2008-07-07, 17:05
Medlem
Duumburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Känns ju dock rätt dödfött att diskutera sånthär med någon som antagligen är Serie-A-fan (eller Primera Division). Där kan ju en för hård tackling fullständigt radera ut resultatet av det tids- och precisionskrävande arbetet med frisyren före match!

Jag är gunnerfan, inte för att jag förstår vad det skulle tillföra diskussionen.

Sen köper jag det med att man försöker fuska med en filmning men med en tackling så går man i 8 fall av 10 efter att ta bollen. Men om vi ska vara sånna så tycker jag även att tacklingarna är en fara för fotbollen. Kolla bara vad som hända med Dudu (Eduardo).

Tycker inte ni ska göra så stor sak åt filmningar, det är en ganska ny sak. Dommarna kommer bli bättre på det och då är det inte lönt längre. Men som sagt, filmningar som denna (http://www.youtube.com/watch?v=O0w4vlJvc6o&feature=related) är inte vad jag försvarar. Utan vad jag menar är tex den på Zidane som visades tidigare i tråden. Han blir tacklad och kämpar ändå vidare med bollen. Är det så smart i ett straffområde?
Citera
2008-07-07, 18:23
Medlem
lanafishs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=hGn1pdD1x28&NR=1

Den är också fin!
Citera
2008-07-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duumburk
Jag är gunnerfan, inte för att jag förstår vad det skulle tillföra diskussionen.

Sen köper jag det med att man försöker fuska med en filmning men med en tackling så går man i 8 fall av 10 efter att ta bollen. Men om vi ska vara sånna så tycker jag även att tacklingarna är en fara för fotbollen. Kolla bara vad som hända med Dudu (Eduardo).

Tycker inte ni ska göra så stor sak åt filmningar, det är en ganska ny sak. Dommarna kommer bli bättre på det och då är det inte lönt längre. Men som sagt, filmningar som denna (http://www.youtube.com/watch?v=O0w4vlJvc6o&feature=related) är inte vad jag försvarar. Utan vad jag menar är tex den på Zidane som visades tidigare i tråden. Han blir tacklad och kämpar ändå vidare med bollen. Är det så smart i ett straffområde?

Det är ju ytterst sällan som spelare skadas så svårt som Eduardo mot Birmingham, och det var en ytterst dålig och vårdslös tackling. Spelare undviker att tackla så, eftersom det renderar i avstängningar. Sånt är ytterst tragiskt, framför allt när det händer en så skön spelare som Dudu (gött att han verkar läka snabbt), men det är inget hot mot fotbollen.

Till skillnad från dessa tacklingar beivras filmningar förhållandevis sällan. Visst åker ett gult upp ibland, men oftast så kommer man undan. Dessutom så kan man motivera teaterkonster med att man ofta får en fördel, till skillnad från Taylor-tacklingar där man för det mesta får en nackdel, och väldigt sällan har någon vinning alls. Jag köper inte heller att domarkåren kommer bli bättre i denna sortens situationer. Den där norske spelarens försök är liksom Gilardinos helt löjligt uppenbart, men exempelvis trådens huvudperson är förbluffande skicklig på att dyka på ett sätt som man endast kan avslöja när man ser en repris på situationen. Det är den sortens filmningar som har lika lite på planen att göra som rasismen har på läktarna.

Ang. Zidane så tycker jag det är hedersamt av honom att kämpa vidare efter bollen. Kanske är det smartare att lägga sig i en dylik situation, men enligt mig är stolthet, ärlighet och heder viktigare, synd att många spelare inte inser samma sak. Det är en lite tråkig inställning du har där, lite som RvN som förvisso har kommit förbannat långt, men vunnit mkt genom att göra det "smartare" valet nästan alltid, och skämt ut såväl klubb som namn genom att vara en notorisk fuskare.

EDIT: De kassa filmningarna har såklart inte heller något på en fotbollsplan att göra, såklart, även om de inte är ett hot på samma sätt. Vissa är t o m lite roliga.
Senast redigerad av Flaskback 2008-07-07 kl. 19:25.
Citera
2008-07-08, 12:57
Medlem
Duumburks avatar
http://youtube.com/watch?v=3AoDr9ILsAg

Hittade denna nyss, hehe fick ett par goa skratt. Man får ändå erkänna att han kan sin sak Repriserna är alltid lika roliga att kolla på.
Citera
2008-07-08, 13:10
Bannlyst
Själv håller jag denna högst

http://www.youtube.com/watch?v=8W00d3yJKl4
Citera
2008-07-08, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duumburk
http://youtube.com/watch?v=3AoDr9ILsAg

Hittade denna nyss, hehe fick ett par goa skratt. Man får ändå erkänna att han kan sin sak Repriserna är alltid lika roliga att kolla på.

Såg de två försata klippen, ingen filmning, bara förstärkningar.
Citera
2008-07-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA

Jag anser dock att om man förstärker så är det filmning också.

Finns ingen anledning att förstärka förutom att övertyga domaren att det är frispark, blir man fälld så syns det ändå fast man inte förstärker. Ser bara lamt ut när vissa överdriver så mkt.
Och i vissa fall förstärker spelare så mkt att fast dom borde haft frispark så friar domaren pga att spelaren överdriver...

Men detta är och kommer vara en önskedröm att spelare slutar lägga sig/överdriva. Och detta gäller ALLA spelare. Vet inte hur många gånger jag blev förbannad på Ronaldo ifjol dock när man såg att han kunnat springa förbi sin motståndare och ta bollen så stannar han bara upp eller lägger sig då han känner en hand i ryggen eller liknande...
Citera
2008-07-08, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baruba
Jag anser dock att om man förstärker så är det filmning också.

Finns ingen anledning att förstärka förutom att övertyga domaren att det är frispark, blir man fälld så syns det ändå fast man inte förstärker. Ser bara lamt ut när vissa överdriver så mkt.
Och i vissa fall förstärker spelare så mkt att fast dom borde haft frispark så friar domaren pga att spelaren överdriver...

Men detta är och kommer vara en önskedröm att spelare slutar lägga sig/överdriva. Och detta gäller ALLA spelare. Vet inte hur många gånger jag blev förbannad på Ronaldo ifjol dock när man såg att han kunnat springa förbi sin motståndare och ta bollen så stannar han bara upp eller lägger sig då han känner en hand i ryggen eller liknande...

Det är för att han blir jävligt less när alla hela tiden sparkar ner honom, river i honom. Har du spelat fotboll själv så vet du hur man reagerar, man blir jävligt less på folk som är för "dåliga" för att hänga med, det är grymt irriterande. Men jag håller med dig om att han borde fortsätta, då många gånger hade han lyckats ta sig förbi istället för att bara stanna upp.
Senast redigerad av bLyGE_kEntA 2008-07-08 kl. 13:54.
Citera
2008-07-08, 13:55
Medlem
Citat:

De 2-3 första situationerna är inga dyk, sedan är det filmningar ner till ettan, som är oklar. Tycker det ser ut som att han sparkar ner sig själv i det läget och har för mig att det var det som hände när man såg matchen på bättre bild.
Citera
2008-07-08, 14:01
Medlem
lanafishs avatar
Haha måste vara något psykiskt hos Ronaldo. Han klarar inte av att bli av med bollen därför kastar han sig så det ser ut som det varit något ojuste inblandat.

Kenta, han har ju inte i PL att göra om han inte gillar det spelet. Förstår att han vill till Real, där kan han kasta sig ännu mer.
Citera
2008-07-08, 14:10
Medlem
Citat:
Det är för att han blir jävligt less när alla hela tiden sparkar ner honom, river i honom. Har du spelat fotboll själv så vet du hur man reagerar, man blir jävligt less på folk som är för "dåliga" för att hänga med, det är grymt irriterande. Men jag håller med dig om att han borde fortsätta, då många gånger hade han lyckats ta sig förbi istället för att bara stanna upp.

Jo jag vet hur irriterad man kan bli på motståndare och kan förstå om han blir less.
Men hade man haft samma skills som Ronaldo så måste det vara bättre/roligare för honom och laget att bara springa förbi motståndaren o skapa nåt framåt istället för att stanna upp o sura...

För när han stannar/lägger sig ner så har ju motståndaren vunnit den duellen, bästa sättet att jävlas tillbaka är ju att göra mål.
Citera
2008-07-08, 14:11
Medlem
Citat:

Talanglösa backar, engelska träben, hårt spel och blåmärken på talangfulla spelare tillhör dock den engelska fotbollen, passar inte det kan man ju se över alternativ i sydeuropeiska ligor. Det andra alternativet är att bita ihop och köra, och jag hoppas att CR väljer den vägen då jag följer de sydeurpeiska ligorna ganska mycket mer sällan än vad jag följer den engelska, och mellan filmningarna är ju killen ganska intressant att observera.

Som det ser ut nu verkar dock inte spelarens åsikt vara det avgörande utan klubbens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in