2006-07-26, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neozz
Finns tydligen folk här som tycker de helt ok att de finns terrorstater... Skrämmande.

Stötta dina teori om att Libanon har begått statsterrorism, annars är ditt inlägg inte värt ett vitten.
För övrigt antar jag att Israel har gjort sig skyldigt till statsterrorism mot den palestinska befolkningen oftare än Libanon har.
Citera
2006-07-26, 02:01
Medlem
WalterSullivans avatar
det hela är så jävla absurbt hade libanon gjort så här mot israel hade usa och FN fortfarande suttit på sina arslen o inte gjort ett skit då
Citera
2006-07-26, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Man bombade även räddningsmanskapet som försökte gräva ut bunkern.
Israelernas blodtörst är svårsläckt

Det är lite svårt att skylla på "misstag" när de besköt platsen med artilleri hela dagen, och när det inte räckte så flygbombade man (bild från den händelsen), och till råga på allt så besköts räddningsmanskapet.

Israel borde sättas under internationella sanktioner omedelbart, vilket är precis vad som skulle hända valfritt annat land i Mellanöstern om de så mycket som nyste på FN utan att förklara sig. Men det kommer givetvis inte hända, Israel har immunitet tydligen. Endast judarna... endast judarna...
Citera
2006-07-26, 03:04
Medlem
az-Zahranis avatar
Caine777,

Jag har tagit det här en gång innan med Givati.

Israel erövrade 1967 Västbanken och Gaza ifrån Egypten och Jordanien. Dessa stater avstod emellertid från dessa territorier och de upphörde följaktligen att vara ockuperade. Israel stod inför valet att lämna dessa territorier åt deras invånare och låta de etablera en ny stat eller att annektera territorierna. Israel valde att annektera territorierna. Denna annektering skedde emellertid samtidigt som man negativt särskiljde befolkning på dessa områden med hänvisning till deras etniska/religiösa/nationella tillhörighet. Vidare flyttade man inte nya invånare till dessa territorier som var israeliska medborgare. Detta kallas apartheid.

Ett exempel på en korrekt annektering är den som skedde efter den militära konflikt som rådde mellan Tyskland och Frankrike. Frankrike utgick som segrare och beslöt att annektera Elsass/Alsace och Lothringen/Lorraine. Invånarna i dessa områden har idag samma rättigheter som övriga fransmän.
Citera
2006-07-26, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zahrani
Caine777,

Israel erövrade 1967 Västbanken och Gaza ifrån Egypten och Jordanien. Dessa stater avstod emellertid från dessa territorier och de upphörde följaktligen att vara ockuperade. Israel stod inför valet att lämna dessa territorier åt deras invånare och låta de etablera en ny stat eller att annektera territorierna. Israel valde att annektera territorierna. Denna annektering skedde emellertid samtidigt som man negativt särskiljde befolkning på dessa områden med hänvisning till deras etniska/religiösa/nationella tillhörighet. Vidare flyttade man inte nya invånare till dessa territorier som var israeliska medborgare. Detta kallas apartheid.

Ett exempel på en korrekt annektering är den som skedde efter den militära konflikt som rådde mellan Tyskland och Frankrike. Frankrike utgick som segrare och beslöt att annektera Elsass/Alsace och Lothringen/Lorraine. Invånarna i dessa områden har idag samma rättigheter som övriga fransmän.
Israel hade att välja på att ge territorierna till de araber som ville utrota judarna eller annektera områdena för att ha en buffertzon som skyddade mot ytterligare arabiska anfall. Jag ser heller inget konstigt i att man behandlar medborgare och icke-medborgare på olika sätt, det är fullt normalt. Sverige betalar ju till exempel inte ut arbetslöshetsersättning åt arbetslösa tyskar i Tyskland, eller hur?

Därför frågar jag återigen frågan som jag nu ställer för sjätte eller sjunde gången men fortfarande inte fått svar på:

På vilket sätt behandlas judiska israeliska medborgare bättre än arabiska israeliska medborgare? På vilket sätt kränker Israel sina arabiska medborgares rättigheter? Vilka rättigheter har judiska medborgare som de arabiska medborgarna saknar?

Det är en väldigt enkel fråga, som inte borde vara så svår att svara på för er som påstår att Israel för en apartheidpolitik.

För de som inte känner till apartheidlagarna som fanns i Sydafrika så kan jag ta upp dem här:

Amendment to The Immorality Act (1950) - svarta och vita fick inte ha sexuellt umgänge. Finns ingen sådan lag i Israel.

The Population Registration Act (1950) - alla medborgare var tvungna att registrera sig som vita, svarta eller färgade. Finns så vitt jag vet ingen sådan lag i Israel.

The Suppression of Communism Act (1950) - inga kommunistpartier fick existera. Finns ingen sådan lag i Israel.

The Group Areas Act (27 April 1950) - landet delades upp i olika delar, och människor av olika raser tilldelades olika delar. Finns ingen sådan lag i Israel, däremot vill "palestinierna" tvinga bort judarna.

Bantu Authorities Act (1951) - denna lag skapade en separat statsstruktur för svarta, med regionalt styre i deras egna provinser. Det finns så vitt jag vet ingen sådan lag i Israel, utan araber kan bli invalda i Knesset.

Prevention of Illegal Squatting Act (1951) - gav regeringen rätt att riva svarta människors hus om de låg i "slummen". Finns ingen sådan lag i Israel.

The Reservation of Separate Amenities Act (1953) - personer av olika ras fick inte använda samma offentliga inrättningar. Finns ingen sådan lag i Israel.

The Bantu Education Act (1953) - alla svarta skulle gå i statliga, regeringskontrollerade skolor. Finns ingen sådan lag i Israel, där finns arabiska skolor.

Bantu Urban Areas Act (1954) - stoppade svarta från att flytta till städerna. Finns ingen sådan lag i Israel.

The Mines and Work Act (1956) - sade att svarta endast fick ha "enkla" arbeten. Finns ingen sådan lag i Israel, araber finns inom alla samhällssektorer, inklusive armén.

Och så vidare. Så återigen frågar jag:

På vilket sätt behandlas judiska israeliska medborgare bättre än arabiska israeliska medborgare? På vilket sätt kränker Israel sina arabiska medborgares rättigheter? Vilka rättigheter har judiska medborgare som de arabiska medborgarna saknar?
Citera
2006-07-26, 06:42
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Låt oss se vem är den, som inte riktigt förstår......
Åk till Birobidjan, satans fanatiker:

http://www.truthdig.com/report/item/20060718_tom_hayden_things_come_round
Citat:
All that year I tried to navigate the district’s Jewish politics. The solid historical liberalism of the Westside was a favorable factor, as was the strong support of many Jewish community leaders. But the community was moving in a more conservative direction. Some were infuriated at my sponsorship of Santa Monica’s tough rent control ordinance. Many in the organized community were suspicious of the New Left for becoming Palestinian sympathizers after the Six Day War; they would become today’s neoconservatives.---"
Citera
2006-07-26, 08:30
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det är lite svårt att skylla på "misstag" när de besköt platsen med artilleri hela dagen, och när det inte räckte så flygbombade man (bild från den händelsen), och till råga på allt så besköts räddningsmanskapet.

Israel borde sättas under internationella sanktioner omedelbart, vilket är precis vad som skulle hända valfritt annat land i Mellanöstern om de så mycket som nyste på FN utan att förklara sig. Men det kommer givetvis inte hända, Israel har immunitet tydligen. Endast judarna... endast judarna...

Det är naturligtvis helt förkastligt att döda FN-personal och skylla på
misstag, en krigsmakt av den digniteten vet med säkerhet var ev FN-posteringar finns. Sedan är inte Israel immuna mot FN, men så länge USA
har veto lär inga sanktioner inträffa. Jmfr Nordkorea där väl speciellt Kina
motsätter sig sanktioner via veto i säkerhetsrådet.
Citera
2006-07-26, 08:40
Medlem
wootens avatar
Bara att beklaga att världens blodtörstigaste land har veto och sätter sig över FN... Iof väldigt lågiskt att världens blodtörstigaste land skiter i FN.
Citera
2006-07-26, 08:55
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zahrani
Caine777,

Israel erövrade 1967 Västbanken och Gaza ifrån Egypten och Jordanien. Dessa stater avstod emellertid från dessa territorier och de upphörde följaktligen att vara ockuperade. Israel stod inför valet att lämna dessa territorier åt deras invånare och låta de etablera en ny stat eller att annektera territorierna. Israel valde att annektera territorierna....

* Vilken bullshit... Du försökte likställa Israel med Sydafrika utan att lyckas.

* Du har dessutom tagit helt fel på begreppet annektering...

http://www.flashback.org/showpost.php?p=4533074&postcount=479
Citera
2006-07-26, 08:58
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Som jag skrev i mitt allra första inlägg. Jag har försvarat Israel och kommer att göra det även i framtiden om det behövs och åldern tillåter. Än så länge verkar det inte finnas något behov...

http://english.aljazeera.net/NR/exeres/46DACF37-AD07-4D14-A4EA-9F9B1909DE5D.htm

mvh/ Givati
Men åk då för fan ner och försvara dina intressen. Detta muppland som saknar frihet och demokrati.

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/07/25/uisrael.xml
Citat:
"---Mr Peres said in a speech to the Israeli parliament today that he was certain of victory and that Hizbollah had already been defeated morally.---"
Citera
2006-07-26, 09:00
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Bara att beklaga att världens blodtörstigaste land har veto och sätter sig över FN... Iof väldigt lågiskt att världens blodtörstigaste land skiter i FN.

Kina , Ryssland ?
Citera
2006-07-26, 09:03
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det är naturligtvis helt förkastligt att döda FN-personal och skylla på
misstag, en krigsmakt av den digniteten vet med säkerhet var ev FN-posteringar finns. Sedan är inte Israel immuna mot FN, men så länge USA
har veto lär inga sanktioner inträffa. Jmfr Nordkorea där väl speciellt Kina
motsätter sig sanktioner via veto i säkerhetsrådet.
Det är helt jävla uppenbart att det var meningen att döda FN-folk. Det kan inte ha varit ett misstag. Så blåst kan inte omvärlden vara att den tror det...

USA ger 30 miljoner dollar i bistånd/katastrofhjälp till Libanon. Det är bra gjort iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in