2010-10-01, 16:00
Medlem
carrotcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Kan du berätta mer om detta?

Det jag vet var att det var någon form av sifferpanel man slog en personlig kod för tillträde. Hade man då tex en 8:a på slutet och istället slog en 9:a gick det ett överfallslarm till Polisen. Hörde en historia om en anställd i berget som gjorde så av misstag och några minuter senare stog det ett gäng poliser utanför med dragna vapen.

Förekom tydligen också de här klassiska felnavigeringarna av polska lastbilschaufförer och liknande händelser. I händelse av mobilisering skulle all personal förläggas på gamla Scandic Hotell i Åbro. Detta hotell finns inte kvar idag utan där har Astra Zeneca tagit över och byggt nytt.
Citera
2010-10-01, 16:23
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Men nu är ditt telefonnr loggat hos MUST..

logga mig hit o logga mig dit,
nummret var avstängt, inte helt otippat ^^
Citera
2010-10-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carrotcake
Det jag vet var att det var någon form av sifferpanel man slog en personlig kod för tillträde. Hade man då tex en 8:a på slutet och istället slog en 9:a gick det ett överfallslarm till Polisen. Hörde en historia om en anställd i berget som gjorde så av misstag och några minuter senare stog det ett gäng poliser utanför med dragna vapen.

Förekom tydligen också de här klassiska felnavigeringarna av polska lastbilschaufförer och liknande händelser. I händelse av mobilisering skulle all personal förläggas på gamla Scandic Hotell i Åbro. Detta hotell finns inte kvar idag utan där har Astra Zeneca tagit över och byggt nytt.

Vad var vitsen? Om någon höll en pistol mot dit huvud så slog du "fel" kod och fiskalen kom dit? Låter som en fin spionroman

Vakten måste väl förresten varit bemannad dygnet runt, det fanns ju luckor bakom i samma byggnad.
Personal fanns ju i mängder på den tiden ..slå en kod och bara gå in tror jag inte riktigt på. Och grinden vid infarten den var väl låst annat än när det var skiftbyte då de säkert hade en inpasseringskontroll?

Sen det här med Scandic...menar berget borde väl rymt några hundra, resten var väl grupperade i olika ställningsvärn i terrängen. Vad skulle de på Scandic å göra ?
Citera
2010-10-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
logga mig hit o logga mig dit,
nummret var avstängt, inte helt otippat ^^

Kanske kan du få regga detta gamla nummer? Nostalgi
Citera
2010-10-02, 16:46
Medlem
Man tillsatte syrgas i luften inne i berget för att folk inte skulle somna.

Rökning var tillåten inne i berget och det var alldeles för omständigt att gå ut och ta ett bloss.

Teverum fanns och teveantennen satt uppe på hjässan.
Citera
2010-10-02, 16:59
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
Vad var vitsen? Om någon höll en pistol mot dit huvud så slog du "fel" kod och fiskalen kom dit? Låter som en fin spionroman

Inget unikt med det. De flesta passersystem har den funktionen, om den sedan är inkopplad eller om de anställda är medvetna om det är en helt annan sak.
Citera
2010-10-02, 19:53
Medlem
carrotcakes avatar
Citat:

Vakten måste väl förresten varit bemannad dygnet runt, det fanns ju luckor bakom i samma byggnad.
Personal fanns ju i mängder på den tiden ..slå en kod och bara gå in tror jag inte riktigt på. Och grinden vid infarten den var väl låst annat än när det var skiftbyte då de säkert hade en inpasseringskontroll?

Sen det här med Scandic...menar berget borde väl rymt några hundra, resten var väl grupperade i olika ställningsvärn i terrängen. Vad skulle de på Scandic å göra ?

Du får tro vad du vill. Uppgifterna kommer ifrån anläggningens siste chef, så jag väljer iallafall att tro på det.
Citera
2010-10-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carrotcake
Du får tro vad du vill. Uppgifterna kommer ifrån anläggningens siste chef, så jag väljer iallafall att tro på det.

Uppgifter som är 15 år gamla tenderar att förändras över tiden...
Citera
2010-10-03, 06:40
Medlem
Hur ser det ut nu?
Har inte tittat förbi på länge.
Har man skottat igen "hålen" in i berget?
Citera
2010-10-03, 18:54
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Hur ser det ut nu?
Har inte tittat förbi på länge.
Har man skottat igen "hålen" in i berget?

Tog mig en söndagspromenad igen...

Inget nytt verkar ha hänt på utsidan sedan sist (se min förra promenadrapport).

Två containers + växelflak från Swelans stod uppställda nere vid vaktkuren. I den ena hade man slängt lite allmänt skrot i form av länspumpar, kabelstegar, lufttrummor mm.
Den andra var fylld med vad jag förmodar varit bergets elcentral.
Citera
2010-10-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Tog mig en söndagspromenad igen...

Inget nytt verkar ha hänt på utsidan sedan sist (se min förra promenadrapport).

Två containers + växelflak från Swelans stod uppställda nere vid vaktkuren. I den ena hade man slängt lite allmänt skrot i form av länspumpar, kabelstegar, lufttrummor mm.
Den andra var fylld med vad jag förmodar varit bergets elcentral.

Du skulle fotat skrotet. Mkt intressant att se vad de rivit ut.
Citera
2010-10-04, 23:49
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Du skulle fotat skrotet. Mkt intressant att se vad de rivit ut.

Med risk för att locka dit varenda koppartjyv så kan jag iaf. berätta så mycket att i containern stod en massa rack för högspänningsutrustning. Dimensionerna på kopparskenorna och kablarna var ganska rejäla. Somliga var märkta "Reservkraft". Där låg även en del manöverpaneler samt en del värmeväxlare som också lär vara värda sin vikt i koppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in