2006-07-16, 00:48
Medlem
Cypresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Mycket troligt att det är just så, med tanke på att alla regementen i närheten är nedlagda. Det är mig veterligen bara Livgardet som utbildar MP.

Japp. Det är bara livgardet som utbildar MP. Men vad jag har förståt det som så placeras många av dessa fardigutbildade soldater ut på olika platser runt om i landet. Sedan finns det enormt många bevakningssoldater (horor).
Citera
2006-07-18, 21:47
Medlem
Livgardet utb vpl Mp och är det enda regementet som gör det. Dock finns MP officerare vid varje regemente och i gbg:s fall FSC (fd.AMF4) dessa åker ut med 3vpl bev soldater som följer med som skyddsvakter. Dock saknar dom MP befogenheter men då har dom med sig sin MP officerare
Citera
2006-07-20, 16:36
Medlem
ariqons avatar
http://hem.bredband.net/rehpat4/bunker/galtero.html

Saknar tyvärr länk till huvudsidan, där finns det mycket bilder och utpekat på kartor var i Gbg det finns dylika anlägningar som Svalan.
Även i minnesboken om Amf4 (se www.amf4.mil.se för vidare info) medföljer en interaktiv cd där de visar olika foton och positioner på KA-anläggningar framför allt men även lite annat.

Men som det sagts förut, Gbg är inget emot Stockholm.
Hela skärgården är ju en enda stor bunker. En lt berättade om hur det sett ut på hans tid (en gammal LT skall tilläggas...) med mineringar och verksamt KA där i Stockholm. Finns hur mycket som helst.

Skulle tydligen också finnas en stor ledningsplats utanför Lysekil men den har såklart FM hällt betong i. Grr.

På Galterö var jag flertalet gånger under min vpl och jag hoppas att politikerna tar förnuftet till fånga och rustar upp den ön och gör museum av det, för dels ligger den fantastiskt fint och sen är det en del av vår moderna historia.

Till sist, lägg ner Amf1 och återinrätta västkustens styrka och stolhet, Amf4!
Citera
2006-07-20, 23:13
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Jag var där innan, också.

Det var bland annat jag (med två andra) som sågade upp dörren som var fast i ett hänglås, låst från INSIDAN!, och gick in. Vi trodde att vi skulle komma längre in än den där porten i berget, men där var det stopp.

/Sopparn

Edit: Finns en slags sambandscentral i berget, med en betonglucka med en slags "krok", med cool elektronik i.

Med en kofot kan man med några starka armar komma in dit utan problem.

Säg tid så hänger jag med.

Edit2: Man lyfter alltså i kroken med kofoten, inte bryter sönder betongen 8).
Citera
2006-07-21, 01:56
Medlem
[BBB]Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ariqon
Saknar tyvärr länk till huvudsidan, där finns det mycket bilder och utpekat på kartor var i Gbg det finns dylika anlägningar som Svalan.

På Galterö var jag flertalet gånger under min vpl och jag hoppas att politikerna tar förnuftet till fånga och rustar upp den ön och gör museum av det, för dels ligger den fantastiskt fint och sen är det en del av vår moderna historia.

Till sist, lägg ner Amf1 och återinrätta västkustens styrka och stolhet, Amf4!

Huvudsida

http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/bunkerivast.html

Googla på bunker i väst bara.

Galterö har gått i graven. Finns inget kvar förutom hamnen resten är bara krossad sten. En kustbevakningsradar snurrar därute men det är också allt som står där nu.

Citera
2006-07-21, 09:14
Medlem
ariqons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [BBB]Thor
Huvudsida

http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/bunkerivast.html

Googla på bunker i väst bara.

Galterö har gått i graven. Finns inget kvar förutom hamnen resten är bara krossad sten. En kustbevakningsradar snurrar därute men det är också allt som står där nu.

Just det, så heter den! Bra sida i alla fall.

Ja, det är en skam. En riktig skam.

Var du där i glansdagarna någonting?
Citera
2006-07-21, 10:43
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Jag var där innan, också.

Det var bland annat jag (med två andra) som sågade upp dörren som var fast i ett hänglås, låst från INSIDAN!, och gick in. Vi trodde att vi skulle komma längre in än den där porten i berget, men där var det stopp.

/Sopparn

Edit: Finns en slags sambandscentral i berget, med en betonglucka med en slags "krok", med cool elektronik i.

Med en kofot kan man med några starka armar komma in dit utan problem.

Säg tid så hänger jag med.

Edit2: Man lyfter alltså i kroken med kofoten, inte bryter sönder betongen 8).

Vilket berg talar du om?
Citera
2006-07-21, 13:20
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Ängårdsberget, Fort "Svalan".
Citera
2006-07-21, 14:04
Medlem
[BBB]Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Ängårdsberget, Fort "Svalan".

"Svalan" låg väl i Västerberget..??
Citera
2006-07-21, 14:19
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [BBB]Thor
"Svalan" låg väl i Västerberget..??

Yes, "Svalan" var en LFC Luftförsvarscentral, med uppgift att bevaka/flygleda sektor W2. Att försöka ta sig in i "Svalan" är inte så smart. Glöm det!

Men, det vore onekligen grymmt spännande att få se hur stort det är där inne! Kanske skulle hör med FV innan dom bommar igen..
Citera
2006-07-21, 14:44
Medlem
McBs avatar
Fanns också en del annat kul i samma berg. RRGC Hajen exempelvis. Numera omgrupperad till F7 Såtenäs, men anläggningen är ej plomberad.
Citera
2006-07-21, 14:45
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Men, det vore onekligen grymmt spännande att få se hur stort det är där inne! Kanske skulle hör med FV innan dom bommar igen..

Redan gjort. Blankt nej. De ville/kunde inte ens berätta vad berget används till idag.

Edit: det bör kanske tilläggas att vissa delar av berget, oklart vilka, idag används för förvaring av från nedlagda regementen persedlar, vilket också klargörs tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in