2006-12-29, 23:18
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Någon lär granskas av SÄPO?
Fint där med skyltarna
Jag var på ett annat ställe med likande skyltar, men då kommenterade en viss herre att de skyltarna som är äldre än 1980 (eller något, minns inte) referear till en lag som inte länge finns...

Men de kan lika gärna fortfarande vara skyddsobjekt för de behöver inte märkas ut som det tidigare har sakts...
Citera
2006-12-29, 23:21
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekten
Kul att se bilderna!
Glad att det inte var jag som lade upp dom!

Lycka till.

Kan bara instämma!
Citera
2006-12-29, 23:26
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jag var på ett annat ställe med likande skyltar, men då kommenterade en viss herre att de skyltarna som är äldre än 1980 (eller något, minns inte) referear till en lag som inte länge finns...

Men de kan lika gärna fortfarande vara skyddsobjekt för de behöver inte märkas ut som det tidigare har sakts...

Som Griffin sade tidigare bör ett skyddsobjekt märkas ut. Dock är det, som även du nämner, inte alltid det skyltas med detta.

Skyltar brukar i de fall de finns plockas ner då objektet inte är aktivt längre. En bra tumregel är således att om det sitter skyltar uppsatta så är det aja-baja.
Citera
2006-12-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baaz
Kan bara instämma!
Men hur går det om man tar bort från upplägget och ni alla som har länken med i citat oxå tar bort.
Citera
2006-12-30, 01:45
Medlem
schmaoings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Skyddsobjekt måste INTE vara utmärkta med skyltar. Dom BÖR däremot märkas ut men det är inget krav.

Uppfattat, från adam bertil; klart slut.
Citera
2006-12-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vallerallekalle
Varför dessa pekpinnar hela tiden? Allvarligt talat så tror jag inte att ni bryr er om dessa personer åker fast eller inte när de är ute på äventyr. Så varför hela tiden gnälla och varna? Vad har ni för agenda egentligen?

Var har jag "pekpinnat" eller uttryckt min rädsla för att någon skall åka fast? Läser du noga så står det att "stället är förstört". Viss skillnad....
Citera
2006-12-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma

Det kan även finnas poäng i att inte märka alla objekt, likväl som att det kan finnas anledning att uppträda civilt kring SO trots att det är militärt
Citera
2006-12-30, 12:56
Medlem
Venators avatar
Oavsett hur gamla skyltarna är och vilka lagar de refererar till så borde det räcka med lite sunt förnuft. Även om just den lagen ändrats spelar det ingen roll i praktiken, eftersom man inte blir dömt för brott mot skyddsföreskrifterna ifall det inte kan bevisas att man är ute för att sabotera eller på andra sätt skada rikets intressen. Däremot blir man dömd för olaga intrång, och det har ingenting att göra med om det är skyltat som militärt skyddsområde eller inte. Kan dom, så lär dom nog försöka sätta dit för skadegörelse också (och gärna för mig om något blivit förstört). Däremot visar skyltningen att det med allra största sannolikhet finns bevakning, kanske kameror, kanske regelbundna besöka av en SUV med beväringar som har långtråkigt och en sur löjtnant, vilka alla gärna vill liva upp sin dag med en liten jakt.

Man kan givetvis dömas för intrång oavsett om det är skyltat som SO eller inte. Kliv in hos Volvo i Torslanda och promenera omkring där och ni torskar också. Med andra ord: Bara för att något är militärt men saknar SO-skyltar betyder det inte att det är fritt fram att klättra över stängsel (om nu någon ärthjärna nu trodde det).

Så långt det juridiska. Det moraliska är upp till var och en.

Gott nytt år!
Citera
2007-01-16, 15:17
Medlem
En bild som tydligen är innifrån Svalan...ganska läcker

Ser ut som den övre kartan till höger på väggen i "Kyrkan" är västkusten

http://www.f21.mil.se/images/local/stril50.jpg
Citera
2007-01-16, 18:54
Medlem
McBs avatar
Och med hjälp av det där lilla bildspelet får vi bevis på att stället aktivt underhålls. Mer säger jag inte.
Citera
2007-01-16, 20:10
Medlem
vilket bildspel?

det e en gammal bild...

suck
Citera
2007-01-16, 20:17
Bannlyst
Har du fler foton?

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackposter