2006-07-24, 14:18
Medlem
macoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Du verkar vara mycket "empatiskt" inställd till en terroristorganisation som Hizbollha, vars syfte är att mörda och lämlästa så många judar som man kan komma åt.

Du får sluta med dina citationstecken, jag har redan förstått att du försöker antyda att jag stödjer Hezbollah, vilket jag gång på gång försökt förklara att jag inte gör, men men, vissa är hårdnackade.

Men, för att göra det klart en gång för alla, JAG STÖDJER INTE HEZBOLLAH eller deras aktioner. Men jag stödjer inte heller Israels nuvarande bombademang av Libanon, då flertalet oskyldiga civila drabbas. Snälla förklara hur rättfärdigat det är att sätta 600 000 icke skyldiga människor på flykt?

Jag har bara blivit så trött på att så många ser allting så ensidigt, man måste väl för fasen inse att det är en väldigt komplex situation och att det är mer än bara peka finger och kalla folk för judehatar och terroristkramare bara för att man anser att Israel gör något fel. Förhoppningsvis har ens kognitiva utveckling kommit längre än så och man kan se problem och situationer i flera dimensioner.
Citera
2006-07-24, 14:20
Medlem
macoholics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Israel är i krig med Libanon. De två staterna har inte undertecknat något fredsavtal.

Sen får du gärna nämna en enda konflikt där man inte försökt slå ut fiendens möjligheter att flytta trupp, få förnödenheter eller sända sin propaganda.

Men det är ju exakt det jag menar, Israel krigar inte mot Hezbollah, de krigar mot Libanon.
Citera
2006-07-24, 14:21
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Israel är i krig med Libanon. De två staterna har inte undertecknat något fredsavtal.

Sen får du gärna nämna en enda konflikt där man inte försökt slå ut fiendens möjligheter att flytta trupp, få förnödenheter eller sända sin propaganda.
Ja nu är de i krig... Ett fredsavtal behöver inte undertecknas för att fred ska råda mellan 2 stater...
Citera
2006-07-24, 14:26
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Tja, på den tiden då det begav sig hade Tyskland och palistinierna ett utmärkt samarbete.http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Arab-Israeli_War

Det krig som man startade 1947 syftade till att utrota judarna i Palestina.
Grattis till trådens absolut mest generaliserande inlägg.. Hur ska man kunna diskutera sånt här med dig?
Citera
2006-07-24, 14:26
Medlem
suspekts avatar
...

Citat:
Snälla förklara hur rättfärdigat det är att sätta 600 000 icke skyldiga människor på flykt?

Det är naturligtvis rättfärdigat att sätta 600 000 människor på flykt. Guds utvalda folk måste ha lite mer lebensraum fattaru väll.
Citera
2006-07-24, 14:33
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Erkänner att liknelsen är väl hårddragen. Dock med syfte att visa på min åsikt: absurdum i bombningarna, självförsvar: ja. Bomba civila mål som primär måltavla: Nej.

Och om terroristerna ifråga gömmer sina vapenlager och kommandopositioner bland civila, exemeplvis i moskeer och under bostadsområden? Vilka är det då som ska beskyllas, terroristerna som medvetet använder sina oskyldiga landsmän som mänskliga sköldar eller armén som försöker att utplåna terroristerna?

Saker och ting är inte svart och vitt. Betvivlar att israeliska flygvapnet ödar dyrbara bomber på "civila" mål för att de tycker att det är kul.
Citera
2006-07-24, 15:26
Medlem
Givatis avatar
Låt oss se vem är den, som inte riktigt förstår...

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Givati

För 30:e gången...Jag liksom många andra israelvänner håller med dig, men staten Libanon - som är s.k demokratisk - brustit i förmågan att hålla sina territorier, fria från tungt beväpnade miliser. Landets södra regionen - som tidigare varit Fatahland, har nu blivit Hezboland...utgett en plattform för denna organisation vars uttalat uppgift var/är att attackera/terrorisera Israel till bristningsgränsen. Beiruts södra del agerade som denna organiserings HQ...och det lebanesiska folket ..ja i stort sett hela landet..tillfångatogs av denna organisering!...

Det lebanesiska folket - har jag fullt sympati med och kan känna oerhört sorg för deras lidande. Staten Libanon, däremot som inte har gjort ett dugg för att oskadliggöra Hizbollahs beväpnade gren...avvärja våldsamheterna mot civila/militära israeler.../1559 - > ....har förlorat sin oskuld i sakfrågan..tyvärr!!

För 30:e gången: Detta ger inte Israel rätten att bomba ett land. Skulle USA bomba England och Tyskland för att det finns terrorister där? efter 11:e sept. kunde man se att många av terroristerna hade sin bas i Europa. Ska vi då bombas för att vi misslyckats att ha kontroll?

Nä, andra tvångsmetoder och operationer borde Israel (och omvärlden) kunna ta till för att få bukt på terroristerna. Metoder som lindrar civilt lidande.

Citat:
Detta ger - visst - Israel rätt att agera/vedergälla i självförsvar -liksom även FN/ Kophi Annan konstaterade. ... Är inte Hamas/Hizbollahs mål...ödeläggandet av staten Israel, förresten.?

Du verkar inte förstått (som vanligt) vad jag skrivit eller vad Kofi Annan och Egeland mfl har sagt: Självförsvar är en sak, och legitimt. Att överreagera och bomba civila mål primärt är kriminellt. Läs på och förstå nyheterna du ser och läser, detta är inte mina ord utan just FNs som du missuppfattat, icke förvånande

Låt mig vara tydligare än nånsin. Dina insinueringar slår enbart emot dig själv.

Hizbollah som är en politisk parti med stor betydelse. Dem har en beväpnad gren och en organiserad privat milis, och är organiserad i söder som en stat i staten...och dessutom har medlemar i Libanonsregering - en s.k demokrati - utnyttjade sin beväpnade milis och ANGREPP Israel på israels territorie...Detta är brott mot folkrätten i sig...och ett faktum varken du eller dina meddebattörer kan förändra eller skriva om! Att de nu ger Libanons regering rätten att föra dialog om frigivningen av tillfångnetagna IDF soldater, visar något om deras kontakter - > Libanons regering dubbla spel -fula tryne..

Läs ännu en gång och se dina påstående: "Detta (dvs angreppet mot Israel )ger inte Israel rätten att bomba ett land". Grundlöst påstående förstås...

Jag, som texterna visar besvarat med följande: Detta ger - visst - Israel rätt att agera/vedergälla i självförsvar -liksom även FN/ Kophi Annan konstaterade.! Visst har han även kritiserat Israel för dess eldkraft och mål. Ingenstans gick jag - eller du - in på övervåldet som nu utövas över Libanonsfolket...det är bara at läsa på...

Praktiskttaget kan jag tom tycka synd om Det libanesiska folket. Men detta förändrar inte ett dugg. Folkrättsenligt har Israel all rätt på sin sida att bomba sönder och samman Hizbollahs anläggningar och visar det sig att Hizbe'lzubb...har använt - systematiskt - Libanons infrastruktur i eget syfte att attackera Israel - så är saken gjort...tyvärr!!

Israel reagerat i enlighet med FN §51 (Genéve convensionen)/...vilket FN, EU och G-8...Har gjort det klart för alla inblandade i striden. I ditt första inlägg påpekas det åter inte frågan om övervåld utan du enbart ifrågasätter Israels rätt att bomba...Läs själv!!

mvh/ Givati
Citera
2006-07-24, 15:29
Medlem
Citat:
Jag, som texterna visar besvarat med följande: Detta ger - visst - Israel rätt att agera/vedergälla i självförsvar -liksom även FN/ Kophi Annan konstaterade.! Visst har han även kritiserat Israel för dess eldkraft och mål. Ingenstans gick jag - eller du - in på övervåldet som nu utövas över Libanonsfolket...det är bara at läsa på...

Praktiskttaget kan jag tom tycka synd om Det libanesiska folket. Men detta förändrar inte ett dugg. Folkrättsenligt har Israel all rätt på sin sida att bomba sönder och samman Hizbollahs anläggningar och visar det sig att Hizbe'lzubb...har använt - systematiskt - Libanons infrastruktur i eget syfte att attackera Israel - så är saken gjort...tyvärr!!

Israel reagerat i enlighet med FN §51 (Genéve convensionen)/...vilket FN, EU och G-8...Har gjort det klart för alla inblandade i striden. I ditt första inlägg påpekas det åter inte frågan om övervåld utan du enbart ifrågasätter Israels rätt att bomba...Läs själv!!

Lite obligatorisk läsning för dig innan du lägger orden i mun på andra.
Ta och läs under rubriken "International Organizations".

Citat:
Ursprungligen postat av Kofi Annan
"I condemn without reservations the attack in southern Lebanon, and demand that Israeli troops be released immediately."
Citera
2006-07-24, 15:50
Medlem
Bonzos avatar
Citat:

Låt mig vara tydligare än nånsin. Dina insinueringar slår enbart emot dig själv.

Hizbollah som är en politisk parti med stor betydelse. Dem har en beväpnad gren och en organiserad privat milis, och är organiserad i söder som en stat i staten...och dessutom har medlemar i Libanonsregering - en s.k demokrati - utnyttjade sin beväpnade milis och ANGREPP Israel på israels territorie...Detta är brott mot folkrätten i sig...och ett faktum varken du eller dina meddebattörer kan förändra eller skriva om! Att de nu ger Libanons regering rätten att föra dialog om frigivningen av tillfångnetagna IDF soldater, visar något om deras kontakter - > Libanons regering dubbla spel -fula tryne..

Läs ännu en gång och se dina påstående: "Detta (dvs angreppet mot Israel )ger inte Israel rätten att bomba ett land". Grundlöst påstående förstås...

mvh/ Givati

Ja du är lika jävla dum i huvudet alla tider på dygnet du
Med Bomba fattade alla (såväl meningsmotståndare som andra) som följt tråden andemeningen med ordet. Trodde inte man måste vara "tydligare än nånsin" som du själv skriver.

Naturligtvis får de i självförsvar attackera H. Dock är det övervåldet mm som jag och alla andra disk. här, trodde inte man var tvungen att förtydliga det varje gång, suck.
Citera
2006-07-24, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av suspekt
Det är naturligtvis rättfärdigat att sätta 600 000 människor på flykt. Guds utvalda folk måste ha lite mer lebensraum fattaru väll.

Skulle de finna sig i att vara flyktingar i sitt eget land om de förlitade till Allah, och beredd att offra sin själ och blod och slåss till siste man och försvara profeten framför allt?

Som man uttalade sig om ett par simpla nidbilder....
Citera
2006-07-24, 16:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

mvh/ Givati

Rätt att bomba ett annat land!?
Nej, du gör det lite väl enkelt för dig, Givati.

Men du anser tydligen att Israels existens som stat är värt vilket pris som helst.
Civilbefolkning betyder inget. Att Libanon måste byggas upp med jämna mellanrum, det betyder heller inget.
Många tycker att priset har blivit för högt för länge sedan.
Citera
2006-07-24, 17:32
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ja du är lika jävla dum i huvudet alla tider på dygnet du
Med Bomba fattade alla (såväl meningsmotståndare som andra) som följt tråden andemeningen med ordet. Trodde inte man måste vara "tydligare än nånsin" som du själv skriver.

Men det tycker åtminstone jag .... Ty att bomba är inte adekvat med att använda övervåld och enligt folkrätten, har som sagt Israel rätt att försvara sig bla genom att bomba sönder och samman... Hizbollah i sina positioner...!!

Citat:
..Naturligtvis får de i självförsvar attackera H. Dock är det övervåldet mm som jag och alla andra disk. här, trodde inte man var tvungen att förtydliga det varje gång, suck.

Bra

Tyvärr var det inte klart i ditt inlägg. Du kan väl vara lite självkritisk ibland... !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in