Citat:
Ursprungligen postat av Duumburk
Jag är gunnerfan, inte för att jag förstår vad det skulle tillföra diskussionen.
Sen köper jag det med att man försöker fuska med en filmning men med en tackling så går man i 8 fall av 10 efter att ta bollen. Men om vi ska vara sånna så tycker jag även att tacklingarna är en fara för fotbollen. Kolla bara vad som hända med Dudu (Eduardo).
Tycker inte ni ska göra så stor sak åt filmningar, det är en ganska ny sak. Dommarna kommer bli bättre på det och då är det inte lönt längre. Men som sagt, filmningar som denna (
http://www.youtube.com/watch?v=O0w4vlJvc6o&feature=related) är inte vad jag försvarar. Utan vad jag menar är tex den på Zidane som visades tidigare i tråden. Han blir tacklad och kämpar ändå vidare med bollen. Är det så smart i ett straffområde?
Det är ju ytterst sällan som spelare skadas så svårt som Eduardo mot Birmingham, och det var en ytterst dålig och vårdslös tackling. Spelare undviker att tackla så, eftersom det renderar i avstängningar. Sånt är ytterst tragiskt, framför allt när det händer en så skön spelare som Dudu (gött att han verkar läka snabbt), men det är inget hot mot fotbollen.
Till skillnad från dessa tacklingar beivras filmningar förhållandevis sällan. Visst åker ett gult upp ibland, men oftast så kommer man undan. Dessutom så kan man motivera teaterkonster med att man ofta får en fördel, till skillnad från Taylor-tacklingar där man för det mesta får en nackdel, och väldigt sällan har någon vinning alls. Jag köper inte heller att domarkåren kommer bli bättre i denna sortens situationer. Den där norske spelarens försök är liksom Gilardinos helt löjligt uppenbart, men exempelvis trådens huvudperson är förbluffande skicklig på att dyka på ett sätt som man endast kan avslöja när man ser en repris på situationen. Det är den sortens filmningar som har lika lite på planen att göra som rasismen har på läktarna.
Ang. Zidane så tycker jag det är hedersamt av honom att kämpa vidare efter bollen. Kanske är det smartare att lägga sig i en dylik situation, men enligt mig är stolthet, ärlighet och heder viktigare, synd att många spelare inte inser samma sak. Det är en lite tråkig inställning du har där, lite som RvN som förvisso har kommit förbannat långt, men vunnit mkt genom att göra det "smartare" valet nästan alltid, och skämt ut såväl klubb som namn genom att vara en notorisk fuskare.
EDIT: De kassa filmningarna har såklart inte heller något på en fotbollsplan att göra, såklart, även om de inte är ett hot på samma sätt. Vissa är t o m lite roliga.