2022-11-06, 11:31
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Absolut sanning.

Hade 16,5% på byggkreditivet på ny kåk 1985, sen fladdrade det (vanliga låneräntan) mellan 12-14% i en jäkla massa år. Ett decennium nästan. När jag klev av den kåken -94 var räntan 12,5%.

Men kommer också ihåg en 14%-tig löneökning nån gång tidigt 80-tal.

Dagisgenerationen (70-talister och framåt) fattar inget av det här. Om dom ens vad ränta är och om de kan räkna procent.

Glöm inte att 1985 begränsades ränteavdraget till 50% från upp till 70%, dvs dina 16.5% var i praktiken 8.25% efter avdrag..

Idag får man bara dra av 30% och många med stora lån smäller nu i redan på 22% avdrag.
Citera
2022-11-06, 11:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag skrev klart och tydligt långvarigt.

Inflationen kommer att störtdyka i mars när inflationssiffror börjar möta tuffa föregående års siffror. Fortsätter inflationen öka nästa år beror det på löneökningar.
Varför skulle inflationen nu bero på något annat än löneökningar? Det kan mycket väl bli så att inflationen fortsätter drivas av bristande tillgång och/eller stora statliga subventioner. Om du kan förutse den ekonomiska utvecklingen inklusive dess orsaker så är du miljardär. Är du inte miljardär är din gissning inte bättre än någon annans.
Citera
2022-11-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Varför skulle inflationen nu bero på något annat än löneökningar? Det kan mycket väl bli så att inflationen fortsätter drivas av bristande tillgång och/eller stora statliga subventioner. Om du kan förutse den ekonomiska utvecklingen inklusive dess orsaker så är du miljardär. Är du inte miljardär är din gissning inte bättre än någon annans.

Om inflationen drivs av bristande tillgångar så kommer inga räntehöjningar få bukt med den.

Jag kan inte förutse något, men man kan dra slutsatser utifrån logiskt tänkande. För att inflationen långvarigt ska stå på 10% så måste KPI öka med 10% i flera år. Detta skulle inte vara möjligt utan löneökningar.

Dessutom har bankerna sina långa räntor på runt 4%, vilket skvallrar lite kring vilken inflationsnivå vi har att förvänta oss på medellång sikt.
Citera
2022-11-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du skrev ju under 80-90 talet.
Ja? Jag skrev inget om ränteavdraget.

Under 90-talet var boräntan ca 10 procent med samma ränteavdrag som idag.
Citera
2022-11-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du tror att man säljer huset det första man gör om man ska dra ner på utgifterna? Nej nej, då ryker den nya bilen, båten, semesterresan. Glöm drömmen att vi får några större boprisfall.

Jag har aldrig siat om bopriserna.
Jag konstaterar bara den panik som nu uppstår under myndiga människors förvirring där man står inför en dramatisk sänkning av den egna levnadsstandarden.

Vad är det du pratar om egentligen?
Otroligt många "normalhushåll" i Sverige har en samlad skuldsättning 3 msek.
En ränta på 1.8% --> 54 000 / räntekost
Läser du bankernas egna prognoser vid olika styrränte-regleringar ser det mycket troligt ut som att vi når 5-6% under mitten av 2023 vad gäller boräntor --> 150 000 /år

Och nej, inflation betyder absolut inte detsamma som att vi haft löneökningar som någon föregående skrev.
Denna inflationen är härstammar från olika saker (främst pga expansiv finanspolitik) men eldas på ordentligt av importerad inflation (försvagad valuta) samt kraftigt ökade energi/råvarupriser.
Alltså, den kommer fortsatt bestå hög oavsett om det blir 0 eller 3% löneökning kommande år.

Fastigheter är traditionellt sett ett bra inflationsskydd över långa tidshorisonter.
Men absolut inte under 2 siffriga inflationssiffror under korta perioder.

Det är inget konstigare än det som inträffade under senaste finanskrisen det som sker nu.
Alltså, utlåning till (vad som komma skall) hushåll med undermåligt fritt kassaflöde.
Citera
2022-11-06, 11:59
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Ja? Jag skrev inget om ränteavdraget.

Under 90-talet var boräntan ca 10 procent med samma ränteavdrag som idag.

Du skrev att under 80 och 90 talet var räntan 10%. Och då besvarade jag dig med att påtala att du inte kan jämföra en boränta från 80 talet med idag.

Varför nämde du 80-talet när du vet att boräntan då inte är jämförbar med idag?
Citera
2022-11-06, 12:04
Avstängd
Kommer detta leda till att sparräntan också går upp kan man undra.
Citera
2022-11-06, 12:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Det blir 100 ‱ till. Men minns att räntan faktiskt höjdes till 500 % en gång i tiden…

Det var dagslåneräntan (korta lån till bankerna), inte styrräntan som som Feldt höjde till 500%, och det varade bara i några dagar. Poängen med detta var att rädda de svenska bankerna genom att hålla uppe kronkursen så att de hann avveckla utländska lån innan kronan devalverades.

Det skulle förvåna mig om bolåneränan är högre än 20% om ett år. Om vi får hyperinflation finns det naturligtvis inte något tak för räntan, men jag tror mer på en klassisk depression med massarbetslöshet kombinerad med hög (men inte hyper) inflation.
Citera
2022-11-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Kommer detta leda till att sparräntan också går upp kan man undra.

Ja,

Jag band en rätt bra hacka 12 mån till 3% nyligen (2,95% för att vara exakt)
Otroligt lågt men bättre än att de ligger på ett transaktionskonto till 0%.
Citera
2022-11-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Varför skulle den "normala" medelklassen hamna på gatan vid en räntehöjning? Det är de "onormala" som dragit på sig stora lån som ev hamnar på gatan. De som sparat på sig en buffert tjänar tom på en räntehöjning. Ser inget fel i det.

Det fetmarkerade lät spännande, berätta gärna mer. hur blir vi rika nu när allt blir dyrare? Jag måste ha missat något i ekvationen

Hur tjänar tex jag på att få betala mer ränta?

Mvh oförstående
Citera
2022-11-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det var dagslåneräntan (korta lån till bankerna), inte styrräntan som som Feldt höjde till 500%, och det varade bara i några dagar. Poängen med detta var att rädda de svenska bankerna genom att hålla uppe kronkursen så att de hann avveckla utländska lån innan kronan devalverades.

Det skulle förvåna mig om bolåneränan är högre än 20% om ett år. Om vi får hyperinflation finns det naturligtvis inte något tak för räntan, men jag tror mer på en klassisk depression med massarbetslöshet kombinerad med hög (men inte hyper) inflation.

Är helt inne på din linje också.

Man kommer höja så mycket det går tills det gör otroligt ont.
När man kommit dit börjar det blir allvarligt på tillgångsmarknaden/arbetsmarknaden.

Skolboksexempel på depression/kraftig recession börjar...
Citera
2022-11-06, 12:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaporizhia
Är helt inne på din linje också.

Man kommer höja så mycket det går tills det gör otroligt ont.
När man kommit dit börjar det blir allvarligt på tillgångsmarknaden/arbetsmarknaden.

Skolboksexempel på depression/kraftig recession börjar...

Du var säkert en av dom som skrek om recession när IT bubblan sprack, när finanskrisen kom eller när Corona drabbade världen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in