Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Fast det där gäller ju i så fall dig - inte mig.
Lagen säger att man väljer själv och att mannen kan begära test om han vill.
Det är inget tvång -- så det är alltså du som får flytta om du vill ha tvång.
Den säger det nu, ja. Därför tror jag att den kommer revideras i framtiden. Vi måste hänga med tiden och inte ha kvar gamla idiotlagar som funkade på sifferskivans tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, du har inte de flesta med dig - hade du det så hade förslaget gått igenom.
Jag tror dessutom de flesta känner att de vill och kan klara av de där frågorna själv -- samt att väldigt många är negativa till att hamna i DNA register överhuvudtaget.
Nåja, lagen är ju som den är ... så du får flytta helt enkelt (det var väl så du sa att man får göra om man är missnöjd

)
Du kan ju prova att starta en omröstning här så ser du vart det barkar. Argumenten mot har du inte ens försökt använda. Bara en massa om dig och din man och det tror jag båtklubben skiter i. Jo, förresten. Att hamna i DNA-register är väl det starkaste mot. Väg det mot summan som en man betalar i underhåll i tjugo år. Om jag vore den mannen skulle jag hellre hamna i registret tio gånger av tio. Ta sedan in sorgen han känner när det uppdagas efter tjugo år. Eller längre tid för den delen, kanske på dödsbädden.
Sedan kan du väga in barnet som i vuxen ålder plötsligt drabbas av dansarsjukan och själv glad i hågen har satt fem egna barn till världen utan en tanke på ärftliga sjukdomar.
Alla dessa får enligt dig skylla sig själva, för det är kränkande att hamna i register.