Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
aa men då måste man ju ställa frågan: hur kommer det sig att fler civila dött i libanon jämfört med hizballah soldater och fler israeliska soldater jämfört med israeliska civila... när hizballah skuter 60 år gamla katusjua raketer helt random och ändå träffar dom fler soldater än israel med sina moderna presitionsvapen... jag sitter inte och försvarar hizballah på nåt sätt men jag tycker det är lite skumt och hittar ingen ordentlig förklaring och att hizballah tar civila som sköldar duger som sagt inte som förklaring.
Intressant frågeställning, och utifrån mina perspektiv kan jag se följande förklaringar till det du listar ovan:
1. Flyktig definition på "Hizbollahmän" och "Civilister". I ett område som de facto styrs av Hizbollah kan tänkas att många invånare har paramilitära ställningar där de aktivt eller indirekt stödjer Hizbollahs krigseffort. Detta kombinerat med att familjerna till lokala Hizbollahceller ofta muppar runt i aktionsområdet ställer såklart till med förluster. Jämför detta med IDF där det finns en strikt skiljslinje mellan civil och militär personel och mycket exakta siffror kan tas fram.
2. Evakuering. Israel har varit snabba med att evakuera bosättningar som ligger i extrem farozon, detta i ett område som från början var ganska glesbefolkat. Samtidigt har man koncentrerat 10.000 soldater i gränsregionen. Angående evakuering av civila i Libanon har jag inga kunskaper om, men jag antar att logistiken etc är sämre än på andra sidan gränsen, varpå fler civila stannar i farozonen. Dessa fungerar då inte direkt som mänskliga sköldar utan är bara collateral losses som kombinerat med Hizbollahs och IDFs tillvägagångssätt inte går ihop.
3. Effektivitet. Att utgå från principen att Israels moderna vapen skulle vara mer skonsamma mot civila och mer precisa är en felantagning. att sedan från detta dra slutsatsen att Israel med avsikt bombar civila (Vilket egentligen inte är till någon nytta för Israel, därför ser jag ingen poäng med att de skulle göra det) är också något felaktigt. Det Israel gör är att de attackerar byar och städer som Hizbollah misstänks ha kommunikationslinjer i. Och detta inte bara med smartbombs och stridsflyg, IDF använder sig av markartilleri de också. Och sådana pjäser är inte kända att vara alltför träffsäkra.