Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Hej. Fick tips om en militäranläggning på Axgatan i Mölndal. Givetvis var jag tvungen att gå dit. Tyvärr var vi bara 2 stycken, och ingen lampa. Men vi hitta på toppen av berget massa små bunkrar, några större, en radiomast. Under radiomasten gick en tunnel rakt in i berget, den var uppen och man såg därinne en "Nödutgångs"-skylt. Vi ville inte gå in där eftersom det var kolsvart. Sedan fortsatte vi neråt för berget, tillslut nådde vi foten av berget. Där stog vaktstugan, och ett slags föråd. En ingång in i berget täckt med kamuflage-nånting. Och 1 stor port in i berget.
I vaktstugan fanns en telefon, telefonkataloger m.m. Och telefonen lös, det verkar vara besökt emellan åt.
Vet någon vad detta är för ställe jag har gjot min "första" UE på?

Det finns i tydligen i Gbg ett otal bergrum och tunnlar. I Stockholm kan man nog "gånga" den siffran med 10.
Hur som helst så talade jag med en person som jobbade i ett stort hemligt militärt bergrum om det gick för sig att komma ner och titta lite så där. Har alltid betalat min skatt så jag tyckte det inte var mer än rätt att få kolla lite. Dessvärre nobben.
Jag frågade då om berget enligt ovan och man sa att det var nerlagt det som varit där och var numera fyllt med persedlar från alla försvarets nedlagda anl.
Efter nuv bergrum skulle man dit och ta itu med det.
Tyvärr så är många bergrum hemliga även efter nedläggning eftersom konstruktionen finns i fungerande anl.
Jag tycker att det är ett j-la hycklande med alla hemliga anl hit och dit.
Dom älskar att mura igen mitt framför näsan på oss som en gång betalat. Det finns väl knappt nå´t hemligt kvar efter alla våra spioner och till sist förstör dom hela vårt försvarsarv från kalla kriget mm.
Låt dom vara öppna och ge nyckeln till nå´n trovärdig som kan visa anl.