2009-07-09, 22:23
Medlem
Nej jag tänker inte lägga upp nått
Citera
2009-07-10, 22:07
Medlem
Så nu har vi varit & kollat lite närmare på berget. Det finns endast vad jag kunde se 1st skyddsobjektskylt runt staketet och den är utav den gamla runda typen. Det finns även en SO skylt vid en av grindarna som ligger på västra sidan nere vid bergets fot. Det finns massor av stora hål i staketet samt att nätet på ett antal grindar är helt borta dvs bara att knalla rakt in. Nödutgången på toppen är faktiskt öppen fram till stötvågsluckan, fantastiskt känsla att gå in & kolla där. Vad det gäller vaktstugan så finns där en inpassering till berget genom en snurrgrind,den ser inte ut att ha varit i bruk på väldigt länge. 1st container finns med en massa "bröte" finns vid vaktstugan. Vad det gäller larm så märkte inte vi av något speciellt det finns däremot 1st övervakningskamera på själva vaktstugan. Vidare finns det 2st nätmaskerade ingångar och en stor huvudport som är lite uppriven så man kan lysa in å kika. Vid ingången längs till väster är det ett mäktigt vinddrag så det tom blåser i håret, här kan man se en lååååång gång rakt in i berget.
Det är en mäktig känsla att se denna gamla anläggning som nu har spelat ut sin roll. Anläggningen användes sista gången 1997. Och för er som undrar hur det ser ut inne i Svalan kan jag rekommendera den här länken som avslöjar det mesta om berget
www.fht.nu/7/37/var/dfolderid/10/did/817
Citera
2009-07-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themangan
Så nu har vi varit & kollat lite närmare på berget. Det finns endast vad jag kunde se 1st skyddsobjektskylt runt staketet och den är utav den gamla runda typen. Det finns även en SO skylt vid en av grindarna som ligger på västra sidan nere vid bergets fot. Det finns massor av stora hål i staketet samt att nätet på ett antal grindar är helt borta dvs bara att knalla rakt in. Nödutgången på toppen är faktiskt öppen fram till stötvågsluckan, fantastiskt känsla att gå in & kolla där. Vad det gäller vaktstugan så finns där en inpassering till berget genom en snurrgrind,den ser inte ut att ha varit i bruk på väldigt länge. 1st container finns med en massa "bröte" finns vid vaktstugan. Vad det gäller larm så märkte inte vi av något speciellt det finns däremot 1st övervakningskamera på själva vaktstugan. Vidare finns det 2st nätmaskerade ingångar och en stor huvudport som är lite uppriven så man kan lysa in å kika. Vid ingången längs till väster är det ett mäktigt vinddrag så det tom blåser i håret, här kan man se en lååååång gång rakt in i berget.
Det är en mäktig känsla att se denna gamla anläggning som nu har spelat ut sin roll. Anläggningen användes sista gången 1997. Och för er som undrar hur det ser ut inne i Svalan kan jag rekommendera den här länken som avslöjar det mesta om berget
www.fht.nu/7/37/var/dfolderid/10/did/817
Tja, den beskriver nog väl hur det funkade men inte hur det såg ut i Svalan eller.....?
http://www.fht.nu/7/37/var/dfolderID/10/dID/817
Ladda ner och kolla från sid 10 ungefär. Bör väl stämma.
Svalan innehöll väl en del annat oxå?
Citera
2009-07-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Tja, den beskriver nog väl hur det funkade men inte hur det såg ut i Svalan eller.....?
http://www.fht.nu/7/37/var/dfolderID/10/dID/817
Ladda ner och kolla från sid 10 ungefär. Bör väl stämma.
Svalan innehöll väl en del annat oxå?

Känns som att kyrkan var "huvudattrakionen" i Svalan. Den finns ju på bild lite varstans på nätet. Sen fanns det säkert en massa rum för administrativa jobb
och diverse andra halvintressanta delar men inget så häftigt som kyrkan.
Riktigt synd att man inte kan få komma in och se det med egna ögon!!!!! Nästan en liten skandal faktiskt.....vi har ju ändå varit med & betalat denna fantastsika anläggning.
Citera
2009-07-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themangan
Känns som att kyrkan var "huvudattrakionen" i Svalan. Den finns ju på bild lite varstans på nätet. Sen fanns det säkert en massa rum för administrativa jobb
och diverse andra halvintressanta delar men inget så häftigt som kyrkan.
Riktigt synd att man inte kan få komma in och se det med egna ögon!!!!! Nästan en liten skandal faktiskt.....vi har ju ändå varit med & betalat denna fantastsika anläggning.
Du får väl knacka på och säga att du kommer från Anticimex och ska kolla husdjursbeståndet eller försök att kränga en damsugare till gubbarna därinne. Det kanske de behöver i all rivning.
Citera
2009-08-15, 23:05
Medlem
Så nu har det vandrats runt lite kring gamla Svalan och inte verkar det vara larmat inte. Hål i gallret överallt, grinden uppe på berget helt öppen. Containrar vittnar om ut- och nedrivna innerväggar och tak så troligtvis finns det inte mycket kvar där inne, tyvärr. Någon som har någon mer information?
Citera
2009-08-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejonas
Så nu har det vandrats runt lite kring gamla Svalan och inte verkar det vara larmat inte. Hål i gallret överallt, grinden uppe på berget helt öppen. Containrar vittnar om ut- och nedrivna innerväggar och tak så troligtvis finns det inte mycket kvar där inne, tyvärr. Någon som har någon mer information?
Gå in genom gallergrinden uppe på berget och kolla om luckan är öppen.
Citera
2009-08-16, 12:14
Medlem
Grinden är helt öppen där uppe. Var är luckan? Du menar inte nödutgången?
Citera
2009-08-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejonas
Grinden är helt öppen där uppe. Var är luckan? Du menar inte nödutgången?
Jo, uppe på berget innanför gallergrinden.
Är grinden öppen kan du väl bara knalla in då.
Citera
2009-08-16, 22:11
Medlem
Bäst att skynda sig för den som vill se lite av denna mäktiga militäranläggning innan den plomberas för gott av Fort. verket. Vind-draget ifrån tunnlarna är helt grymt. Mäktig känsla!!!
Citera
2009-08-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jo, uppe på berget innanför gallergrinden.
Är grinden öppen kan du väl bara knalla in då.

kan inte tänka mig den är öppen. jag har känns på den och då var den låst
Citera
2009-08-19, 00:06
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller

Jag var uppe och sprang på berget i någon timme allt, så att anklaga mig för att ha missat något så grundläggande kan du inte direkt göra.

.

Jag gick upp på berget för ett bra tag sedan, och nödutgången gick ju inte att missa direkt.

Gör om gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in