2007-02-05, 17:31
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Klart och tydligt = indicier och hörsägner? Ser inget annat än en subjektiv persons förakt gentemot polisen i det inlägget, illa doldt bakom något slags försök att verka objektiv.

Ursäkta?

Om du pallar får du gärna gå igenom mina inlägg så ser du att jag inte på nåt vis uppskattar eller underhålls av någon som använder knytnävarna. Reagerade över det fetstilade? Bra, för "någon" rymmer i det här fallet inte bara de givna huliganerna utan alltså även deras motpoler.

Och de redan nämnda situationerna har jag fått berättat för mig av 1, en (om det nu har med saken att göra) kristen tvåbarnsmorsa från Luleå och 2, en svensk som sedan typ tjugo år är bosatt i Perugiatrakten. Samma match (den i Bologna) var även mina släktigar på. De var tre till antalet, bor i Bagni di Lucca och vill du få det hela bekräftat så kan du om du är snäll få deras telefonnummer, och ev ett nödvändigt lexikon så du begriper vad de säger.

Övriga situationer jag nämnde är jag själv ögonvittne till, slängda bengaler, oprovocerat våld, poliser utan hjälm mm (som kuriosa - samma män har JAG sett sticka ut falska biljetter genom gallret. Falska? Ja, färgen är åt helvete, suddiga konturer på plåten osv). Behagar du inte lita på mig så är det ditt, och ev andras, problem.

Citat:
Ursprungligen postat av World Of Robots
Ja jag har träffat Italienare, och blev dummare på kuppen. Passion är det sista ordet jag hade använt om en Italienare. Typisk medial propaganda att allting är så passionerat i Italien, du kanske själv borde sluta läsa Aftonbladet.

Nu vet inte jag vart du träffat italienare eller om de ljög dig rätt upp i ansiktet om sitt ursprung men jag tror få beskriver dem, och syd-europeer som raka motsatsen till passionerade.

Btw, låt mig berätta om Ultras Romani i Romas kurva. De är alltid där, de är alltid på bortamatcherna. Faktumet är att jag inte kan påminna mig om att jag någonsin sett en match utan deras banderoll. Fotbollsintresserade herrar således? Förmodligen, skulle jag vilja påstå.

Ändå är de först i kön när de gäller klubba ner andra. Och då gäller de även "bröder" från samma kurva. Numer åker sällan vanliga dödliga supportrar, utan numerär uppbackning, tåg till bortamatcherna. Varför? Fråga Ultras Romani och deras gelikar... Fascism, våld, baseballträn i näven - allt det där ska de som åker med vara beredd att dela med sina vapenbröder från helvete, annars vänds ilskan mot de romanisti som inte vill slåss eller tillbe Il Duce.

Och det samma gäller flera grupperingar i viss utsträckning... Fedayn, Boys, TDR och så vidare. "Fans" som spenderar multum på att se fotboll. "Fans" som vi tilltalar som huliganer, ultras, avskum eller vad fan det nu må vara.

Så att slå fast att det här INTE är fotbollsintresserade herrar är nog att sträcka ut hakan alltför långt. Finns liksom inga enkla svar på det här och gäller nog att inse det för att lösa skiten. Jag tvivlar på att jag skulle ha en chans att lösa problemen men jag tvivlar inte på att du inte lyckas bättre än mig.

Fruktkorgshelvete....
Citera
2007-02-05, 17:34
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hoppas Italien tar i med hårdhanskarna nu och gör så att det blir lika säkert att gå på fotboll där som i England

Enda lösningen mot våldet, rensa bort ståplatserna, stämningen må bli sämre, men det blir säkrare och ger mer intäkter

På vilket sätt hjälper det att få bort ståplatserna? På de flesta arenor finns det redan sittplatser, men publiken väljer att stå ändå.

Köp inte mediamyten. Ståplats-diskussionen har ingenting med fredagens händelse att göra.
Citera
2007-02-05, 18:08
Bannlyst
Var har jag skrivit att alla ultras ska dö? Bara undrar, eftersom Hardly Boys här tycker att jag skrivit det. Jag skrev att de som förstör sporten borde skjutas. Inte de som åker runt och följer sitt lag, de kallas supportrar, inte ultras. Jag skiter fullständigt i vad dessa "passionerade" Italienare kallar sig. Förstör man sporten och håller på med våld är man en huligan. Tycker man om sporten och inte sysslar med våld då är man supporter. Det är väldigt enkelt att skilja mongoliderna från fotbollssupportrarna.
Citera
2007-02-05, 19:15
Medlem
WeeMans avatar
Jag tror att det kommer att bli som i England inom några år.

Ingen vill egentligen ha det så men huliganeran ger ju inget alternativ, så länge det hålls på en städad nivå så är det ju ingen katastrof när det blir lite bråk.

De krafter som vill förvandla fotbollen till en show som sporten är i USA måste jubla i hemlighet nu, det är just sånt här uppträdande de behöver för att kunna få igenom sina förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av zach
Btw, låt mig berätta om Ultras Romani i Romas kurva. De är alltid där, de är alltid på bortamatcherna. Faktumet är att jag inte kan påminna mig om att jag någonsin sett en match utan deras banderoll. Fotbollsintresserade herrar således? Förmodligen, skulle jag vilja påstå.

Det där med att gå på varje match behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till intresset, lika lite som en AFA-aktivist behöver vara intresserad av politik. Nu säger jag inte att alla som står i klacken inte är fotbollsintresserade, men som djurgårdare har jag ju sett folk stå vända från planen & försöka få igång publiken större delen av matchen, då är det väl mer masspsykosen & kicken av den än själva fotbollsintresset man tillfredställer.
Citera
2007-02-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Det där med att gå på varje match behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till intresset, lika lite som en AFA-aktivist behöver vara intresserad av politik. Nu säger jag inte att alla som står i klacken inte är fotbollsintresserade, men som djurgårdare har jag ju sett folk stå vända från planen & försöka få igång publiken större delen av matchen, då är det väl mer masspsykosen & kicken av den än själva fotbollsintresset man tillfredställer.

Är du här och gör bort dig igen? Så om man går på varje match och skriker på läktaren för att få igång publiken är man inte supporter. Man gör det bara för att man får en kick av att folk följer ens uppmaningar.
Citera
2007-02-05, 20:02
Medlem
zachs avatar
Håller dock med WeeMan till en viss del. För de med ryggen emot planen, och dom finns därnere med, kan ju fan inte ha sååå förbannat mycket intresset av själva matchen, då dom inte ens ser skiten. Någon får gärna förklara för mig hur man annars kan förklara det hela.

Dock så har ingen av de jag nämnde någon capo som står och basunerar ut sina meddelanden, åtminstone inte i den bemärkelsen att de därmed missar allt som vi andra vill se.

Sen tror jag aldrig att de kommer få Italien att bli ett nytt England. Passionen andra missat är en sak som talar för det, syd-europeiska mentaliteten är liksom inte personifierad av tysta män i slipsar (ni vet, Frisk fick faktiskt ett mynt i skallen från vip-läktaren i Rom...). Sen så har vi politikerna kontra de "dolda" krafterna. Finns förmodligen inget land i världen där supportrarna har sådan makt över klubbarna som i Italien, presidenterna sitter ju med pungen i ett skruvstäd. Och det är presidenterna som utgör Lega-Calcio, förbundet som härskar över Serie A och B. Coni och Figc (Olympiska kommitten och Italienska Fotbollsförbundet, typ) är lite mer fria, men ofast ändå bundna till klubbar, eller banker som är bundna till klubbar. Och politikerna... Berlusconi någon?

Men att det blir åtstramningar tar jag för givet. Ett par tusen kameror per KLUBBÄGD och NYBYGGD arena skulle jag välkomna, fler ordningsmän ur de egna leden och skrota carabinerin (oavsett om någon tvivlar på deras skuld så skapar deras närvaro irritation), mindre makt till fansen (hur just det ska gå till vettefan...), spelare med någon slags fungerande hjärncell (motpolen ser du gånger 22 varje match), mindre konspirationer från alla håll och kanter, mer trovärdighet från alla håll och kanter, ett totalrenoverat samhälle, utrotat agg gentemot södern. Ja, och en massa till. Sen är calcio´n tillbaka på världens topp.
Citera
2007-02-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Håller dock med WeeMan till en viss del. För de med ryggen emot planen, och dom finns därnere med, kan ju fan inte ha sååå förbannat mycket intresset av själva matchen, då dom inte ens ser skiten. Någon får gärna förklara för mig hur man annars kan förklara det hela.

Dock så har ingen av de jag nämnde någon capo som står och basunerar ut sina meddelanden, åtminstone inte i den bemärkelsen att de därmed missar allt som vi andra vill se.

Sen tror jag aldrig att de kommer få Italien att bli ett nytt England. Passionen andra missat är en sak som talar för det, syd-europeiska mentaliteten är liksom inte personifierad av tysta män i slipsar (ni vet, Frisk fick faktiskt ett mynt i skallen från vip-läktaren i Rom...). Sen så har vi politikerna kontra de "dolda" krafterna. Finns förmodligen inget land i världen där supportrarna har sådan makt över klubbarna som i Italien, presidenterna sitter ju med pungen i ett skruvstäd. Och det är presidenterna som utgör Lega-Calcio, förbundet som härskar över Serie A och B. Coni och Figc (Olympiska kommitten och Italienska Fotbollsförbundet, typ) är lite mer fria, men ofast ändå bundna till klubbar, eller banker som är bundna till klubbar. Och politikerna... Berlusconi någon?

Men att det blir åtstramningar tar jag för givet. Ett par tusen kameror per KLUBBÄGD och NYBYGGD arena skulle jag välkomna, fler ordningsmän ur de egna leden och skrota carabinerin (oavsett om någon tvivlar på deras skuld så skapar deras närvaro irritation), mindre makt till fansen (hur just det ska gå till vettefan...), spelare med någon slags fungerande hjärncell (motpolen ser du gånger 22 varje match), mindre konspirationer från alla håll och kanter, mer trovärdighet från alla håll och kanter, ett totalrenoverat samhälle, utrotat agg gentemot södern. Ja, och en massa till. Sen är calcio´n tillbaka på världens topp.

Kanske känner dem inte att de behöver se matchen i varje sekund. Men likväl har dem en enorm kärlek till klubben. Varför skulle dem annars vara där?
Håller med dig om sittplatserna. Något sådant kommer aldrig vara möjligt. Makten hos supportrarna är mycket större jämfört med England, och där är det ju inte lungt heller. Bara att det inte syns på arenorna så mycket.
Citera
2007-02-05, 20:27
Medlem
En samling artiklar om italiensk läktarkultur för dem som vill veta mera.

http://www.totalfootball.org/swe/home/page.asp?sid=144&mid=2&CatId=715

Det verkar som att det skulle kunna bli calcio redan till helgen. Fotbollsförbundets ordförande vill köra igång direkt, fast med en mängd åtgärder.

http://www.gazzetta.it/

Nu har detta blivit storpolitik i Italien, så därför krävs förmodligen någon kompromiss.
Citera
2007-02-06, 06:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
Men ditt efterblivna kioskmongo. Zach berättar ju klart och tydligt hur den italienska poliskåren gärna missbrukar sin makt genom att utan anledning slår ner oskyldiga människor, kvinnor/gubbar/ultras/huliganer/whatever.

Du är en tragisk människa som troligtvis aldrig varit utanför Svedala.

Hur som helst. Ett liv är alltid ett liv - RIP Cabaneri Filippo Raciti

Ja visst är det för jävligt man attackerar huliganer och att de inte får slåss på samma vilkor?
Citera
2007-02-06, 11:38
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Ja visst är det för jävligt man attackerar huliganer och att de inte får slåss på samma vilkor?

Spelar du du eller kan du verkligen inte läsa?

Det händer allt som oftast att polisen brukar sin makt på oskyldiga. Om det är Greta 65 år eller Pelle 10 år spelar liksom ingen roll.
Citera
2007-02-06, 16:14
Medlem
Shuyins avatar
http://svenskafans.com/italien/artikel.asp?id=153085

Serie A rullar vidare på söndag. Det är det enda rätta, man måste ta hänsyn till övriga fotbolls Europa, sponsorer, fans osv.

Jag läste också att 1/3 av italienska arenor är 'säkra' resten är det inte, det var något man skulle åtgärda. Låter bra i teorin, men om en stor grupp människor vill något så är det enkelt att genomföra det, varesig det är polis eller annat folk.
Citera
2007-02-06, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
Spelar du du eller kan du verkligen inte läsa?

Det händer allt som oftast att polisen brukar sin makt på oskyldiga. Om det är Greta 65 år eller Pelle 10 år spelar liksom ingen roll.
Om sedan ett helt land blir utan fotboll, och tanter och barn blir skadade på läktarna av dina idoler, det spelar kanske inte heller någon roll. Att du fortfarande inte kopplar sambandet mellan hur dina "passionerade" idoler uppför sig och hur polisen uppför sig är skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in