2007-02-04, 20:02
Medlem
Carabineri blir oftast trissade,ultras i italien dom vill ha bråk med polisen,dom vill ha uppmärksamheten.
Sen angående bråket i fredags är totalt onödigt på en fotbollsplan,.Att man ens bara har tanken att ta in bomber o andra saker,det tyder bara på att dom ville ha detta bråket,Sen hur kommer sakerna in på stadion,blir dom inte kontrollerade.??

Sen en annan sak,Både catanias och Palermos ultras ställer alltid till med kalabalik vart dom än kommer,2001 när palermo kom till Reggio så ödelas hela reggio calabria inre gator,p.ga Ulras bråkade me carabinerina.

Det va så väntat att detta skulle hända,tycker det e rätt att stoppa fotbollen,men dom ska inte ta det till överdrift..en månad det räöcker,sen
låt matcherna spelas ino tomma läktare..
Citera
2007-02-04, 21:11
Medlem
Och där kom Rocky69, då är det väl snart bara Helle031:s analys av italiensk fotboll som saknas för att man ska ha läget absolut klart för sig.

Det verkar som att man inte tänker komma med några beslut angående Serie A:s framtid före begravningen.

http://www.gazzetta.it/Calcio/Primo_Piano/2007/02_Febbraio/04/pancalli.shtml
Citera
2007-02-04, 21:40
Bannlyst
Vem fan bryr sig, de som vill ha våld på läktarna på en fotbollsmatch borde avlida, jag skiter väl fullständigt i vad de heter eller hur tuffa gäng de tycker sig vara med i. Hoppas de dör allihop, världen blir bara en bättre plats utan sådana efterblivna avskum som bara förpestar allas tillvaro.
Citera
2007-02-04, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Kunde fan inte sagt det bättre själv.

I carabineri är ett gäng adrenalinstinna herrar med stridspitar som William Wallace (sett Breavehart någon... "Im gonna pik a fight"......) skulle vara avis på. En del bär inte ens hjälm då de provocerar numerärt överlägsna huliganer. Andra har battonger, sköldar och hela skiten. En del föredrar att slänga bengaler, antingen sådana de har med sig själv, eller de som kastas mot dom. I Rom sker slagsmålen allt som oftast på eller kring Foro Italico - något alla som ska till arenan passerar. Men är det ungar där - who cares? Hörde inne på curva sud förut att de myndigheternas utsända snackar om "1+1" eller nåt i den stilen. Det är när de lyckas träffa någon med tårgaspatronen, för att sedan plocka samma person med själva tårgasen. Och om tårgasen får dig att lipa som ett barn så dödar nog fan i mig patronen.

Går många stories om herrarna i uniform, hälften är säkert sann. En som definitivt är det är den om Romasupportern som sprang upp på läktaren på Renato Dall'Ara i Bologna med ett gäng av dessa i ryggen. Tifoso´n ifråga slängde sig ner i panik från läktaren. Kommer inte ihåg hans öde men han överlevde med men. Men varför slängde han sig? Det påstods att han hade tagit sig in utan biljett men i fickan så fanns den rivna biljetten som bevisligen använts för passage. Så vad fick han att föredra betong från 10 meter? Varför slänger man sig hellre än blir tagen av "lagens män"?

En annan historia handlar om fyra tjejer som firade Romas guld -01. De låg på Circo Massimo mitt i natten. Kollade enligt dem själva på stjärnorna och döpte dem efter spelarna. Ingen hade druckit något. Snart kom dom, de beryktade. De började jaga alla på plats, slog dem de kunde. Tjejerna fick ett par efter sig men fick tag på en taxi som blev deras räddning, chauffören låste dörren och vägrade öppna för "ordningsmännen from hell".

Själv har jag bara varit nära dem vid utsatta situationer. Ingen fara egentligen. Inte för mig personligen. Men har sett föräldrar vädjat för sina barns skull, sett andra "krigsmålade" supportrar tillhörande grupper som normalt slåss vädja för andras barns bästa. Är liksom inget tvivel vart den största delen av skulden ska läggas, är bara så.

Dock så säger jag absolut inte att deras motpart på något vis är oskyldiga, långt ifrån. Men de kan aldrig hamna på den nivån som caribinerin är nere på. Helt omöjligt, går bara inte.
Ja det kan ju omöjligt vara så att huligankulturen själv skapar förutsättningarna för hur polisen agerar, precis som ute i verkligheten utanför de Italienska huliganernas lilla instängda bubbla. Omgivning och stämning styr hur polisen agerar. Står det då 20.000 våldsbenägna "macho"-hannar på en fotbollsläktare som inte fattar vad fotboll går ut på så är det väl för fan klart att polisen agerar därefter.

Hoppas polisen mördar dem allihopa. Hade skrattat mig själv till sömns.
Citera
2007-02-04, 23:22
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World Of Robots
Ja det kan ju omöjligt vara så att huligankulturen själv skapar förutsättningarna för hur polisen agerar, precis som ute i verkligheten utanför de Italienska huliganernas lilla instängda bubbla. Omgivning och stämning styr hur polisen agerar. Står det då 20.000 våldsbenägna "macho"-hannar på en fotbollsläktare som inte fattar vad fotboll går ut på så är det väl för fan klart att polisen agerar därefter.

Hoppas polisen mördar dem allihopa. Hade skrattat mig själv till sömns.

Men ditt efterblivna kioskmongo. Zach berättar ju klart och tydligt hur den italienska poliskåren gärna missbrukar sin makt genom att utan anledning slår ner oskyldiga människor, kvinnor/gubbar/ultras/huliganer/whatever.

Du är en tragisk människa som troligtvis aldrig varit utanför Svedala.

Hur som helst. Ett liv är alltid ett liv - RIP Cabaneri Filippo Raciti
Citera
2007-02-05, 05:08
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
Zach berättar ju klart och tydligt hur den italienska poliskåren gärna missbrukar sin makt

Klart och tydligt = indicier och hörsägner? Ser inget annat än en subjektiv persons förakt gentemot polisen i det inlägget, illa doldt bakom något slags försök att verka objektiv.
Citera
2007-02-05, 09:50
Bannlyst
Citat:
Men ditt efterblivna kioskmongo. Zach berättar ju klart och tydligt hur den italienska poliskåren gärna missbrukar sin makt genom att utan anledning slår ner oskyldiga människor, kvinnor/gubbar/ultras/huliganer/whatever.
JAaaha jamen om Zach säger det så måste det ju stämma ditt jävla fruktkorgshelvete. Att du inte förstår den enkla ekvationen att poliser agerar utifrån vilket hot de ställs inför säger väl allt om dig. Hade huliganerna i Sverige betett sig likadant hade polisen agerat därefter.

Huliganerna i Italien har inte ett jävla skit med fotboll att göra. Det är bara hormonstinna alfahannar som vill slåss under gemensam fana, och vad passar då bättre än något som redan har en flagga, plus konferensrum för 40.000+? Att det är fotboll har inte med saken att göra. Alla häftiga huliganer är töntiga low-lifes som bara bryr sig om sin egen jävla agenda, förstör för alla oss som tycker om sporten fotboll och befinner sig längst ner på samhällets botten, precis under "störig heroinmissbrukare i 50-årsåldern".

Citat:
Du är en tragisk människa som troligtvis aldrig varit utanför Svedala.
Jag har bott utomlands i nästan hela mitt liv, men det var ju nästan en bra gissning.

Citat:
Hur som helst. Ett liv är alltid ett liv - RIP Cabaneri Filippo Raciti
Nä det är det inte. Om alla sportförstörande huliganer dör imorgon kommer jag fnittra som en liten flicka i ett år. De är ändå apor och en lägre form av människa. Hoppas de utrotas.
Citera
2007-02-05, 12:37
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
JAaaha jamen om Zach säger det så måste det ju stämma ditt jävla fruktkorgshelvete. Att du inte förstår den enkla ekvationen att poliser agerar utifrån vilket hot de ställs inför säger väl allt om dig. Hade huliganerna i Sverige betett sig likadant hade polisen agerat därefter.

NEJ. EFtersom jag vi flertalet tillfällen i mitt liv sett poliser mangla batongslag på oskyldiga människor från alla olika sorters kategorier, dvs allt från gamla tanter och gubbar till unga småpojkar i 12 års åldern, så VET JAG att polisen inte alltid agerar utifrån det hot de befinner sig i. Det hade du också sett om du någonsin varit ute på krogen/idrottsevenemang/whatever. SÅ KOM IN I VERKLIGHETEN FÖR HELVETE!

Edit:
Har här du en länk från din bibel:

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,640025,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,992230,00.html

Citat:
Huliganerna i Italien har inte ett jävla skit med fotboll att göra. Det är bara hormonstinna alfahannar som vill slåss under gemensam fana, och vad passar då bättre än något som redan har en flagga, plus konferensrum för 40.000+? Att det är fotboll har inte med saken att göra. Alla häftiga huliganer är töntiga low-lifes som bara bryr sig om sin egen jävla agenda, förstör för alla oss som tycker om sporten fotboll och befinner sig längst ner på samhällets botten, precis under "störig heroinmissbrukare i 50-årsåldern".

Ja, även här har du ganska dålig koll. Problemen nere i Italien är långt ifrån fotbollens fel. Det är ett samhällsproblem/socialpolitiskt-problem som pågått sedan långt innan din mamma fick ut sitt elände till barn. I Italien handlar det om passion, inte om att vara kvarterets ballaste kille. Har du någonsin stött på en italienare/sydeuropé?

Citat:
Jag har bott utomlands i nästan hela mitt liv, men det var ju nästan en bra gissning.

Okej.

Citat:
Nä det är det inte. Om alla sportförstörande huliganer dör imorgon kommer jag fnittra som en liten flicka i ett år. De är ändå apor och en lägre form av människa. Hoppas de utrotas.

Känns ganska meningslöst att kommentera, då du förmodligen inte riktigt har koll på vad som åtsyftas när man pratar om ultras/casuals/kategori-a,b,c.
Citera
2007-02-05, 12:42
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Klart och tydligt = indicier och hörsägner? Ser inget annat än en subjektiv persons förakt gentemot polisen i det inlägget, illa doldt bakom något slags försök att verka objektiv.

Vad jag sett har han propagerat emot huliganerna i sina flesta inlägg här tidigare. Så hans inlägg kan därmed inte bli så mycket mer objektivt.
Citera
2007-02-05, 15:58
Bannlyst
Citat:
NEJ. EFtersom jag vi flertalet tillfällen i mitt liv sett poliser mangla batongslag på oskyldiga människor från alla olika sorters kategorier, dvs allt från gamla tanter och gubbar till unga småpojkar i 12 års åldern, så VET JAG att polisen inte alltid agerar utifrån det hot de befinner sig i. Det hade du också sett om du någonsin varit ute på krogen/idrottsevenemang/whatever. SÅ KOM IN I VERKLIGHETEN FÖR HELVETE!

Edit:
Har här du en länk från din bibel:

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,640025,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,992230,00.html
Jag läser inte Aftonbladet heller, men dina gissningar roar mig. Du är utan tvekan kungen av felaktiga antaganden iallafall, så någon slags medalj kommer du få i slutet av den här machotävlingen du förgäves försöker dig på.

Citat:
Ja, även här har du ganska dålig koll. Problemen nere i Italien är långt ifrån fotbollens fel. Det är ett samhällsproblem/socialpolitiskt-problem som pågått sedan långt innan din mamma fick ut sitt elände till barn. I Italien handlar det om passion, inte om att vara kvarterets ballaste kille. Har du någonsin stött på en italienare/sydeuropé?
Jaha du menar exakt vad JAG sa? Problemen är inte fotbollens fel, grattis. Då har du kommit till insikt iallafall. Att du sedan försöker dig på att kalla machoism för passion är skrattretande. Det handlar om våldsbenägna losers som kutar runt och vill slåss, och samtidigt förstöra för de som faktiskt gillar fotboll. Hade dina idoler till slagskämpar gillat fotboll hade de ju inte hållt på som de gör. Eller ja just det, de har ju passion.

Ja jag har träffat Italienare, och blev dummare på kuppen. Passion är det sista ordet jag hade använt om en Italienare. Typisk medial propaganda att allting är så passionerat i Italien, du kanske själv borde sluta läsa Aftonbladet.

Citat:
Okej.
Precis. Så bara för att du aldrig lämnat Trollhättan, eller vilken håla du nu kommer ifrån, betyder inte det att alla är lika insnöade som dig.

Citat:
Känns ganska meningslöst att kommentera, då du förmodligen inte riktigt har koll på vad som åtsyftas när man pratar om ultras/casuals/kategori-a,b,c.
Spelar det någon roll vad de kallar sig? De förstör sporten fotboll. Hur kan du inte se detta, är du efterbliven? Dina idoler har just nu gjort så att ingen kan gå och se Italienska matcher. Inga riktiga supportrar, barn med sina familjer, inte de som betalat pengar till betalkanaler för att kunna avnjuta Italiensk fotboll...bara för att någon förebild till dig kastar en bomb i ansiktet på en polis.

Fast du har kanske rätt, det var polisens fel. Och att skada en polis är viktigare än att vi riktiga fotbollssupportrar ska kunna följa våran sport.
Citera
2007-02-05, 16:04
Medlem
Hoppas Italien tar i med hårdhanskarna nu och gör så att det blir lika säkert att gå på fotboll där som i England

Enda lösningen mot våldet, rensa bort ståplatserna, stämningen må bli sämre, men det blir säkrare och ger mer intäkter
Citera
2007-02-05, 17:29
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Jag läser inte Aftonbladet heller, men dina gissningar roar mig. Du är utan tvekan kungen av felaktiga antaganden iallafall, så någon slags medalj kommer du få i slutet av den här machotävlingen du förgäves försöker dig på.

Appropå polisernas övervåld. Tack, bra svar.

Citat:
Jaha du menar exakt vad JAG sa? Problemen är inte fotbollens fel, grattis. Då har du kommit till insikt iallafall. Att du sedan försöker dig på att kalla machoism för passion är skrattretande. Det handlar om våldsbenägna losers som kutar runt och vill slåss, och samtidigt förstöra för de som faktiskt gillar fotboll. Hade dina idoler till slagskämpar gillat fotboll hade de ju inte hållt på som de gör. Eller ja just det, de har ju passion.

Nej, det gör det inte. Men jag orkar faktiskt inte förklara för någon som varken vill eller som aldrig upplevt ett liknande engagemang till en fotbollsklubb. Ett engagemang som sträcker sig utöver TV-soffan.

Citat:
Ja jag har träffat Italienare, och blev dummare på kuppen. Passion är det sista ordet jag hade använt om en Italienare. Typisk medial propaganda att allting är så passionerat i Italien, du kanske själv borde sluta läsa Aftonbladet.

Grattis. Här fördömer vi ett helt folkslag!
Vilket land, istället för Italien, skulle du förknippa med passion. Snälla pojk, svara inte Sverige nu!

Citat:
Spelar det någon roll vad de kallar sig? De förstör sporten fotboll. Hur kan du inte se detta, är du efterbliven? Dina idoler har just nu gjort så att ingen kan gå och se Italienska matcher. Inga riktiga supportrar, barn med sina familjer, inte de som betalat pengar till betalkanaler för att kunna avnjuta Italiensk fotboll...bara för att någon förebild till dig kastar en bomb i ansiktet på en polis.

Ja, det spelar en jävla stor roll. Men lever man i din generaliserade värld så ser man det förmodligen på ett annat sätt. Där alla huliganer ska dö. Där alla knarkare ska dö. Osv osv.
Det finns absolut INGEN här inne som försvara dödsfallet på Cabaneri Filippo Raciti. Ingen tycker att det är positivt med ultrashuliganer i Italien som får matcher avbrytna och inställda. Men alla ULTRAS är inte mördare, alla ULTRAS är inte det du vill kalla huliganer. Alla huliganer är inte mördare.
De olika ultrasgrupperingarna i Italien åker hundratals mil varje vecka för att följa sitt lag, 99 % av dom är inte där för våldets skull.

På vilket sätt är du en riktig supporter, i jämnförelse med folk som ger sina liv åt klubben de älskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in