2006-07-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Den där texten känner jag igen...

Ett råd till trådstartaren och hans vänner; för er egen skull, försök inte ta er in i berget. Det är fortfarande Försvarsmakten som äger det, och det är fortfarande väldigt hemligt vad som finns därinne. Militärpolisen är där ganska ofta, och de är inte roliga att träffa på.

Hmm.. kan ju vara för att jag snodde texten från ett annat forum..
Citera
2006-07-12, 19:23
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Militärpolisen är där ganska ofta, och de är inte roliga att träffa på.

Hur är det med dom där? Det är övervägande värnpliktiga va?
Nej, dom vill jag inte träffa på...
Citera
2006-07-12, 19:27
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa

Värnpliktiga ja, men jag tror att det alltid måste finnas med en officerare under utryckning/patrullering.
Citera
2006-07-12, 19:40
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa

Det är värnpliktiga som kan vara väldigt "trigger happy" så man skall passa sig.
Svalan får besök av dem minst en gång per dygn. Förutom det så är där larmat och Mp kan vara där snabbt om larmet går.
Citera
2006-07-12, 23:31
Medlem
UT64s avatar
Citat:
I Mölndal utanför Gbg ligger (Är nu nedlagd) en stor luftförsvarsanläggning
med kodnamnet Svalan.

Redan som liten fascinerades jag av den stora vickande antennen på bergets
topp. (Är borta sedan länge) En vacker sommardag för några år sedan
gick jag in genom det sönderrostade staketet och gjorde ett litet studiebesök
på platsen.

Jag skulle inte drömma om att försöka ta mig in i anläggningen men
det fanns mycket att se på utsidan :

* Gamla värn för lvakan (tror jag)
* Skyttevärn med splitterskydd
* En mysig nödutgång på bergets topp
* Div. master m.m

Det finns lite info om Svalan i några böcker samt på forumet
hos www.bunker.nu

För skoj skull tittade jag på Sverigebilden efter mitt besök och det var
omöjligt att se att där låg en "hemlig" anläggning !

Finns många rykten om denna anläggning :

* Att Riksbanken har haft förråd där.

* Att det blev en eldsvåda där i slutet av 50-talet och brandkåren
först efter tvekan blev insläppta.
Citera
2006-07-12, 23:40
Bannlyst
Jag kan ju säga att när man är på sådana ställen och militären kommer på en så är det inget kul som händer.

Eftersom det som finns i sådana byggnader fortfarande är ganska hemligstämplat så kan det anses vara "Brott mot riketssäkerhet".
Det som militären då gör är att skrämma upp dig om de får fatt i dig. T. ex. Som att slå dig eller liknande och det är inget som sprods utanför gänget som varit där.
Citera
2006-07-15, 01:37
Medlem
Innehåll, berget Mölndal.

Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Hej. Fick tips om en militäranläggning på Axgatan i Mölndal. Givetvis var jag tvungen att gå dit. Tyvärr var vi bara 2 stycken, och ingen lampa. Men vi hitta på toppen av berget massa små bunkrar, några större, en radiomast. Under radiomasten gick en tunnel rakt in i berget, den var uppen och man såg därinne en "Nödutgångs"-skylt. Vi ville inte gå in där eftersom det var kolsvart. Sedan fortsatte vi neråt för berget, tillslut nådde vi foten av berget. Där stog vaktstugan, och ett slags föråd. En ingång in i berget täckt med kamuflage-nånting. Och 1 stor port in i berget.
I vaktstugan fanns en telefon, telefonkataloger m.m. Och telefonen lös, det verkar vara besökt emellan åt.

Vet någon vad detta är för ställe jag har gjot min "första" UE på?

Det finns i tydligen i Gbg ett otal bergrum och tunnlar. I Stockholm kan man nog "gånga" den siffran med 10.
Hur som helst så talade jag med en person som jobbade i ett stort hemligt militärt bergrum om det gick för sig att komma ner och titta lite så där. Har alltid betalat min skatt så jag tyckte det inte var mer än rätt att få kolla lite. Dessvärre nobben.
Jag frågade då om berget enligt ovan och man sa att det var nerlagt det som varit där och var numera fyllt med persedlar från alla försvarets nedlagda anl.
Efter nuv bergrum skulle man dit och ta itu med det.
Tyvärr så är många bergrum hemliga även efter nedläggning eftersom konstruktionen finns i fungerande anl.
Jag tycker att det är ett j-la hycklande med alla hemliga anl hit och dit.
Dom älskar att mura igen mitt framför näsan på oss som en gång betalat. Det finns väl knappt nå´t hemligt kvar efter alla våra spioner och till sist förstör dom hela vårt försvarsarv från kalla kriget mm.
Låt dom vara öppna och ge nyckeln till nå´n trovärdig som kan visa anl.
Citera
2006-07-15, 03:46
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upinsky
Det som militären då gör är att skrämma upp dig om de får fatt i dig. T. ex. Som att slå dig eller liknande och det är inget som sprods utanför gänget som varit där.

Risken att få stryk av militärer är minimal om man inte gör något riktigt dumt, är det väktare så är nog risken maximal att åka på däng oavsett vad man gjort.(Jupp, jag har fördomar )

De MP om jag stött på i Götebrogsområdet har inte varit värnpliktiga utan stamanställda.
Citera
2006-07-15, 15:14
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III
De MP om jag stött på i Götebrogsområdet har inte varit värnpliktiga utan stamanställda.

Mycket troligt att det är just så, med tanke på att alla regementen i närheten är nedlagda. Det är mig veterligen bara Livgardet som utbildar MP.
Citera
2006-07-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jag frågade då om berget enligt ovan och man sa att det var nerlagt det som varit där och var numera fyllt med persedlar från alla försvarets nedlagda anl.

Vad är persedlar för något?
Citera
2006-07-15, 20:40
Medlem
DeGes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dur3forS
Vad är persedlar för något?

Kläder
Citera
2006-07-15, 22:55
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500

Detta har jag också hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in