2008-10-22, 20:18
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Hur går detta ihop med att andra militära anläggningar inte fått konverteras då konstruktionen är lik andra anläggningar...? Men roligt att den fick ett nytt användningsområde, bara synd att det inte blir nån visning.

Vet inte om den direkta kontruktionen av LFC typ 2 är i sej speciellt hemlig, den byggdes ju för StrilC60 och några direkt fortifikatoriska förändringar infördes inte för StriC90. Det som är lite speciellt är att LFC-delen (taktiska) är "frikopplad" från bergrummet i övrigt.
LFC typ 2 har varit obemannade i fredstid förutom med teknisk driftpersonal. Vilka i sej hade en oförskämt lugn och harmonisk tillvaro
Citera
2008-10-22, 22:21
Medlem
En skillnad finns..

En skillnad finns i byggnadsteknik... där av att den ännu är SO. I.o.f.s så finns denna konstruktion på flera andra ställen och alla är SO.
Vad jag känner till idag finns två liknande anläggningar i stor Göteborg. De är förvisso något större i den del där likheten finns.

/B
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Vet inte om den direkta kontruktionen av LFC typ 2 är i sej speciellt hemlig, den byggdes ju för StrilC60 och några direkt fortifikatoriska förändringar infördes inte för StriC90. Det som är lite speciellt är att LFC-delen (taktiska) är "frikopplad" från bergrummet i övrigt.
LFC typ 2 har varit obemannade i fredstid förutom med teknisk driftpersonal. Vilka i sej hade en oförskämt lugn och harmonisk tillvaro
Citera
2008-10-22, 22:48
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsprängaren
En skillnad finns i byggnadsteknik... där av att den ännu är SO. I.o.f.s så finns denna konstruktion på flera andra ställen och alla är SO.
Vad jag känner till idag finns två liknande anläggningar i stor Göteborg. De är förvisso något större i den del där likheten finns.

/B

En annan anledning kan ju vara att det förmodligen fortfarade utgör en viktig knutpunkt i FTN. Så är det med åtminstånde med ett LFC II och ett RRGC jag känner till.
Citera
2008-10-23, 08:07
Medlem
Citat:
En annan anledning kan ju vara att det förmodligen fortfarade utgör en viktig knutpunkt i FTN. Så är det med åtminstånde med ett LFC II och ett RRGC jag känner till.

Det är tämligen tomt där inne.... masten plockades ner i våras dessutom.
Citera
2008-10-23, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsprängaren

/B

Nu blev jag ju nyfiken över vilka dessa "något större" två är...
Citera
2008-10-23, 09:56
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Det är tämligen tomt där inne.... masten plockades ner i våras dessutom.
FTN går ju inte bara via radiolänk...
Citera
2008-10-23, 10:04
Medlem
Men det är ju tomt...

Men det är ju tomt och då spelar det ingen roll om det kan eller går över annat media.

/B
Citat:
FTN går ju inte bara via radiolänk...
Citera
2008-10-23, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Nu blev jag ju nyfiken över vilka dessa "något större" två är...
Om jag fattade det hela rätt så menade han att denna likhet är större, inte anläggningarna i sig.

Citat:
Citera
2008-10-29, 22:19
Medlem
ok blir ingen visning då

ingen som sitter på gamla ritningar från anläggningen inslag och orter eller foton på när antennerna satt på plats på hjässan som kan skicka ett PM?

Det var väl en 5 st dipoler och en PH-133?
Senast redigerad av flashbackposter 2008-10-29 kl. 23:11.
Citera
2008-10-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
ok blir ingen visning då

ingen som sitter på gamla ritningar från anläggningen inslag och orter eller foton på när antennerna satt på plats på hjässan som kan skicka ett PM?

Lustigt sammanträffande... jag fick runt och tänkte på exakt samma sak igår..
Jag har bara en svag minnesbild om att det satt ett och annat på hjässan...
Citera
2008-10-30, 19:22
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter
ok blir ingen visning då

Jag minns som barn hur det stod en PH-133 och nickade en bit in på 80-talet. Senare kom den att ersättas av en PH-40.

Hittade en bok med historiska foton från Mölndal hemma hos morsan och ta mej tusan om där inte fanns en bild över Fässbergsdalen där man kan skymta Västerberget i bakgrunden. Bilden är från mitten av 60-talet och på hjässan står då en stor och ganska hög fackverksmast samt 7-8 mindre stolpar (Kortvåg?), däremot ingen radar.

Har dock ingen skanner...
Citera
2008-10-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Har dock ingen skanner...

Men en fotomobil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto