2009-02-11, 20:08
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Vad är problematiskt med inslag 1, någon som har lust att förklara? Om jag varit där hade jag väl troligtvis förstått, men men...

Har förmodligen att göra med att in/utpassage sker genom rotorgrind...
Citera
2009-02-18, 18:47
Medlem
carrotcakes avatar
På sidan "Bunker i väst" finns det ett gäng bilder ifrån ett bergrum, är dessa ifrån Svalan?

Var förbi och kikade i veckan, det pågår byggarbeten där och det finns en även en grävmaskin uppe på berget.
Citera
2009-02-18, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carrotcake
På sidan "Bunker i väst" finns det ett gäng bilder ifrån ett bergrum, är dessa ifrån Svalan?

Var förbi och kikade i veckan, det pågår byggarbeten där och det finns en även en grävmaskin uppe på berget.
Nepp, de kommer från Uttern/Spoven i Kallebäck...
Citera
2009-02-18, 19:06
Medlem
carrotcakes avatar
Antar att det forfarande är ett skyddsobjekt? Har varit sugen på att ge mig upp på berget och fota men det bör nog undvikas isåfall.
Citera
2009-02-18, 21:15
Medlem
Citat:
Antar att det forfarande är ett skyddsobjekt? Har varit sugen på att ge mig upp på berget och fota men det bör nog undvikas isåfall.

Finns inget kul kvar där uppe att fota. Så har jag besparat dig 1 timmes vandring i oländig terräng.. =)
Citera
2009-02-18, 21:44
Medlem
carrotcakes avatar
Ok då skippar jag väl det, tack för tipset

Det lustiga är att jag frågade min far om han kände till denna anläggning. Då visade det sig att han tillbringat större delen av sin lumpartid där i början av 60-talet. På eniro kan man se ett hus uppe på berget, har detta något att göra med svalan?
Citera
2009-02-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Finns inget kul kvar där uppe att fota. Så har jag besparat dig 1 timmes vandring i oländig terräng.. =)
Grävmaskin upp på berget.
Ska man gräva igen reservutgången tro eller vent.husen? I övrig finns där väl inte mycket att lägga skopan på.
Nån som vet?
Citera
2009-02-18, 23:13
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ok då skippar jag väl det, tack för tipset

Det lustiga är att jag frågade min far om han kände till denna anläggning. Då visade det sig att han tillbringat större delen av sin lumpartid där i början av 60-talet. På eniro kan man se ett hus uppe på berget, har detta något att göra med svalan?

Det enda hus jag kan tänka på är hyddan till tv-masten (slavsändare). Den har inget med Svalan att göra
Citera
2009-02-18, 23:27
Medlem
carrotcakes avatar
Jag frågade min far bara som hastigast detaljer kring anläggningen. Men hur stort är det där inne egentligen? Är det huvudingången som är mittemot kolonilotterna? Längre ner på axgatan efter återvinningsstationen går det en väg upp i skogen, har den med anläggningen att göra?
Citera
2009-02-19, 13:27
Bannlyst
Citat:

Japp det är fortfarande SO, även om verksamheten börjat avta.
Citera
2009-02-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Grävmaskin upp på berget.
Ska man gräva igen reservutgången tro eller vent.husen? I övrig finns där väl inte mycket att lägga skopan på.
Nån som vet?

Båda dom är ju vitala för att kunna göra något i berget så det tror jag knappast. Man röjde rent tämligen väl där uppe förra året. Tror snarare att man förbereder något nytt.
Citera
2009-04-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Nu har jag försökt ta bilder ur boken (Mölndal i färg - Knut Knutssons tavlor och Sven Olof Olssons fotografier), resultatet blev sådär men man ser iaf. att där står en stor röd-vit fackverksmast mitt i en skog av småstolpar, hälften så höga. Bilden är daterad 1966.
http://img87.imageshack.us/my.php?image=vberget66wy2.jpg
http://img208.imageshack.us/my.php?image=vberget66detaljtg7.jpg

Frågan är när man fick höjdradarn. Kan den ha flyttats dit när R73 lades ner?

Har uppdaterat tidslinjen lite

195X - Byggstart

1954-55 (årsskiftet) - Brand under pågående byggnation varvid en
byggarbetare avlider, spöket "Klumpfot" grupperas i berget

1958 - Lfc W2 tas i drift (Stril 50)

1967 - Utbyggnaden av Lfc (Stril 60) avstannar, W2 blir kvar som Lfc m/50

1973 - R73 i Jonsered (PJ-21) demonteras

1977 - Uppgradering av W2 till Lfc2 (DBU2, projektor mm. levereras)

1979 - Lfc2 W2 i drift

1981 - U137 går på grund mitt under W2:s beredskapspass

198X - PH-133:an byts ut mot en PH-40 (arvegods från R188 Gripen)

1985 - Nya bergrum för RRGC/T Hajen sprängs ut

199X - Kriminalvårdsanstalten i Högsbo (invigd 1990) börjar leverera maten till W2

1995 - W2 Svalan avvecklas, verksamheten överförs till F7

2007 - Värnen och skyddsrummen bortsaneras

2007 - Sändarannexet i Delsjön saneras och plomberas

2008 - Master och FTN-länk demonteras

200X - Anläggningen överlåts till civil ägare

Jag tror den höga masten är den teveslavsändare som står där än idag, att döma av vinkeln på bilden och avståndet gör att det ser ut som den står på Svalans hjässa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in