Citat:
Ursprungligen postat av az-Zahrani
Caine777,
Jag har tagit det här en gång innan med Givati.
Israel erövrade 1967 Västbanken och Gaza ifrån Egypten och Jordanien. Dessa stater avstod emellertid från dessa territorier och de upphörde följaktligen att vara ockuperade. Israel stod inför valet att lämna dessa territorier åt deras invånare och låta de etablera en ny stat eller att annektera territorierna. Israel valde att annektera territorierna. Denna annektering skedde emellertid samtidigt som man negativt särskiljde befolkning på dessa områden med hänvisning till deras etniska/religiösa/nationella tillhörighet. Vidare flyttade man inte nya invånare till dessa territorier som var israeliska medborgare. Detta kallas apartheid.
Ett exempel på en korrekt annektering är den som skedde efter den militära konflikt som rådde mellan Tyskland och Frankrike. Frankrike utgick som segrare och beslöt att annektera Elsass/Alsace och Lothringen/Lorraine. Invånarna i dessa områden har idag samma rättigheter som övriga fransmän.
Israel hade att välja på att ge territorierna till de araber som ville utrota judarna eller annektera områdena för att ha en buffertzon som skyddade mot ytterligare arabiska anfall. Jag ser heller inget konstigt i att man behandlar medborgare och icke-medborgare på olika sätt, det är fullt normalt. Sverige betalar ju till exempel inte ut arbetslöshetsersättning åt arbetslösa tyskar i Tyskland, eller hur?
Därför frågar jag
återigen frågan som jag nu ställer för sjätte eller sjunde gången men
fortfarande inte fått svar på:
På vilket sätt behandlas judiska israeliska medborgare bättre än arabiska israeliska medborgare? På vilket sätt kränker Israel sina arabiska medborgares rättigheter? Vilka rättigheter har judiska medborgare som de arabiska medborgarna saknar?
Det är en
väldigt enkel fråga, som inte borde vara så svår att svara på för er som påstår att Israel för en apartheidpolitik.
För de som inte känner till apartheidlagarna som fanns i Sydafrika så kan jag ta upp dem här:
Amendment to The Immorality Act (1950) - svarta och vita fick inte ha sexuellt umgänge. Finns ingen sådan lag i Israel.
The Population Registration Act (1950) - alla medborgare var tvungna att registrera sig som vita, svarta eller färgade. Finns så vitt jag vet ingen sådan lag i Israel.
The Suppression of Communism Act (1950) - inga kommunistpartier fick existera. Finns ingen sådan lag i Israel.
The Group Areas Act (27 April 1950) - landet delades upp i olika delar, och människor av olika raser tilldelades olika delar. Finns ingen sådan lag i Israel, däremot vill "palestinierna" tvinga bort judarna.
Bantu Authorities Act (1951) - denna lag skapade en separat statsstruktur för svarta, med regionalt styre i deras egna provinser. Det finns så vitt jag vet ingen sådan lag i Israel, utan araber kan bli invalda i Knesset.
Prevention of Illegal Squatting Act (1951) - gav regeringen rätt att riva svarta människors hus om de låg i "slummen". Finns ingen sådan lag i Israel.
The Reservation of Separate Amenities Act (1953) - personer av olika ras fick inte använda samma offentliga inrättningar. Finns ingen sådan lag i Israel.
The Bantu Education Act (1953) - alla svarta skulle gå i statliga, regeringskontrollerade skolor. Finns ingen sådan lag i Israel, där finns arabiska skolor.
Bantu Urban Areas Act (1954) - stoppade svarta från att flytta till städerna. Finns ingen sådan lag i Israel.
The Mines and Work Act (1956) - sade att svarta endast fick ha "enkla" arbeten. Finns ingen sådan lag i Israel, araber finns inom alla samhällssektorer, inklusive armén.
Och så vidare. Så återigen frågar jag:
På vilket sätt behandlas judiska israeliska medborgare bättre än arabiska israeliska medborgare? På vilket sätt kränker Israel sina arabiska medborgares rättigheter? Vilka rättigheter har judiska medborgare som de arabiska medborgarna saknar?