2022-08-30, 18:21
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
Det borde vara obligatoriskt att göra detta direkt på bb. Det är logiskt skulle jag säga, håller man inte med så är det nog för att man är en rostbiff-fittläppad feminist som vill att kvinnor ska kunna vara otrogen höger och vänster utan konsekvenser.

Förklara för mig varför det är ''fel'' eller vad ni nu tänker att en man vill ta ett faderskapstest?
Citera
2022-08-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det där gäller ju i så fall dig - inte mig.
Lagen säger att man väljer själv och att mannen kan begära test om han vill.
Det är inget tvång -- så det är alltså du som får flytta om du vill ha tvång.
Den säger det nu, ja. Därför tror jag att den kommer revideras i framtiden. Vi måste hänga med tiden och inte ha kvar gamla idiotlagar som funkade på sifferskivans tid.

Citat:
Nej, du har inte de flesta med dig - hade du det så hade förslaget gått igenom.

Jag tror dessutom de flesta känner att de vill och kan klara av de där frågorna själv -- samt att väldigt många är negativa till att hamna i DNA register överhuvudtaget.

Nåja, lagen är ju som den är ... så du får flytta helt enkelt (det var väl så du sa att man får göra om man är missnöjd )
Du kan ju prova att starta en omröstning här så ser du vart det barkar. Argumenten mot har du inte ens försökt använda. Bara en massa om dig och din man och det tror jag båtklubben skiter i. Jo, förresten. Att hamna i DNA-register är väl det starkaste mot. Väg det mot summan som en man betalar i underhåll i tjugo år. Om jag vore den mannen skulle jag hellre hamna i registret tio gånger av tio. Ta sedan in sorgen han känner när det uppdagas efter tjugo år. Eller längre tid för den delen, kanske på dödsbädden.
Sedan kan du väga in barnet som i vuxen ålder plötsligt drabbas av dansarsjukan och själv glad i hågen har satt fem egna barn till världen utan en tanke på ärftliga sjukdomar.

Alla dessa får enligt dig skylla sig själva, för det är kränkande att hamna i register.
Citera
2022-08-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det finns en jävla massa anledningar. Arvsanlag är en anledning och egentligen borde det räcka så, men det finns fler som du kan försöka lista ut själv. Kanske genom att gå igenom tråden.

Spännande att du kallar dig "debattoer".... när du inte ens kan lägga fram dina egna argument. "Läs tråden" säger du.

Citat:
Inte det minsta jävla tramsigt. Det finns massor med barn som inte vet att deras riktige pappa är en annan. För att det finns trovärdiga sliddjur som av någon anledning ändå ljuger. Bättre då att det blir till en ickefråga genom topsning vid födseln. Sedan får sliddjuren leva med att bli tvingade till ärlighet.

Den riktiga pappan är den som uppfostrar dem och är med barnet varje dag.
Citera
2022-08-30, 18:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Den säger det nu, ja. Därför tror jag att den kommer revideras i framtiden. Vi måste hänga med tiden och inte ha kvar gamla idiotlagar som funkade på sifferskivans tid.

Du kan ju prova att starta en omröstning här så ser du vart det barkar. Argumenten mot har du inte ens försökt använda. Bara en massa om dig och din man och det tror jag båtklubben skiter i. Jo, förresten. Att hamna i DNA-register är väl det starkaste mot. Väg det mot summan som en man betalar i underhåll i tjugo år. Om jag vore den mannen skulle jag hellre hamna i registret tio gånger av tio. Ta sedan in sorgen han känner när det uppdagas efter tjugo år. Eller längre tid för den delen, kanske på dödsbädden.
Sedan kan du väga in barnet som i vuxen ålder plötsligt drabbas av dansarsjukan och själv glad i hågen har satt fem egna barn till världen utan en tanke på ärftliga sjukdomar.

Alla dessa får enligt dig skylla sig själva, för det är kränkande att hamna i register.
Nej, för att de är ynkryggar som inte säger till sin kvinna att de vill ha test.
Citera
2022-08-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmanniska
Spännande att du kallar dig "debattoer".... när du inte ens kan lägga fram dina egna argument. "Läs tråden" säger du.

Den riktiga pappan är den som uppfostrar dem och är med barnet varje dag.
Eller hur?

Samma arvsanlag också?
Nej, du är på en annan nivå och då är det inget kul.
Citera
2022-08-30, 18:37
Medlem
Citat:
Nej, för att de är ynkryggar som inte säger till sin kvinna att de vill ha test.
Är barnen och barnbarnen ynkryggar?
Tror jag det. I din värld.
Citera
2022-08-30, 18:37
Medlem
Citat:
Eller hur?

Samma arvsanlag också?
Nej, du är på en annan nivå och då är det inget kul.

Vad spelar din arvsmassa för roll? Den är utspädd till obefintlighet inom några generationer, hur fantastisk den än är.
Det är kollektivets arvsmassa som spelar roll, inte din personliga.
Senast redigerad av Finmanniska 2022-08-30 kl. 18:42.
Citera
2022-08-30, 18:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Eller så agerar han som en vuxen och tar upp frågan - helst redan under graviditeten - och sen tar de prov. För det kan göras oavsett vad mamman vill i frågan.

Jag tror Hamster enbart pratar om sina barn.

Ja, men då kan kvinnan bli så sur att hon gör slut. Man måste inte väcka den björn som sover, nu när det finns säkra och billiga tester man kan låta göra diskret.

Hon skrev "alltid"... Nu råkar jag veta, att barnmorskor (inte alla förstås) ofta försöker hjälpa pappan att knyta an, genom att försöka hitta någon likhet ("titta han har pappas näsa!") Även i de fall då det inte är sant. Om båda föräldrarna är vita och barnet en chokladbebis, så blir det svårare förstås! :-)
Citera
2022-08-30, 18:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, förklara du.
Vad händer med myntet den fjärde omgången?
Vad skulle förändras?
Vilka fler möjliga utfall uppstår och hur?

Det är åtta olika verkligheter som du slår ihop till en. I en verklighet så får du krona på första försöket, i en annan får du klave på första försöket. Har du fått klave på första försöket är det 0% chans att du får krona på alla fyra. Enligt din verklighetsuppfattning är det fortfarande 50% chans att få krona på alla fyra trots att du diskvalificerat den möjligheten på första försöket.
Citera
2022-08-30, 18:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finmanniska
Vad spelar din arvsmassa för roll? Det är utspädd till obefintlighet inom några generationer, hur fantastisk den än är.
Det är kollektivets arvsmassa som spelar roll, inte din personliga.

Y-kromosomen som ärvs från far till son, går faktiskt genom århundradena nästan oförändrad. Och de egenskaper som den kodar för, kommer fram manifest i alla manliga avkomlingar.

(Samma gäller mitokondrie-DNA:t, som går från mor till dotter genom tiderna.)
Citera
2022-08-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Y-kromosomen som ärvs från far till son, går faktiskt genom århundradena nästan oförändrad. Och de egenskaper som den kodar för, kommer fram manifest i alla manliga avkomlingar.

(Samma gäller mitokondrie-DNA:t, som går från mor till dotter genom tiderna.)

Då så, ännu mindre anledning att bry sig då. Den viktiga delen är därmed i princip samma inom ditt kollektiv. (Andra Svenskar i detta teoretiska fall, om något mer avlägset smygit sig in så ser man det, och kan begära test)
Citera
2022-08-30, 18:50
Medlem
ScorchPipes avatar
Förstår att detta är känsligt som det är nu. Men jag tycker vi bör göra det normalt, eller ännu hellre standard practice vid födsel.

Motargumentet verkar vara "men litar man inte på sin partner" osv osv. Men jag tror detta är nåt som kan ligga och gnaga i bakhuvudet hos många i år. Det är ju heller inte särskilt bra för tillit.

Är det däremot norm att göra ett test så är ju de otrogna de enda som har nåt att förlora.

Tänk hur många som trodde de kunde lita på sin partner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in