2022-08-31, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har inget direkt lån, men jag har en leasing på en bil, där ökar räntan.
Det är drygt så klart, men vad ska man göra, bara leva med det.

Jag har oxå privatleasing. 2st bilar.
Räntan ökade med drygt 100kr/månaden. Knappt märkbart.
2022-08-31, 10:24
Medlem
BavarianBeetles avatar
Det är bara lata drägg och fega idioter som bor i hyresrätt mer än tillfälligt, t ex eftersom man är ung och inte har någon ekonomi än, eller att man är mellan två köp. Bostadspriser stiger och sjunker under kortare perioder men ökar alltid på lång sikt. Så har det varit i över hundra år som har inkluderat många krascher. Om du köpte bostad innan kraschen 2008 och sålde den 10 år senare tjänade du troligen på köpet.

De enda som kan hamna i skiten på riktigt är de som planerar att sälja under de närmsta åren. De flesta ägare klarar högre räntor genom att helt enkelt lägga undan mindre pengar under en period.
Senast redigerad av BavarianBeetle 2022-08-31 kl. 10:29.
2022-08-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Indirekt bestämmer du/jag , d v s vid (beslut om) försäljning så uppstår vinst eller förlust, innan dess bara värdeförändring, gäller att ha koll på vad ord betyder.
Tyvärr slarvar många med detta

Samma sak när dom säger att dom "tjänat" när dom köpt på REA, dom har SPARAT

Dagens ekonomilektion

helt galet resonemang, som sagt, du bestämmer givetvis inte själv om du har gjort en förlust
2022-08-31, 16:31
Medlem
Känns ingenting eftersom jag har gott om pengar. Priserna kommer ändå stiga igen om ett par år, så att det sker en bump in the road som det gör emellanåt, det berör mig inte ett skit. Det är bara fattiglapparna som grinar.
2022-08-31, 16:34
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Det är bara lata drägg och fega idioter som bor i hyresrätt mer än tillfälligt, t ex eftersom man är ung och inte har någon ekonomi än, eller att man är mellan två köp. Bostadspriser stiger och sjunker under kortare perioder men ökar alltid på lång sikt. Så har det varit i över hundra år som har inkluderat många krascher. Om du köpte bostad innan kraschen 2008 och sålde den 10 år senare tjänade du troligen på köpet.

De enda som kan hamna i skiten på riktigt är de som planerar att sälja under de närmsta åren. De flesta ägare klarar högre räntor genom att helt enkelt lägga undan mindre pengar under en period.

Fast nu är det så här också. Mat,bränsle och el har nått absurt höga priser. Dessa har inte tidigare funnits med i krascher. Detta är något nytt och helt annorlunda.
2022-08-31, 17:35
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Så länge börsen ger bättre avkastning finns ingen större mening med det. Den svåra inflation vi har kommer över tid även äta upp ditt bolån. Satsa på att köpa solpanelsystem istället och lägg resten på några indexfonder.

Jag bor i lägenhet så jag slipper den värsta elprischocken. Jag pensionsparar 1500 varje månad i en global indexfond. Sen har jag ett buffertkonto som jag försöker behålla en viss summa pengar på ifall det skulle hända något. Så mycket mer har jag inte möjliget att spara.
2022-08-31, 18:11
Medlem
Det känns precis som när bostadspriserna "går upp". Alltså absolut ingenting.

Jag köpte min bostad för att jag gillade området, storleken, typen, planlösningen, grannarna, läget, osv. Tänka sig
2022-08-31, 18:57
Medlem
Citat:
Det är bara drägg och lata/fega idioter som bor i hyresrätter hela livet.

Bostadspriser stiger och sjunker under kortare perioder men ökar alltid i det långa loppet. Om du köpte en bostad innan kraschen 2008 och behöll den i 10 år så tjänade du troligen ändå pengar på köpet.

Jag känner många som bor i hyresrätt och gör bra ifrån sig i livet allt är inte svart eller vitt.

Folk bör bo så som de själva vill utan någon press för o passa in i en mall.

Jag bor i en bostadsrätt o trivs men också för att jag gillar o vara delaktig i min omgivning jag bor i och kunna påverka men alla gillar ej o sitta i styrelse eller ta hand om ett stort hus etc o det måste man ha förståelse för.
2022-08-31, 19:54
Medlem
Citat:

Jo svårt förstå en minskning men sabotaget mot elen som tagit fokus från valkampanjen kan ju göra att en del får flytta men förmodligen har vi folk som alltid står på kö för att köpa.
2022-08-31, 20:06
Medlem
Diablo1118s avatar
Tråden börjar spåra ut till att handla främst om bostadsmarknaden och om inflation, el och lån.
Det finns redan trådar som diskutera dessa ämnen som tex
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Tråd låst / Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in