2023-03-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Killen kan knappt knyta skorna utan hjälp, och har bara det jobb han har för att han råkade känna rätt personer. Han betedde sig dessutom som ett svin när jag kände honom, ljög och maktmissbrukade.

Då är han inte din vän/kompis. Ännu mindre anledning att bry sig om honom och hans åtaganden.
Citera
2023-03-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Då är han inte din vän/kompis. Ännu mindre anledning att bry sig om honom och hans åtaganden.

Varför ska jag som inte haft råd att sätta mig i enorm skuld vara med och baila ut honom? Jag förväntar mig att staten gör klart att han och hans flickvän får leva på existensminimum i åratal innan det blir något tal om avskriva några skulder för hans del.
Citera
2023-03-18, 12:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag ska förklara.

Du får låna 4,5 gånger din årsinkomst. Om ett hushåll köper ett hus för 8 miljoner kronor med maximalt bolån så behöver de låna 6,8 miljoner och putta in 1,2 miljoner i kontantinsats.

6800000/(4,5*12) = 130000kr give or take. Det är bruttomånadslönen som hushållet måste visa sin bank för att ens få diskutera ett bolån i den storleken. Har man sedan barn, andra lån, bil osv så behöver inkomsten vara större.

Har man ovanstående inkomst så har man uppenbarligen råd att köpa ett hus för 8 miljoner. Har man inte den inkomsten så har man betalat en mycket större handpenning. Var de pengarna kommer ifrån kan enbart individerna svara på.

Grejen är väl att med den nya räntan så har man inte råd. Man hade inte fått låna 8 miljoner och det kan man tycka att banken borde ha varnat för.

Nåväl. Annars har du rätt i att vi ska värna medelklassen. Det är en stark grupp som alltid är i opposition oavsett regering. Media och statsmakten är å andra sidan alltid i krig med medelklassen. Detta inte bara i Sverige, utan i hela Västeuropa med USA, Kanada och Australien. Näringslivet och statsmakten vet att om medelklassen får det sämre får alla grupper under den ännu mycket sämre vilket till slut drabbar just näringslivet och statsmakten.
Citera
2023-03-18, 13:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Varför ska jag som inte haft råd att sätta mig i enorm skuld vara med och baila ut honom? Jag förväntar mig att staten gör klart att han och hans flickvän får leva på existensminimum i åratal innan det blir något tal om avskriva några skulder för hans del.

Ja, den som av ideologiska eller moraliska skäl inte velat skuldsätta sig har varit missgynnad i årtionden. Ständigt blivit överbjuden av dem som lever som om det inte fanns någon morgondag.

Nu är den morgondagen här. Time for change. Eller vill de som så länge snackat skit om att ekonomin styr nu plötsligt att politiken skall styra när de själva befinner sig på den förlorande sidan?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-03-18 kl. 13:22.
Citera
2023-03-18, 13:38
Medlem
Inflationen i Sverige är alltjämt långt högre än riksbankens mål om 2 procent.
För att stävja inflationen har riksbanken höjt styrräntan ordentligt, någonting som slår hårt mot svenska hushåll.
– Vi har ett tufft läge i svensk ekonomi. Svensk ekonomi är högt skuldsatt i privat sektor, framför allt hushållen. Vårt läge är det sämsta man kan ha, om man har hög skuld och rörliga räntor, säger riksbankschef Erik Thedéen till GP.
Höjning väntas
Riksbanken väntas nu höja styrräntan ytterligare i april, och många bedömare väntar sig en höjning om 50 punkter.
Den drivande faktorn när det kommer till inflationen i Sverige är prisökningen på mat, uppger SCB.

https://marcusoscarsson.se/orosmoln-...ning-utfardas/
Citera
2023-03-18, 15:32
Medlem
Citat:

Vänta nu IngetNick. Du har gnällt i forumet i flera år över att du inte får anställning efter din examen.

Alltså har svenska folket ”bailat” ut dig i minst 5 år. Det är alltså okej. Men du vill inte ”baila” ut någon annan?

Sedan bailar du inte ut någon. Bekymra dig inte för det.
Citera
2023-03-18, 17:03
Medlem
Citat:
Vänta nu IngetNick. Du har gnällt i forumet i flera år över att du inte får anställning efter din examen.

Alltså har svenska folket ”bailat” ut dig i minst 5 år. Det är alltså okej. Men du vill inte ”baila” ut någon annan?

Sedan bailar du inte ut någon. Bekymra dig inte för det.

Hur exakt har svenska folket bailat ut mig? Jag har försörjt mig på olika timjobb och inte tagit emot en krona i bidrag. Jag minns fortfarande hur svinen på arbetsförmedlingen gjorde klart att det inte fanns någon som helst hjälp för mig att få, samtidigt som de kunde vräka ut pengar över diverse syrier, irakier, somalier och afghaner som inte ens kunde läsa och skriva.
Citera
2023-03-18, 17:06
Medlem
Citat:
Hur exakt har svenska folket bailat ut mig? Jag har försörjt mig på olika timjobb och inte tagit emot en krona i bidrag. Jag minns fortfarande hur svinen på arbetsförmedlingen gjorde klart att det inte fanns någon som helst hjälp för mig att få, samtidigt som de kunde vräka ut pengar över diverse syrier, irakier, somalier och afghaner som inte ens kunde läsa och skriva.

Hur många kronor betalade du för dina 5+ år på universitetet? Vem tror du betalar dina lektorers löner? Universitets underhåll? Osv.
Citera
2023-03-18, 17:08
Medlem
Citat:
Hur många kronor betalade du för dina 5+ år på universitetet? Vem tror du betalar dina lektorers löner? Universitets underhåll? Osv.

Med tanke på att svinet ifråga också pluggade (med betydligt sämre resultat) och att hela det parets inkomst kommer från skattebetalarna så anser jag inte att den frågan är av betydelse.
Citera
2023-03-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Nej, höjd ränta är verkningslös.
Det är ju just att man förstört pengarnas värde som är problemet genom att trycka för full rulle.
Kreditexpansionen försvinner nästan helt vid 8% ränta. Då trycks det inte pengar som du kallar det..

Bolånetorskarna, de som ser amortering som tvingat sparande, de människor som aldrig äger något. De som för evig tid kommer hyra från banken.
Alla dessa människor kommer få svettas lite kommande 2 år.
Citera
2023-03-18, 18:34
Medlem
Citat:
Killen kan knappt knyta skorna utan hjälp, och har bara det jobb han har för att han råkade känna rätt personer. Han betedde sig dessutom som ett svin när jag kände honom, ljög och maktmissbrukade.
Det låter som att du är bitter.

Kanske du borde fokusera mer på att ha det bra med dig själv än att klaga och missunna andra?
Citera
2023-03-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Det låter som att du är bitter.

Kanske du borde fokusera mer på att ha det bra med dig själv än att klaga och missunna andra?

Klart att jag är bitter. Han klarade inte av någonting på universitetet, ljög och manipulerade. Dessutom skulle han hela tiden pissa revir när han misslyckades med studierna. Han jobbar nu som systemadministratör på en statlig myndighet, för att han råkade känna någon som kunde hjälpa honom in och så ska jag dessutom baila ut honom ur hans idiotköp av ett hus han inte har råd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in