Låt oss se vem är den, som inte riktigt förstår...
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
För 30:e gången...Jag liksom många andra israelvänner håller med dig, men staten Libanon - som är s.k demokratisk - brustit i förmågan att hålla sina territorier, fria från tungt beväpnade miliser. Landets södra regionen - som tidigare varit Fatahland, har nu blivit Hezboland...utgett en plattform för denna organisation vars uttalat uppgift var/är att attackera/terrorisera Israel till bristningsgränsen. Beiruts södra del agerade som denna organiserings HQ...och det lebanesiska folket ..ja i stort sett hela landet..tillfångatogs av denna organisering!...
Det lebanesiska folket - har jag fullt sympati med och kan känna oerhört sorg för deras lidande. Staten Libanon, däremot som inte har gjort ett dugg för att oskadliggöra Hizbollahs beväpnade gren...avvärja våldsamheterna mot civila/militära israeler.../1559 - > ....har förlorat sin oskuld i sakfrågan..tyvärr!!
För 30:e gången: Detta ger inte Israel rätten att bomba ett land. Skulle USA bomba England och Tyskland för att det finns terrorister där? efter 11:e sept. kunde man se att många av terroristerna hade sin bas i Europa. Ska vi då bombas för att vi misslyckats att ha kontroll?
Nä, andra tvångsmetoder och operationer borde Israel (och omvärlden) kunna ta till för att få bukt på terroristerna. Metoder som lindrar civilt lidande.
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
Detta ger - visst - Israel rätt att agera/vedergälla i självförsvar -liksom även FN/ Kophi Annan konstaterade. ... Är inte Hamas/Hizbollahs mål...ödeläggandet av staten Israel, förresten.?
Du verkar inte förstått (som vanligt) vad jag skrivit eller vad Kofi Annan och Egeland mfl har sagt: Självförsvar är en sak, och legitimt. Att överreagera och bomba civila mål primärt är kriminellt. Läs på och förstå nyheterna du ser och läser, detta är inte mina ord utan just FNs som du missuppfattat, icke förvånande
Låt mig vara tydligare än nånsin. Dina insinueringar slår enbart emot dig själv.
Hizbollah som är en politisk parti med stor betydelse. Dem har en beväpnad gren och en organiserad privat milis, och är organiserad i söder som en stat i staten...och dessutom har medlemar i Libanonsregering - en s.k demokrati

-
utnyttjade sin beväpnade milis och ANGREPP Israel på israels territorie...Detta är brott mot folkrätten i sig...och ett faktum varken du eller dina meddebattörer kan förändra eller skriva om! Att de nu ger Libanons regering rätten att föra dialog om frigivningen av tillfångnetagna IDF soldater, visar något om deras kontakter - > Libanons regering dubbla spel -fula tryne..
Läs ännu en gång och se dina påstående:
"Detta (dvs angreppet mot Israel )
ger inte Israel rätten att bomba ett land". Grundlöst påstående förstås...
Jag, som texterna visar besvarat med följande:
Detta ger - visst - Israel rätt att agera/vedergälla i självförsvar -liksom även FN/ Kophi Annan konstaterade.! Visst har han även kritiserat Israel för dess eldkraft och mål. Ingenstans gick jag - eller du - in på övervåldet som nu utövas över Libanonsfolket...det är bara at läsa på...
Praktiskttaget kan jag tom tycka synd om Det libanesiska folket. Men detta förändrar inte ett dugg.
Folkrättsenligt har Israel all rätt på sin sida att bomba sönder och samman Hizbollahs anläggningar och visar det sig att Hizbe'lzubb...har använt - systematiskt - Libanons infrastruktur i eget syfte att attackera Israel - så är saken gjort...tyvärr!!
Israel reagerat i enlighet med FN §51 (Genéve convensionen)/...vilket FN, EU och G-8...Har gjort det klart för alla inblandade i striden. I ditt första inlägg påpekas det åter
inte frågan om övervåld utan
du enbart ifrågasätter Israels rätt att bomba...Läs själv!!
mvh/ Givati