2022-08-30, 09:05
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...edEntry=946228
Ekonomer räknar med kraftiga fall för bostadspriserna, ned med 15–20 procent, när svensk BNP-tillväxt tvärnitar. ”Riksbanken höjer ändå takten i inflationsbekämpningen och styrräntan toppar på 2,25 procent redan i början av 2023. Hushållen pressas av fallande realinkomster, stigande priser och fördubblade räntekostnader”.
Hur känner ni som så vackert "bott gratis" när ni räknat in värdeökningen i era nyköpta hus och bostäder, nu när bostadsmarknaden börjar falla och spås bli dyster till nattsvart framöver?
Hur känner särskilt ni som nyligen lånat till att köpa hus och bostäder när räntorna stiger och värdet av era bostäder sjunker som blysänken? Hur känns detta?
Senast redigerad av doctor1984 2022-08-30 kl. 09:10.
2022-08-30, 09:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor1984
Hur känner ni som ständigt så vackert "bott gratis" när ni räknat in värdeökningen i era nyköpta hus och bostäder, nu när bostadsmarknaden börjar falla och spås bli nattsvart framöver?
Hur känner särskilt ni som nyligen lånat till att köpa hus och bostäder när räntorna stiger och värdet av era bostäder faller som blysänken? Hur känns det?

Priserna går upp och ner. Eftersom jag inte tänkt sälja inom överskådlig framtid spelar det ingen roll för mig vad priserna är för tillfället.
2022-08-30, 09:12
Medlem
Emellies avatar
Det är sådant här man får räkna med. Sen får vi väl se hur djupt det går framöver.
2022-08-30, 09:15
Medlem
Citat:
Hur känner ni som så vackert "bott gratis" när ni räknat in värdeökningen i era nyköpta hus och bostäder, nu när bostadsmarknaden börjar falla och spås bli dyster till nattsvart framöver?
Hur känner särskilt ni som nyligen lånat till att köpa hus och bostäder när räntorna stiger och värdet av era bostäder sjunker som blysänken? Hur känns detta?
Kommer kosta skjortan att bo i hyresrätter också, de flesta fastighetsägare går +-0 nu. Kommer chockhöja hyran inom snar framtid. Därför behöver vi byta regering, går inte med kommunisterna längre.
2022-08-30, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Priserna går upp och ner. Eftersom jag inte tänkt sälja inom överskådlig framtid spelar det ingen roll för mig vad priserna är för tillfället.

Precis, förlust gör du först vid försäljning och många har stor fallhöjd om dom behöver sälja.
Det kommer bli mindre rörlighet på bostadsmarknaden.
Det kommer en ny liknade tråd vid varje ny mediarubrik, känns som vissa vill uppleva skadeglädje då dom själva "missat tåget"
2022-08-30, 09:19
Medlem
Citat:

Ja du, ja höjer väl hyran.
2022-08-30, 09:25
Medlem
Räntorna är ju låga även om det blir 5 %..inte så längesen det var 12-15 %..ca 1985. så länge du inte säljer kvittar det ju om värdet sjunker en del. problemet är väl för dom med höga lån, ofta då med en leasad bil på kontrakt samt tvingade köra långt till jobb mm. många bäckar små kan bli tufft.
men även hyresgäster får det tufft nu, lite fördröjning bara..tippar vanliga hyror går upp ca 20% kanske.
2022-08-30, 09:30
Medlem
Cindells avatar
Citat:

Det känns okej. Jag har inga planer på att sälja mitt hus och jag har lön nog för att täcka ev. kommande räntehöjningar. Nuvarande elpriser är lite tråkiga med tanke på vintern och uppvärmningen (bor i zon 4), men absolut inte nog för att jag ens skulle få tanken på att sälja mitt älskade hus med trädgård. Det kanske blir lite lägre inomhustemperatur och en drös stickade tröjor/klänningar denna vinter.

Tack och lov brukar det inte vara speciellt kalla vintrar här nere i 'södern'.

Edit. Sorry, missade att du skrev nyköpta hus. Jag har haft mitt hus i 17 år.
Senast redigerad av Cindell 2022-08-30 kl. 09:38.
2022-08-30, 09:54
Medlem
Tråden borde flyttas till psykologi

Det känns ungefär som du kan tänka dig. Men jag räknade inte med någon bostadskarriär per se utan att det ska löna sig kontra en hyresrätt över en given tidsperiod.

Har bunden ränta runt 1% i ett par år till!
2022-08-30, 10:19
Medlem
Jag ser att många inte tänker till innan de skriver ”jag har inte tänkt sälja ändå, så jag är lugn” man undrar ju hur deras hjärncell arbetar.. PROBLEMET är att ni ej har råd att behålla boendet 2023. I alla fall ni som sitter på lån på över 4 miljoner, tänk er en ränta på 5-7% samt skyhöga el, mat & bränslepriser. HUR ska ni betala detta? Är ni även en del i en förening så räkna med att ”hyran/avgift” per månad kommer öka rejält om föreningen har skulder! Skulle ni vilja sälja pga någon anledning så kommer ingen punga ut vad ni vill ha.
2022-08-30, 10:20
Medlem
Citat:
Köpte hus för länge sedan, enbart för att bo i. Spelar ingen roll vad det är värt i dagsläget eftersom det inte finns någon plan att sälja. Ytterst få köper hus i ren spekulationssyfte.

Känns bra. Har tak över huvudet, låg energiförbrukning, fast ränta på lånen och fast elpris.

De som borde vara otroligt oroliga är de som bor i hyresrätt, ni kommer få en hyreshöjning utan dess like.
2022-08-30, 10:21
Medlem
HemligaBrevs avatar
Vi som inte är födda igår har inga problem att minnas räntor på runt 4-5 procent (2008). Att räntan stiger från 1,04 till 2,50 är knappast katastrof.

Det som däremot är katastrof är elkostnaderna. Att nåt som för två år sen kostade kanske 700 kr en vintermånad skulle kunna landa på 20 000 i slutet av året har inte kunnat gå att ta höjd för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in