Citat:
Ursprungligen postat av
endagitaget
Ni på fjärrskrift levde väl lite vid sidan av oss andra med egna befäl. Vi andra hade endast dagtidstjänst, förutom vakterna kanske. Det fanns en reservlöjtnant som var inne nån gång under min tid som kallades Fk Fjun, kan ha varit samma snubbe. Basse och stråle, de begreppen minns man ju. Annars har mycket bleknat bort. Jag tror inte du kommer innanför grindarna utan att något larm går. Vad jag förstått på tråden håller man fortfarande ett öga på området.
Klart fänrik Fjun var samma snubbe. Och en liten petig jävel varför det var kul att retas med honom genom att anlägga "basse-slips", dvs. genom att göra slipsen så kort som möjligt och resten innanför skjortan. Det gillade han att anmärka på.
Löjtnant Vesanen minns jag förresten. Han blev degraderad under min tid i berget då han under någon tältövning uppe på F7 hade varit full och skjutit skarpt med sin pistol mitt i natten.
Försöker minnas vår trupputbildare - Wetterstrand har jag för mig. En stridskuk från fallskärmsjägarna med Mein Kampf liggande på hatthyllan i sin Mercedes och en tysk hjälm från WW2 hängande på kontoret. Faktiskt en skön gubbe när man lärde känna honom.