2009-06-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themangan
Ok jag har lite svårt att se att berget fortfarande skulle vara fullt SO-klassat.
Den militära utrustningen är väl sedan länge borta och funktionen som luftledningscentral spelade ut sin roll för 20 år sedan. Möjligtvis kan det användas som något militärt förråd men då finns det nog tillräckligt med bergrum vid AMF4 för det ändamålet. Någon som vet om MP fortfarande kollar av det? Om de gör det är det väl för att de ska ha något att göra om dagarna!

Konstruktionssekretess kallar dom det. Även om berget är tömt på sitt forna jag så finns konstruktionen kvar.

Sedan så svarade jag inte på om det var so eller inte, frågan var om någon vet hur det ligger till..
Citera
2009-06-22, 22:06
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Konstruktionssekretess kallar dom det. Även om berget är tömt på sitt forna jag så finns konstruktionen kvar.

Sedan så svarade jag inte på om det var so eller inte, frågan var om någon vet hur det ligger till..

Det fina med konstruktionssekretess är att anläggningen inte behöver vara SO för att beröras av konstruktionssekretessen, men som jag förstått det lyda under samma lag.
Citera
2009-06-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det fina med konstruktionssekretess är att anläggningen inte behöver vara SO för att beröras av konstruktionssekretessen, men som jag förstått det lyda under samma lag.

För övrigt finns konstruktionen i andra aktiva anläggningar. Vi som har varit i andra anläggningar än LFUC Svalan vet när vi jämför berättelser att de är snarlika innuti men även utanför avseende placering nära länkstråk. kylvatten och urbergets beskaffenhet osv osv.

Känns som inte tråden kommer framåt mycket längre tyvärr.
Citera
2009-06-23, 13:09
Medlem
Någon som vågar sig på en gissning om hur många personer den som mest haft kapacitet för?
Citera
2009-06-23, 20:03
Medlem
kapacitet för gissningsvis några hundra man
Citera
2009-06-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
kapacitet för gissningsvis några hundra man
Jag gissar fler. Speciellt om man jämför Uttern/Spoven som enl. internet lär legat på 500 sam Edvin i Borås som hyste 300 personer och var på 4 000 kvadratmeter enl. Borås tidning. Min gissning blir på minst 500 med tanke på alla inslag och ventilationstornen. Vore kul att få reda på verkliga siffrorna.
Citera
2009-06-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jag gissar fler. Speciellt om man jämför Uttern/Spoven som enl. internet lär legat på 500 sam Edvin i Borås som hyste 300 personer och var på 4 000 kvadratmeter enl. Borås tidning. Min gissning blir på minst 500 med tanke på alla inslag och ventilationstornen. Vore kul att få reda på verkliga siffrorna.

Det är mycket "dö-yta!" i Västerberget
Citera
2009-06-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zenobia
Det är mycket "dö-yta!" i Västerberget
Men, har man "döyta" i ett berg?
Skulle man alltså spränga lite extra hit och dit till ingen nytta eller.......?
Citera
2009-06-25, 01:25
Medlem
Antar att specarna och förutsättningarna ändras från planering och projektering och under byggtiden.
Citera
2009-06-25, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Men, har man "döyta" i ett berg?
Skulle man alltså spränga lite extra hit och dit till ingen nytta eller.......?

Menade att det finns mycket yta som används av annat än just människor. Teknikrum, gångar, förråd osv...
Citera
2009-06-25, 15:42
Medlem
LågOchLångsams avatar
Kapaciteten för en LFC typ 2 (som jag förmodar att detta är) ligger på runt 500 man.
Citera
2009-06-30, 06:42
Medlem
Såg att det kommit upp en ny skylt på huvudgrinden " Länsförsäkringar Alarm ". Någon som vet vad det är för företag som har hyrt in sig i berget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in