2022-11-06, 15:53
Avstängd
Rumpkorvens avatar
Jag sålde bostadsrätten i december 2021. Bor numera i en billig hyresrätt i väntan på rätt hus. Tror jag gjorde rätt. Jag behöver inte oroa mig för räntor och skit. Bara vänta på rätt tillfälle att köpa. Hoppas att räntan sticker åt helvete så att jag kan köpa billigt!
Citera
2022-11-06, 15:53
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Rätt säker på att det är de som lånat mer än de klarar som är idioter. Jag är i gruppen som kommer tjäna pengar på det.

Sött att du tror det.
Citera
2022-11-06, 15:55
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Bara om löneutveckling följer inflationen…
Det kommer den göra. När inflationen stabiliserats kommer real-lönerna att fortsätta stiga.
Citera
2022-11-06, 15:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Absolut. Men det är inte amortering på lånet som är en kostnad. I det fallet du beskriver är det att huset gått ned i värde som är kostnaden

Det är ju lite samma sak eftersom amorteringen är återbetalningen. Det sker med förväntan om att huset minst ska behålla samma värde som man köpte det för. Så länge man inte sålt huset är det neutralt, alltså S- (minskad skuld) och inte K+ (ökad kostnad).

Det många gör fel är att de sätter likhetstecken mellan utgift/utbetalning och kostnad. Amortering är en utgift och en utbetalning, men inte en kostnad. Det handlar således om likviditetssituationen, inte om tillgångsmassan. Ju mer man amorterar, desto mer äger man av huset.
Citera
2022-11-06, 15:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Att betala tillbaks det man lånat blir ju inte en kostnad? Eller tänker jag fel igen?

Ahh, du tänker så, jag tänkte rent investeringsmässigt, dvs om du lånar och köper någonting som minskar i värde så får du en kostnad. Lånar du 2 mille för att köpa en kåk, amorterar ned detta till 1,7 mille, och sedan säljer kåken för 1,7 mille så har ju hela kalaset haft en kostnad på 300k. Nu med ökade/ökande räntor så stiger inte fastigheterna i värde som vid nollränta, tvärtom, så att likställa amortering med sparande får jag svårt att förstå. Skillnad om kåken stiger i värde med 300k och du amorterat då har man ett väldigt fint sparande i kåken.
Citera
2022-11-06, 15:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Det kommer den göra. När inflationen stabiliserats kommer real-lönerna att fortsätta stiga.

Ja givetvis. Det enda man lär från historien är att man inget lär från historien. På 80-talet kunde man få dagens rätt under 20 kronor. Lika förbannat var det dyrare än nu räknat i köpkraft i förhållande till lönerna.
Citera
2022-11-06, 16:00
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag sålde bostadsrätten i december 2021. Bor numera i en billig hyresrätt i väntan på rätt hus. Tror jag gjorde rätt. Jag behöver inte oroa mig för räntor och skit. Bara vänta på rätt tillfälle att köpa. Hoppas att räntan sticker åt helvete så att jag kan köpa billigt!

Du tycker att samhället ska rasera så du kan komma över ett billigt boende? En dålig nationell ekonomi drabbar precis alla. Men har man bara ett billigt boende som preferens så, grattis.
Citera
2022-11-06, 16:03
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju lite samma sak eftersom amorteringen är återbetalningen. Det sker med förväntan om att huset minst ska behålla samma värde som man köpte det för. Så länge man inte sålt huset är det neutralt, alltså S- (minskad skuld) och inte K+ (ökad kostnad).

Det många gör fel är att de sätter likhetstecken mellan utgift/utbetalning och kostnad. Amortering är en utgift och en utbetalning, men inte en kostnad. Det handlar således om likviditetssituationen, inte om tillgångsmassan. Ju mer man amorterar, desto mer äger man av huset.

Det är också dumt att lägga alla ägg i samma korg, varför lägga alla pengar i bostaden?
Allt handlar egentligen om att få en balans i sin ekonom…

Så, amortera är inte alltid rätta lösningen.
Senast redigerad av Proklos 2022-11-06 kl. 16:08.
Citera
2022-11-06, 16:10
Medlem
Man ligger långt bakom Fed och EUs centralbank. Det är inte rimligt, vi är väldigt passiva tycker jag. Förmodligen för att det är jävligt läskigt att höja den.
Citera
2022-11-06, 16:18
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
det sa jag inte, men personen jag svarade sa det som att det var IDIOTISKT att inte binda räntorna. Binda räntor gör man till en premiumkostnad för att vissa sover bättre om nätterna om de vet vad räkningarna kommer vara på varje månad under bindningstiden. Man gör det inte för att tjäna pengar över tid.

Du fick aldrig chansen att binda dina räntor till nollränta, detta borde du veta om du sitter och krigar i en tråd som denna. Om du band dina räntor i god tid innan uppgångarna startade så kommer du tjänat pengar på det, jag band tex 2/3 av mitt lån till 1.86%, vilket jag är nöjd med, men det har hittills kostat mig ganska många tusenlappar och jag har ganska långt kvar innan det börjar vara ren vinst.

Det är precis som med allt annat inom ekonomi, har du facit är det förbannat lätt, men har du inte det är det en massa yttre omständigheter och tillfälligheter som avgör mycket i hur det slutar.
Om det är nollränta och du därmed exempelvis har 2 procent ränta så är det väl värt att binda det i 10 år då det inte kan bli lägre?

Binder man nu ett år till 4 procent så slipper man en rörlig ränta på 5 procent. Om styrräntan blir över 3 procent så kommer den rörliga bli 5 procent.
Citera
2022-11-06, 16:18
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det vet du inget om och en ränta med golv på 0,25 % skulle inte ha förändrat det. Du använder riksbankens argument och hur det gick för dem ser vi nu.
Du tror du kan bättre än experter? Ni hobbyekonomer på flashback tror ni är allvetare.
Citera
2022-11-06, 16:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Grattis vilken sits
Hoppas du hittar ett riktigt jävla klipp!
Bara slänga ut den luggslitna ekonomiskt oduglige bolånetorsken i soptunnan och kasta ett gäng tussar på dom, som i plus på svt.

Är själv redo med 7-siffrigt belopp från sommaren 2023. Säljer jag bilen och båten har jag 1.6 mille att gå in med.
Inom 1.5 år ska jag ha en villa utanför Stockholm och en miljon sportbil.

/Slemhög
Senast redigerad av slemhog 2022-11-06 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in