2006-08-05, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Israel har presitionsraketer ja, men det har fanimig inte hisallah.

aa men då måste man ju ställa frågan: hur kommer det sig att fler civila dött i libanon jämfört med hizballah soldater och fler israeliska soldater jämfört med israeliska civila... när hizballah skuter 60 år gamla katusjua raketer helt random och ändå träffar dom fler soldater än israel med sina moderna presitionsvapen... jag sitter inte och försvarar hizballah på nåt sätt men jag tycker det är lite skumt och hittar ingen ordentlig förklaring och att hizballah tar civila som sköldar duger som sagt inte som förklaring.
Citera
2006-08-05, 00:35
Medlem
FredPhelpss avatar
Citat:
Israel har presitionsraketer ja, men det har fanimig inte hisallah. Måste säga jag är förvånad fler civila inte har dött. Vad skulle du gnälla på om det var hisallah som dödat mer civila då?
Anledningen att inte fler har dött i Israel är för att 1. Israelerna har flytt från stora delar av norra Israel. 2. När missilerna börjar falla så tar de skydd. 3. Militären skyddar civilbefolkningen

I Libanon så söker Hizbollah skydd hos civilbefolkningen. Civilbefolkningen stöder Hizbollah och stannar kvar i sina hem för att visa sitt stöd. I många fall så är civila Hizbollahkrigare.
Citera
2006-08-05, 00:36
Medlem
Citat:
Jag tror nog det är väldigt svårt för oss som inte har tillgång till Hisallahs egen tv kanal hur mycket de ändå påverkar de personer som inte är kababla att själva dra slutsats av en situation.

aa det förklarar också varför amerikanerna är så dumma i huvet och tror allt israel gör är bra... all nyhets media är judestyrt där... new york times, nbc, cnn, abc, america today osv osv osv osv osv
Citera
2006-08-05, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredPhelps
Anledningen att inte fler har dött i Israel är för att 1. Israelerna har flytt från stora delar av norra Israel. 2. När missilerna börjar falla så tar de skydd. 3. Militären skyddar civilbefolkningen

I Libanon så söker Hizbollah skydd hos civilbefolkningen. Civilbefolkningen stöder Hizbollah och stannar kvar i sina hem för att visa sitt stöd. I många fall så är civila Hizbollahkrigare.

haha så deeeeeet är anledningen till att dom stannar hemma? dom vill sitta där och låta israelerna ta deras liv så hizballah kan använda det mot israel? aa men det låter mer logiskt än att dom inte har tillgångar att fly, vägarna är sönderbombade och civila flyktfordon redan blivit attackerade av israel. right. qana var ett exempel på det visst?
Citera
2006-08-05, 00:39
Medlem
Israeli Crimes:
Details and Numbers of the Nazi Jews activities

http://www.deathmasters.com/index.html
Citera
2006-08-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
aa men då måste man ju ställa frågan: hur kommer det sig att fler civila dött i libanon jämfört med hizballah soldater och fler israeliska soldater jämfört med israeliska civila... när hizballah skuter 60 år gamla katusjua raketer helt random och ändå träffar dom fler soldater än israel med sina moderna presitionsvapen... jag sitter inte och försvarar hizballah på nåt sätt men jag tycker det är lite skumt och hittar ingen ordentlig förklaring och att hizballah tar civila som sköldar duger som sagt inte som förklaring.

Intressant frågeställning, och utifrån mina perspektiv kan jag se följande förklaringar till det du listar ovan:

1. Flyktig definition på "Hizbollahmän" och "Civilister". I ett område som de facto styrs av Hizbollah kan tänkas att många invånare har paramilitära ställningar där de aktivt eller indirekt stödjer Hizbollahs krigseffort. Detta kombinerat med att familjerna till lokala Hizbollahceller ofta muppar runt i aktionsområdet ställer såklart till med förluster. Jämför detta med IDF där det finns en strikt skiljslinje mellan civil och militär personel och mycket exakta siffror kan tas fram.

2. Evakuering. Israel har varit snabba med att evakuera bosättningar som ligger i extrem farozon, detta i ett område som från början var ganska glesbefolkat. Samtidigt har man koncentrerat 10.000 soldater i gränsregionen. Angående evakuering av civila i Libanon har jag inga kunskaper om, men jag antar att logistiken etc är sämre än på andra sidan gränsen, varpå fler civila stannar i farozonen. Dessa fungerar då inte direkt som mänskliga sköldar utan är bara collateral losses som kombinerat med Hizbollahs och IDFs tillvägagångssätt inte går ihop.

3. Effektivitet. Att utgå från principen att Israels moderna vapen skulle vara mer skonsamma mot civila och mer precisa är en felantagning. att sedan från detta dra slutsatsen att Israel med avsikt bombar civila (Vilket egentligen inte är till någon nytta för Israel, därför ser jag ingen poäng med att de skulle göra det) är också något felaktigt. Det Israel gör är att de attackerar byar och städer som Hizbollah misstänks ha kommunikationslinjer i. Och detta inte bara med smartbombs och stridsflyg, IDF använder sig av markartilleri de också. Och sådana pjäser är inte kända att vara alltför träffsäkra.
Citera
2006-08-05, 04:51
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo

Så det bakomliggande "politiska syftet"(som alltid finns som motivation för en terrorattack enligt sidan du quotar) med Israels attack var? Att få resten a världen att fördöma Israel? Smart drag? Om det nu var en terroristattack så borde det väl funnits ett syfte bakom. Oxh kom nu inte med några tokigheter om judars inerta blodstörst eller något.
man får verkligen hoppas att det finns ett syfte med Isaels attacker, annars får man mynta ett nytt ord, som förklarar handlingar låångt under terroristernas nivå.
Citera
2006-08-05, 09:26
Medlem
Atems avatar
Citat:

Ja... jag vet inte att det är rätt sätt att lösa det. Och min synpunkt är att Hisallah spelar jävligt smutsigt lika mycket som Israel ska få kritik för att dödat civila lika mycket som Hisallah skiter fullständigt i om dom dödar civila med guds vilja.

"Hisallah"? Hizbollah eller hezbollah, om jag får be.
Citera
2006-08-05, 09:28
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
man får verkligen hoppas att det finns ett syfte med Isaels attacker, annars får man mynta ett nytt ord, som förklarar handlingar låångt under terroristernas nivå.

Det ordet finns redan: statsterrorism. I mina ögon något som alltid är lägre än terroristdåd. Suveräna stater ska inte behöva ta till såna medel.
Citera
2006-08-05, 09:35
Medlem
Ezzelinos avatar
Brian Cloughley gör en balanserad, och därmed med nödvändighet pessimistisk, bedömning av den situation som uppstått genom att USA så reservationslöst stödjer sionistaggressionen mot frihet och demokrati (Hamas exempelvis demokratiskt valda av de ockuperade palestinierna, Libanons frihet och oavhängighet kränks av "Israels" bombningar och invasion):

http://www.counterpunch.org/cloughley08042006.html

Citat:
"---The peoples of Afghanistan and Iraq consider themselves occupied by foreign powers and are being told by influential figures in their countries that the US and Israel are waging war on Muslims. Moderate Muslims, such as President Musharraf of Pakistan, who went out on a very far limb by talking to a Jewish organization in New York in September last year, have had the ground cut from beneath their feet by Washington. Musharraf wants to encourage the Muslim world to recognize Israel and has tried hard to foster pan-Islamic tolerance. But after the Qana atrocity he and other progressive Muslims will find it impossible to even mention tolerance for Israel. And by deliberate choice of the Bush administration the US is inextricably linked with Israel's criminal ferocity.

Osama bin Laden may not be alive, but this is irrelevant because countless millions of Muslims regard him as a hero, alive or dead. Their reasoning is that he has caused a dramatic and continuing amount of disruption to the western world's economic and social structure. He has hit us hard. And his ongoing success in disrupting our lives is helped by the weaknesses of Bush and his people. Their smugness, arrogance and casual savagery are some of bin Laden's most effective weapons.

Osama bin Laden need never do anything again to ensure permanency and prosperity of his legacy of hatred. Thanks to the imperious policies of the Bush administration and its fervent support for Israel the United States is hated and despised to an almost unbelievable degree. Osama has won."
Citera
2006-08-05, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
"Hisallah"? Hizbollah eller hezbollah, om jag får be.

Jag kallar dom hisallah för att dom är guds parti. De menar vad de anse bäst genom guds vilja för folket.

Man skulle nästa kunna tro dom är gud själva

Ingen annan får dyrkas än Allah för en muslim. Vad gör man nu? Dyrkar genom att visa sitt stöd till Allah, som man köper thirts av med deras ledare på. Hisallah har sin egen flagga med en symbol som bär på ett vapen. Varför har man en sån flagga, om det inte enbart handlar om politik? Och för att få anhängare måste man göra saker som skapar uppmärksamhet och populäritet som andra själva inte kan göra. Då får man sitt stöd. Och för att behålla sitt stöd måste man forstätta skapa uppmärksamhet.
Citera
2006-08-05, 10:08
Medlem
Atems avatar
Citat:
Jag kallar dom hisallah för att dom är guds parti. De menar vad de anse bäst genom guds vilja för folket.

Man skulle nästa kunna tro dom är gud själva

Ingen annan får dyrkas än Allah för en muslim. Vad gör man nu? Dyrkar genom att visa sitt stöd till Allah, som man köper thirts av med deras ledare på. Hisallah har sin egen flagga med en symbol som bär på ett vapen. Varför har man en sån flagga, om det inte enbart handlar om politik? Och för att få anhängare måste man göra saker som skapar uppmärksamhet och populäritet som andra själva inte kan göra. Då får man sitt stöd. Och för att behålla sitt stöd måste man forstätta skapa uppmärksamhet.

Jag har faktiskt ingen aning om vad du försöker säga här, kanske är det du skriver bara din hjärnas trängda rop på hjälp? Din gravt osammanhängande meningsuppbyggnad och bristfälliga språkbehandling behöver inte ens nämnas.

Men okej, jag tolkar det så här: du gillar inte Islam och muslimer och du tycker att islamister är dummisar. Och Hizbollah drivs enbart av en önskan om att bli populära och omtyckta.

Vi tackar för den analysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in