2009-07-07, 23:30
Medlem
ja den e körbar med terängfordon åtminstånne men det sitter en bom vid Södermalm
Citera
2009-07-07, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
Var uppe på hjässan idår å kikade lite då grinden stod vidöppen och ingen SO skyltning fanns. Det mesta är bortröjt även om en del spännande koaxkabel lämnats kvar Nöduten var orörd men såg ut av nyligen användts för passage.
Var där uppe och kikade i våras men såg aldrig till nödutgången. Har du lust att ge en liten ledtråd?

Ang SO: Det har väl aldrig funnits några skyddsobjektskyltar av det nyare slaget där uppe, om jag inte har fel?
Citat:
Ursprungligen postat av themangan
Såg på Google map att det finns en bilväg upp på hjässan. Någon som vet om vägen är öppen ända fram?
Ända fram till vadå? "Väg" av måttlig standard finns väl. Senast jag var där stod grinden öppen, men det är väl inte särskilt smart att "ta bilen in på området" så att säga. Diskret liksom...
Citera
2009-07-08, 00:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Var där uppe och kikade i våras men såg aldrig till nödutgången. Har du lust att ge en liten ledtråd?

Ang SO: Det har väl aldrig funnits några skyddsobjektskyltar av det nyare slaget där uppe, om jag inte har fel?

Ända fram till vadå? "Väg" av måttlig standard finns väl. Senast jag var där stod grinden öppen, men det är väl inte särskilt smart att "ta bilen in på området" så att säga. Diskret liksom...
Ledtråd?

Var det inte du som var så påläst o insatt i UE..?

Har man sett en anläggning har man sett alla på ett sätt o vis. Därmed borde du kunna lista ut med röven var nödutgången ligger..
Citera
2009-07-08, 01:45
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ledtråd?

Har man sett en anläggning har man sett alla på ett sätt o vis. Därmed borde du kunna lista ut med röven var nödutgången ligger..

Det där var väl ändå att generalisera. Visst det bör inte vara allt för svårt att lista ut var en anläggnings nödutgång ligger såtillvida att det faktiskt finns någon. I detta fall finns det en nödutgång, en ganska ansenlig sådan dessutom. Jag har sett anläggningar som har haft samma funktion som Svalan, deras nödutgångar har inte varit lokaliserade på samma ställe, eller utformade på samma sätt. Detta är självklart relativt naturligt då inget berg är likt ett annat iallafall på utsidan.
Så, om man nu vill slippa att släpa arslet runt berget, ett berg som dessutom är ett av de mest diskuterade i olika foum, så tycker jag att man visst kan ställa den frågan. Nu är inte jag rätt person att försöka förklara exakt vart nödutgången ligger då jag blev förevisad runt anläggningen, utan överlåter den saken åt någon med mer kännedom om berget.
Citera
2009-07-08, 09:31
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Det där var väl ändå att generalisera. Visst det bör inte vara allt för svårt att lista ut var en anläggnings nödutgång ligger såtillvida att det faktiskt finns någon. I detta fall finns det en nödutgång, en ganska ansenlig sådan dessutom. Jag har sett anläggningar som har haft samma funktion som Svalan, deras nödutgångar har inte varit lokaliserade på samma ställe, eller utformade på samma sätt. Detta är självklart relativt naturligt då inget berg är likt ett annat iallafall på utsidan.
Så, om man nu vill slippa att släpa arslet runt berget, ett berg som dessutom är ett av de mest diskuterade i olika foum, så tycker jag att man visst kan ställa den frågan. Nu är inte jag rätt person att försöka förklara exakt vart nödutgången ligger då jag blev förevisad runt anläggningen, utan överlåter den saken åt någon med mer kännedom om berget.
UE går ut på att själv utforska, dvs ta sig ut o runt nu i ovan fall berget.

För o vara snäll skall jag posta ritningen på dess systeranläggning i veckan.
Senast redigerad av Bluebeast72 2009-07-08 kl. 09:48.
Citera
2009-07-08, 10:48
Medlem
Har man tagit sig ända upp till hjässan på Svalan (ja det är en ordentlig tripp oavsett vilken väg man går) så är jag mycket förvånad att man inte har lyckats hitta nödutgången när man väl är där uppe.

Vad hade du väntat dig? En stor skylt?
Citera
2009-07-08, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ledtråd?

Jag skulle tro att du har blandat ihop mig med något av trollen som jag för ett tag sedan skrattade ut just för att ha påståt något sådant. I annat fall får du väldigt gärna peka ut exakt var jag påstått att jag är "så påläst o insatt i UE".

Att jag sett en systeranläggning till Svalan kan jag inte heller minnas att jag påstått, för det har jag inte.

Citat:
UE går ut på att själv utforska, dvs ta sig ut o runt nu i ovan fall berget.

För o vara snäll skall jag posta ritningen på dess systeranläggning i veckan.
Jag var uppe och sprang på berget i någon timme allt, så att anklaga mig för att ha missat något så grundläggande kan du inte direkt göra.

Att du postar karta på en systeranläggning lär inte hjälpa mig ett dugg, då jag sett den riktiga kartan. Om denna karta nu stämmer så lär nödutgången, om man står nere på fast mark och blickar mot norr (de andra ingångarna), ligga till höger någonstans däruppe. Nu var det emellertid väldigt svårt att orientera sig däruppe.
Citera
2009-07-08, 15:25
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att du har blandat ihop mig med något av trollen som jag för ett tag sedan skrattade ut just för att ha påståt något sådant. I annat fall får du väldigt gärna peka ut exakt var jag påstått att jag är "så påläst o insatt i UE".

Catfight... ett troll som jagar ett annat troll, detta kommer att bli intressant

Citat:
Jag var uppe och sprang på berget i någon timme allt, så att anklaga mig för att ha missat något så grundläggande kan du inte direkt göra.

Sprang du där uppe i någon timme utan att hitta nödutgången så är det dags för ett besök hos optikern alternativt ärligt fråga dig själv om du var på rätt berg.
Citera
2009-07-08, 15:53
Medlem
Rafos avatar
Då jag har varit och sprungit uppe på det berget ganska mycket så får jag skjuta till med lite info om hur det ser ut uppe på berget. Förra året monterade ner antennerna, vägen går hela vägen fram till där den gammla masten står, fortsätter man på en kort kort stig finns även ens stötvågsadörr där uppe, inget larm där uppe. Alla bunkrar är igencementerade. Men något som kan vara av mer intresse så finns det en liten bunker kvar. Om man står uppe på kullen där den lilla kranliknande anordningen står/stod och tittar på havet så ska det finnas en bunker på den sidan ca 100-200 m bort. Ska se om jag kan hitta bättre beskrivning eller markera på karta. Denna bunker har tjocka galler framför sej med tydliga tecken att någon försökt bryta sej in och inannför är det ett hål som då gick minst 5-7 meter med stege på sidan. Fick tyvärr inte så bra sikt pga gallret.

Något roligt att utforska och om det stämmer att det skall säljas till privat aktör gäller det att skynda sej.
Citera
2009-07-08, 19:44
Medlem
Synd att det är så meckigt att publicera bilder o man måste länka dom men antar att FB inte vill ha bilder på sin server. Annars hade jag lagt up en massa nytagna bilder på hjässa, riktningar och skisser. Fordonsvägen upp till hjässan tar slut där går en väg ner mot vänster och gör en 180 sedan ser du nödut som ligger ca 15 meter nedanför toppen i östlig riktning.
Citera
2009-07-09, 13:16
Medlem
Citat:
Synd att det är så meckigt att publicera bilder o man måste länka dom men antar att FB inte vill ha bilder på sin server. Annars hade jag lagt up en massa nytagna bilder på hjässa, riktningar och skisser. Fordonsvägen upp till hjässan tar slut där går en väg ner mot vänster och gör en 180 sedan ser du nödut som ligger ca 15 meter nedanför toppen i östlig riktning.

Maila dom till mig så kan jag lägga upp dom åt dig..
Citera
2009-07-09, 17:46
Medlem
Jarkos avatar
Citat:

Bättre att inte lägga upp något alls offentligt.. Man vet aldrig vem som tittar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in