2022-08-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Jag ser att många inte tänker till innan de skriver ”jag har inte tänkt sälja ändå, så jag är lugn” man undrar ju hur deras hjärncell arbetar.. PROBLEMET är att ni ej har råd att behålla boendet 2023. I alla fall ni som sitter på lån på över 4 miljoner, tänk er en ränta på 5-7% samt skyhöga el, mat & bränslepriser. HUR ska ni betala detta? Är ni även en del i en förening så räkna med att ”hyran/avgift” per månad kommer öka rejält om föreningen har skulder! Skulle ni vilja sälja pga någon anledning så kommer ingen punga ut vad ni vill ha.

Alltså.. vadå "HUR ska ni ha råd med att betala detta"?

Bolån i Sverige är svårt att få. Man får inget bolån om man inte har en KALP som går runt. Banker räknar med att räntan ska ligga på 5-7% när de går igenom om man skall få bolån.

Har du någonsin köpt en bostad?

Man får leva snålare och lyxa till det mindre men i övrigt borde det inte vara några problem för de absolut flesta.
2022-08-30, 13:30
Medlem
Bankdosas avatar
Huset är i stort sett avbetalt och det som är kvar är låst på 1,36% i 3 år till. Så jag sitter helt lugn i båten.
Har inte tänkt byta bostad på väldigt många år.
2022-08-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctor1984
Hur känner ni som så vackert "bott gratis" när ni räknat in värdeökningen i era nyköpta hus och bostäder, nu när bostadsmarknaden börjar falla och spås bli dyster till nattsvart framöver?
Hur känner särskilt ni som nyligen lånat till att köpa hus och bostäder när räntorna stiger och värdet av era bostäder sjunker som blysänken? Hur känns detta?

Inga problem. Klarar en rätt rejäl höjning innan det blir problem. Allt kommer till den som kan vänta, priserna kommer gå upp igen.
2022-08-30, 13:34
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Huset är i stort sett avbetalt och det som är kvar är låst på 1,36% i 3 år till. Så jag sitter helt lugn i båten.
Har inte tänkt byta bostad på väldigt många år.

Hoppas bara båten du sitter i, inte är en Storebro för några miljoner belånad på huset
Finns säkert några sådana i köp..
2022-08-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Jag ser att många inte tänker till innan de skriver ”jag har inte tänkt sälja ändå, så jag är lugn” man undrar ju hur deras hjärncell arbetar.. PROBLEMET är att ni ej har råd att behålla boendet 2023. I alla fall ni som sitter på lån på över 4 miljoner, tänk er en ränta på 5-7% samt skyhöga el, mat & bränslepriser. HUR ska ni betala detta? Är ni även en del i en förening så räkna med att ”hyran/avgift” per månad kommer öka rejält om föreningen har skulder! Skulle ni vilja sälja pga någon anledning så kommer ingen punga ut vad ni vill ha.

Varför skulle vi inte ha det? Går räntan upp till 20% klarar jag det fortfarande. De flesta har räknat med en räntehöjning när man tagit lånet.
2022-08-30, 13:36
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Hur känner ni som så vackert "bott gratis" när ni räknat in värdeökningen i era nyköpta hus och bostäder, nu när bostadsmarknaden börjar falla och spås bli dyster till nattsvart framöver?
Hur känner särskilt ni som nyligen lånat till att köpa hus och bostäder när räntorna stiger och värdet av era bostäder sjunker som blysänken? Hur känns detta?

Har amorterat av det mesta på huset och har inga andra lån. Betalar under en femhundring i ränta för närvarande. Har fixat en hel del med huset som snarare höjt värdet än minskat det. Har lyckats peta undan en liten buffert utöver det.

Det känns rätt bra allt som allt

Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev

Det som däremot är katastrof är elkostnaderna. Att nåt som för två år sen kostade kanske 700 kr en vintermånad skulle kunna landa på 20 000 i slutet av året har inte kunnat gå att ta höjd för.

Ja, det där är en tickande bomb. Har redan sett en artikel på SVT om en gubbe som var tvungen att sälja huset på grund av för dyr el. För jävligt. Det måste finnas tiotusentals till som brakar igenom i vinter om det fortsätter.
2022-08-30, 13:45
Medlem
Sist fastighetsmarknaden var i gungning såhär mycket och det vände upp igen minns jag att farsan sa att han över en period av 7 år hade gått från kunna sälja huset och få 20-30% av husets värde i handen efter alla lån och skatter var betalda till att kunna sälja huset och få ut 65-75% av husets värde i handen efter skatter och lån var betalda. Skillnaden var över 1,5 miljoner. Endast genom att sitta lugnt i båten.

Men visst, vi hade inte skenande elpriser, matpriser, bensinpriser, räntor osv på samma gång då. Var väl mest räntan som stack en period och lite högre matkostnader.

De flesta jag hör numera som inte känner att de har råd säger själva att de hade klarat räntor på 10% om inte elpriser, bränslepriser, matpriser osv stack samtidigt.
Senast redigerad av DenyTilYouDie 2022-08-30 kl. 13:48.
2022-08-30, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Har amorterat av det mesta på huset och har inga andra lån. Betalar under en femhundring i ränta för närvarande. Har fixat en hel del med huset som snarare höjt värdet än minskat det. Har lyckats peta undan en liten buffert utöver det.

Det känns rätt bra allt som allt
Vissa har juridiskt giltiga avtal att värden inte får höja med mer än en viss procentsats per år, en låg sådan sats.
2022-08-30, 13:54
Medlem
Första regel, man lånar inte mer än vad man har råd med. Livssituation kan ändras, någon i hushållet kanske ska vara föräldraledig eller påbörja studier.
Min sambo kan vara hemma och plugga utan CSN, vi bor i hus . Inga höga lån och bunden ränta, vi klarar oss .

Hade inte velat sitta på 4 millar och rörligt nu .
2022-08-30, 14:06
Medlem
Citat:
Vi som inte är födda igår har inga problem att minnas räntor på runt 4-5 procent (2008). Att räntan stiger från 1,04 till 2,50 är knappast katastrof.

Det som däremot är katastrof är elkostnaderna. Att nåt som för två år sen kostade kanske 700 kr en vintermånad skulle kunna landa på 20 000 i slutet av året har inte kunnat gå att ta höjd för.

2008 var det inte så många som köpte hus för 8 mille.
2022-08-30, 14:10
Medlem
Belters avatar
Citat:
Hur känns det inför den stundande hyresförhandlingen som kommer nästa år?
Du tror inte din hyresvärds lån på fastigheten ökar? Vem får betala det tror du?
2022-08-30, 14:11
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Vi som inte är födda igår har inga problem att minnas räntor på runt 4-5 procent (2008). Att räntan stiger från 1,04 till 2,50 är knappast katastrof.

Fast nu sitter FED i USA och börjar tala om ganska höga räntor. Så räkna kallt med att vi förr eller senare hamnar i intervallet 5-8%. Och det är lågt.

Vi är i en rävsax nu. Antingen höjer man räntorna eller så skenar inflationen. Och inflation är värre än räntor för majoriteten. Alltså slaktas de bolånetorskarna som förlånat sig.

Det skulle hända förr eller senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in