2022-08-27, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Grattis du har just tagit bort bygeln fr inkommande pen ledare, vilket innebr att dina apparater ej har nolla, har du tur kanske dina grejer klarat sig men mest troligt har dom pajat, ring elektriker

Tack, jo jag har insett att jag gjort bort mig ordentligt. Man ska inte alltid lita p sitt egna minne mrker jag.

Jag har frhoppningsvis bara brnt en eller tv prylar, tyvrr r de ju de centrala grejerna fr att kunna elda i huset... pump och utsugsflkt...

Nja, frhoppningsvis lever allt annat, annars blir det elektriker och omdragning i kabelkaoskllaren.
Citera
2022-08-27, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den r korrekt installerad det vet jag d jag har elutbildning)

Vad jag vill veta r om min frnkoppling, allts att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hnde allt bara slumpmssigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..

Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har ftt ngot som pminner om en svetsning vid ena skruven.

Tar grna emot tips innan jag drar nya ledningar.

Huset r kopplat av min svrfar fr typ 50 r sedan och ingen vet exakt hur allt r ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...
Hahahahahah "-JaG HaR eN eLuTbiLdNiNg"!!!

Du verkar uppenbarligen inte ha ngon som helst aning hur din anlggning fungerar och i vilken skick den r i! Hade jag varit du s hade jag ringt en riktig Elektriker!
Citera
2022-08-27, 07:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Tack fr hjlpen och svaren. Blir att stta tillbaka idag och kolla lget igen.

Utbildningen r 20+ r gammal s kanske r lge att kolla upp lite grejer ja.
Ehhhh ja , du kan ju inte ens vad ett elverslag r s hll dig till tv spel o bygga fgelholkar.
Citera
2022-08-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusVonSatan
Hahahahahah "-JaG HaR eN eLuTbiLdNiNg"!!!

Du verkar uppenbarligen inte ha ngon som helst aning hur din anlggning fungerar och i vilken skick den r i! Hade jag varit du s hade jag ringt en riktig Elektriker!

Jag kan rligt sga att den hr kllaren har nog aldrig en elektriker varit i och sett kopplingarna som r gjorda.
Elutbildning, ej installation eller elektriker, jag har en annan inriktning i den utbildning jag gick fr 20+ r sedan.
Jag vet hur det mesta fungerar, men kablarna r det ingen som har koll p inte heller vad som r kopplat med vad eller hur... En jvla hrva r det.

Har iaf ftt fart p det mesta nu, ska kartlgga skringsskpet nu till veckan. Sedan blir det eventuellt en elektriker.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ehhhh ja , du kan ju inte ens vad ett elverslag r s hll dig till tv spel o bygga fgelholkar.

Elverslag sger du, var vnlig och frklara det istllet fr att hna mig. (ven om jag kanske frtjnar det i detta fallet)

Jag har kunskap nog att koppla in allt jag behver, nu missminde jag mig och gjorde bort mig ordentligt vilket kommer kosta en del.
Citera
2022-08-27, 09:43
Medlem
Milldues avatar
Citat:
S, jag fixade idag ett eluttag p 16A frn ett "proppskp".
Det har hittills fungerat bra.
Nr jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. D jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, s lossade jag bygeln och knde att bygeln frn jord satt ngot ifrn nollan.
Efter ngra timmar smllde o sprakade det i frn kllaren (dr proppskpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta skringar med samma resultat, smll och svart..

Jag har konstaterat att en vattenpump r kass, troligen kortis) en flkt tveksam...

Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den r korrekt installerad det vet jag d jag har elutbildning)

Vad jag vill veta r om min frnkoppling, allts att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hnde allt bara slumpmssigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..

Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har ftt ngot som pminner om en svetsning vid ena skruven.

Tar grna emot tips innan jag drar nya ledningar.

Huset r kopplat av min svrfar fr typ 50 r sedan och ingen vet exakt hur allt r ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...

Du utstter alla i huset fr livsfaara. Det finns en anledning till att nollskruven r utdragen.
Den kan skiljas ex. om man installerar en jodrfelsbrytare men d ligger kontakten mellan jord och nolla fre jordfelsbrytaren och ingen kontakt mellan dessa fr uppst efter JFB (d lser den)

S i en "vanlig" anlggning s skall jordskruven vara tdragen annars fs kan du f livsfarlig spnning "bakvgen".

En central kan ex matas med en fyrledare och man separerar lurd och nolla i centralen. Helt ok
En central kan ven matas med en femledare och d r samtliga fem separerade in i centralen /enkelt uttryckt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

Det finns flera system som anvnds TN-S TNC-S TN-C r de vanligaste. (lr sig elektriker under grundutbildningen)
Citera
2022-08-27, 09:49
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Jag har inte tagit bort den, men jag har skapat ett glapp emellan dem... ska de vara helt ihopskruvade? Allts byglade. D kan jag ltt tgrda felet, men vad jag vet ska de inte vara byglade utan vara nra varandra..
Sger som kocken i Lady&Lufsen p julafton:
- Behagar du med mig skmta Aprillo?

Om inte.
Ndvndig knnedom krvs fr att pilla i elsystemet!
Ring en elektriker omgende och bertta sanningsenligt vad det r du har gjort, s kanske det gr att fixa.
Citera
2022-08-27, 10:50
Medlem
Citat:
Tack, jo jag har insett att jag gjort bort mig ordentligt. Man ska inte alltid lita p sitt egna minne mrker jag.

Jag har frhoppningsvis bara brnt en eller tv prylar, tyvrr r de ju de centrala grejerna fr att kunna elda i huset... pump och utsugsflkt...

Nja, frhoppningsvis lever allt annat, annars blir det elektriker och omdragning i kabelkaoskllaren.

Nollan ska vara ansluten till jord fr att spnningen mellan fas och nolla ska vara 230V.

Du har tre faser i ditt hus. S lnge dessa belastas exakt lika hrt spelar det ingen roll hur nollan r ansluten, eftersom det i teorin inte gr ngon strm i nollan. Detta r en del av pongen med trefassystem, att det vid balanserade faser inte behvs ngon returledning.

r en fas hrdare belastad, och nollan "flyter" (vilket du orsakade nr du kopplade bort den), gr spnningen p denna fas mot noll (dvs spnningen mellan fas och nolla), medan den kar p de andra faserna.

I vrsta fall kan du f 0 V p den hrdast belastade fasen och 400 V p de andra, vilket kan frstra (fritera) allt inkopplat p de andra. Inte s skoj.
Citera
2022-08-27, 11:00
Medlem
Det jag vet om el r att jordefelsbrytare inte fungerar om inte jord och neutral r bundna efter jordfelsbrytaren.

Vad r det fr annat som kan g fel? Ngon nmnde tidigare i trden att det kan g ut 400v i 230v uttagen i huset? Hur d?
Citera
2022-08-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Det jag vet om el r att jordefelsbrytare inte fungerar om inte jord och neutral r bundna efter jordfelsbrytaren.

Vad r det fr annat som kan g fel? Ngon nmnde tidigare i trden att det kan g ut 400v i 230v uttagen i huset? Hur d?

Det kan bli upp till 400 V. r nollan ls kommer den att nrma sig den fas som r hrdast belastad (dvs spnningen mellan denna fas och nollan blir mindre n 230 V). Samtidigt mste spnningen mellan nollan och de andra faserna istllet ka, vilket kan skada utrustning ansluten till dessa andra faser.
Citera
2022-08-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du utstter alla i huset fr livsfaara. Det finns en anledning till att nollskruven r utdragen.
Den kan skiljas ex. om man installerar en jodrfelsbrytare men d ligger kontakten mellan jord och nolla fre jordfelsbrytaren och ingen kontakt mellan dessa fr uppst efter JFB (d lser den)

S i en "vanlig" anlggning s skall jordskruven vara tdragen annars fs kan du f livsfarlig spnning "bakvgen".

En central kan ex matas med en fyrledare och man separerar lurd och nolla i centralen. Helt ok
En central kan ven matas med en femledare och d r samtliga fem separerade in i centralen /enkelt uttryckt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem

Det finns flera system som anvnds TN-S TNC-S TN-C r de vanligaste. (lr sig elektriker under grundutbildningen)

Tack fr ett riktigt bra svar och frklaring, samt lnken.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Sger som kocken i Lady&Lufsen p julafton:
- Behagar du med mig skmta Aprillo?

Om inte.
Ring en elektriker omgende och bertta sanningsenligt vad det r du har gjort, s kanske det gr att fixa.

Om jag behver ringa en elektriker s r jag givetvis rlig, det r dumt att ljuga om sina misstag, utan misstag lr man sig aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
TS ligger ner och folk fortstter sparka p honom/henne

Ja visst r livet hrligt. sknt man inte blir ledsen av alla ondiga kommentarer i.a.f.
Citera
2022-08-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneKson
Nollan ska vara ansluten till jord fr att spnningen mellan fas och nolla ska vara 230V.

Du har tre faser i ditt hus. S lnge dessa belastas exakt lika hrt spelar det ingen roll hur nollan r ansluten, eftersom det i teorin inte gr ngon strm i nollan. Detta r en del av pongen med trefassystem, att det vid balanserade faser inte behvs ngon returledning.

r en fas hrdare belastad, och nollan "flyter" (vilket du orsakade nr du kopplade bort den), gr spnningen p denna fas mot noll (dvs spnningen mellan fas och nolla), medan den kar p de andra faserna.

I vrsta fall kan du f 0 V p den hrdast belastade fasen och 400 V p de andra, vilket kan frstra (fritera) allt inkopplat p de andra. Inte s skoj.

Aha, tack fr en ypperligt bra frklaring, det frklarar ju vldigt mycket.

Och jod, visst har jag stekt ett par saker innan skringen lste ut. Dumt och dyrt misstag jag orsakade.
Citera
2022-08-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det krvs behrighet fr att skruva i elcentaler ,dra ledningarna i en fast installation fr man gra men man fr inte koppla in grejer, det man fr gra sjlv i fasta installationer r att byta ut uttag och strmstllare mot likadana (ej ndra ngot)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in