gå upp till "normala" nivåer
under 50 år framåt.

Helt magiskt naiv befolkning vi har

Vilka är det som inte har kalkylerat med det? Bankerna har krävt att du ska klara en ränta på 5-7% för att du skulle kunna ta ett bolån. Lägg då också till amorteringskrav samt kontantinsats så inser du att nått större boprisfall inte kommer ske.
Citera
2022-11-06, 10:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Fast det var för att försöka bevara en fast växelkurs. Nu har vi en flytande.

Men man mumlar om 10% bostadsränta i USA (fortsatta ökningar). Mycket tänkbart att vi får se samma i Sverige. Ja, det lär ge ett blodbad i byggandet och bostadspriser.
Med nuvarande belåningsgrad hos medelklassen skulle 10% ränta leda till fullständig kollaps. Jag gissar att bostadspriserna vid en sådan räntenivå kommer sjunka kanske 70% och Sveriges ekonomi kommer implodera. Det hade inneburit ränteutgifter för den genomsnittliga familjen som äger sin bostad på tiotusentals kronor i månaden. Väldigt många hade behövt sälja sina hus/lägenheter till en bråkdel av sina lån och de hade sen suttit med miljonlån och hyresrätt. Alltså personlig konkurs.

Konsumtionen i Sverige hade i princip stannat. Vi hade sett utbredda konkurser där jag tror att egentligen bara dagligvaruhandeln hade haft en chans. Hela nöjesbranschen, detaljhandeln och restaurangbranschen hade klappat ihop på ett sätt som hade fått corona-krisen att blekna. Vi hade sett massarbetslöshet, fattigdom och sannolikt upplopp.

Jag har väldigt svårt att tro att vi kommer få se sådana räntenivåer om inget mer händer som förvärrar det ekonomiska läget.
Citera
2022-11-06, 10:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vilka är det som inte har kalkylerat med det? Bankerna har krävt att du ska klara en ränta på 5-7% för att du skulle kunna ta ett bolån. Lägg då också till amorteringskrav samt kontantinsats så inser du att nått större boprisfall inte kommer ske.
Sedan bankerna räknade på det har levnadskostnaderna gått upp med 50%. Och de fortsätter stiga. Banken har inte räknat med att du klarar 7% OCH okontrollerat ökande övriga kostnader.
Citera
2022-11-06, 10:52
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Sedan bankerna räknade på det har levnadskostnaderna gått upp med 50%. Och de fortsätter stiga. Banken har inte räknat med att du klarar 7% OCH okontrollerat ökande övriga kostnader.

Andra faktorer kan ju också finnas som gör det svårt att klara en räntehöjning.
2 år efter vi köpte vårt boende blev jag sjuk och kunde inte längre jobba heltid + massa övertid som jag gjorde tidigare.

Vilket innebar att inte bara var jag tvungen att byta arbetsuppgifter och få mindre betalt (från kvällar/nätter till dagtid), utan att jag även i dagsläget bara klarar av att jobba halvtid.
Har ingen sjukpenning eller övriga bidrag och har aldrig haft då F-kassan anser mig som ”normalt arbetsför” medans läkarna (och min kropp) säger motsatsen.

Detta gör att det, minst sagt, är rätt tufft just nu.
Så hade jag inte blivit sjuk hade vi klarat oss utan något större problem med räntehöjningarna.
Citera
2022-11-06, 10:54
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag säger inte emot det.

Men en ränta på 10-15 procent på 80 talet var inte ett större problem pga att lånen var lägre och att ränteavdragen var större
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in