2022-08-30, 09:30
Medlem
tjejer: ni har fått barn ihop, allt går bra. sen säger killen en dag att han vill göra ett faderskapstest, för han vill ha det svart på vitt.

eller ännu värre: ni hittar ett brev i lådan som ni inte vet vad det är, och det visar sig vara ett pappatest han beställt.

hur reagerar ni? gör ni slut på en gång? eller är ni ok med att han kollar?

killar: skulle ni kunna tänka er att beställa ett test? har ni gjort det, med eller utan tjejens vetskap, för att sova gott om natten?

jag läste en nyhet om barn och pappor som gått hela livet utan att veta att de inte är släkt och har inte riktigt kunnat släppa det. tänk att leva ett helt liv i en lögn. jag är så säker man kan vara på att barnen är mina, men att få se papper på det och bli 100%, det hade känts lika skönt som att ha bundet elpris från förra sommaren. då behöver man aldrig någonsin fundera.

kvinnor vet med 100% säkerhet. barnet har legat i deras mage. killar däremot, vi vet inte. tycker det borde vara obligatoriskt, en rutinkoll som görs vid födseln.
Citera
2022-08-30, 09:37
Medlem
Det är naturligvis en rättighet du har som pappa att kontrollera att avkomman verkligen är din, Har sliddjuret problem med det bör du skaffa ett nytt.

Det finns inga argument från kvinnor som ens är i närheten av korrekta om de försöker stoppa dig från att med 100% säkerhet veta att lille kalle är ditt kött och blod
Citera
2022-08-30, 09:41
Medlem
Katzyns avatar
Ja, det skulle jag tycka vore okej. Jag skulle ju dock gärna se att han formulerade sig hänsynsfullt och vänligt när han beskrev varför, och det hade ju varit bättre om han tog upp detta redan innan man blev gravida att han skulle vilja göra ett sådant test, då skulle det verka mindre som att misstanke uppstått med tiden och mer som en principfråga.
Citera
2022-08-30, 09:42
Medlem
Så som det är nu så är det väl tjejen som skriver vem fadern är, vilket är idiotiskt. Det borde vara en självklarhet att man gör ett dna test så man vet säkert.

Däremot så hade jag nog inte gjort det men det beror på vad det är för tjej också och hur högt mitt förtroende är för henne.
Jag har ju träffat massa otrogna tjejer. Just nu vet jag om flera otrogna tjejer på mitt jobb men även killar. Det går inte att lita på folk.
Citera
2022-08-30, 09:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Så som det är nu så är det väl tjejen som skriver vem fadern är, vilket är idiotiskt. Det borde vara en självklarhet att man gör ett dna test så man vet säkert.

Däremot så hade jag nog inte gjort det men det beror på vad det är för tjej också och hur högt mitt förtroende är för henne.
Jag har ju träffat massa otrogna tjejer. Just nu vet jag om flera otrogna tjejer på mitt jobb men även killar. Det går inte att lita på folk.
Nej, tjejen berättar vem fadern är, fadern kan sedan välja att skriva på faderskapet eller begära test innan han skriver på.
Citera
2022-08-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Och är man gift så frågar de inte ens. Det här tycker jag är JÄTTEKONSTIGT. Logiken saknas helt i detta så kallade rättssamhälle.
Citera
2022-08-30, 09:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor
tjejer: ni har fått barn ihop, allt går bra. sen säger killen en dag att han vill göra ett faderskapstest, för han vill ha det svart på vitt.

eller ännu värre: ni hittar ett brev i lådan som ni inte vet vad det är, och det visar sig vara ett pappatest han beställt.

killar: skulle ni kunna tänka er att beställa ett test? har ni gjort det, med eller utan tjejens vetskap, för att sova gott om natten?

jag läste en nyhet om barn och pappor som gått hela livet utan att veta att de inte är släkt och har inte riktigt kunnat släppa det. tänk att leva ett helt liv i en lögn. jag är så säker man kan vara på att barnen är mina, men att få se papper på det och bli 100%, det hade känts lika skönt som att ha bundet elpris från förra sommaren. då behöver man aldrig någonsin fundera.

kvinnor vet med 100% säkerhet. barnet har legat i deras mage. killar däremot, vi vet inte. tycker det borde vara obligatoriskt, en rutinkoll som görs vid födseln.
Om han hade berättat att han vill ha det och förklarat varför - inga problem.

Om han smusslade och smög så hade jag inte accepterat det -- att faderskapstest gjordes visst, att han smusslade och smög däremot - nej. Då hade det nog varit slut på relationen.
Citera
2022-08-30, 09:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Och är man gift så frågar de inte ens. Det här tycker jag är JÄTTEKONSTIGT. Logiken saknas helt i detta så kallade rättssamhälle.
Jag håller inte med dig.
Det vore en konstig logik om man utgick ifrån att barn födda inom ett äktenskap inte var tillhörde pappan.
Det finns dock inget hinder för att pappan begär faderskapstest då heller eller eftersom han är automatiskt vårdnadshavare till barn födda inom äktenskapet.
Citera
2022-08-30, 09:58
Avslutad
Varför vänta tills det gått så långt? Sliddjur är inte gravida innan befruktning, vilket tar mellan tre minuter och fem dagar. Man har alltså gott om tid att frånsäga sig faderskapet innan det är försent.
Citera
2022-08-30, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongMajor

Nej, det skulle inte godtas. Om det var 110 % säkert att han är den faktiska pappan då. Dumpa skulle jag rekommendera.
Citera
2022-08-30, 10:03
Medlem
hakro807s avatar
Tycker att frågan borde vara helt okontroversiell, vi vet att 1-2 procent av alla faderskap är felaktigt fastställda. Bland alla andra standardtest som genomförs på nyfödda borde ett DNA-test vara standard. På det sättet kan vi garantera att faderskapet fastställs på ett korrekt sätt, något som borde vara en självklarhet i ett modernt rättssamhälle som det svenska. Detta handlar ju inte bara om faderns rättigheter och skyldigheter utan också om barnets rätt till sina biologiska föräldrar.
Citera
2022-08-30, 10:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Haha nej absolut inte. Vi är ju gifta och jag skulle aldrig vara otrogen. Litar han inte på sin fru så skulle jag bli sjukt besviken, ja faktiskt äcklad. Att han skulle antyda att jag särat på benen för en annan man?! Nu har vi fem barn och han har aldrig tvekat på att han är pappan tack och lov. Dessutom så är bebisar alltid lika sin pappa när de är små så det finns ju ingen tveksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in