• 1
  • 2
2022-08-26, 22:52
Medlem
Såå, jag fixade idag ett eluttag på 16A från ett "proppskåp".
Det har hittills fungerat bra.
När jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptäckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. Då jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, så lossade jag bygeln och kände att bygeln från jord satt något ifrån nollan.
Efter några timmar smällde o sprakade det i från källaren (där proppskåpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta säkringar med samma resultat, smäll och svart..

Jag har konstaterat att en vattenpump är kass, troligen kortis) en fläkt tveksam...

Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den är korrekt installerad det vet jag då jag har elutbildning)

Vad jag vill veta är om min frånkoppling, alltså att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hände allt bara slumpmässigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..

Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har fått något som påminner om en svetsning vid ena skruven.

Tar gärna emot tips innan jag drar nya ledningar.

Huset är kopplat av min svärfar för typ 50 år sedan och ingen vet exakt hur allt är ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...
Citera
2022-08-26, 22:55
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Såå, jag fixade idag ett eluttag på 16A från ett "proppskåp".
Det har hittills fungerat bra.
När jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptäckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. Då jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, så lossade jag bygeln och kände att bygeln från jord satt något ifrån nollan.
Efter några timmar smällde o sprakade det i från källaren (där proppskåpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta säkringar med samma resultat, smäll och svart..

Jag har konstaterat att en vattenpump är kass, troligen kortis) en fläkt tveksam...

Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den är korrekt installerad det vet jag då jag har elutbildning)

Vad jag vill veta är om min frånkoppling, alltså att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hände allt bara slumpmässigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..

Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har fått något som påminner om en svetsning vid ena skruven.

Tar gärna emot tips innan jag drar nya ledningar.

Huset är kopplat av min svärfar för typ 50 år sedan och ingen vet exakt hur allt är ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...

ÄR det bygeln mellan skyddsjordsplinten och nollplinten isäkringsskåpet du tagit bort?

Edit: Om så är fallet så har du skapat ett nollfel i anläggningen och kan få in 400v i alla strömförbrukare i hela huset......
Slå ifrån huvudströmbrytaren och ring en elektriker asap!
Senast redigerad av Snowsmile 2022-08-26 kl. 22:59.
Citera
2022-08-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
ÄR det bygeln mellan skyddsjordsplinten och nollplinten isäkringsskåpet du tagit bort?

Edit: Om så är fallet så har du skapat ett nollfel i anläggningen och kan få in 400v i alla strömförbrukare i hela huset......

Jag har inte tagit bort den, men jag har skapat ett glapp emellan dem... ska de vara helt ihopskruvade? Alltså byglade. Då kan jag lätt åtgärda felet, men vad jag vet ska de inte vara byglade utan vara nära varandra..
Citera
2022-08-26, 23:02
Medlem
Citat:

Slå ifrån huvudströmbrytaren och ring en elektriker asap!

Strömbrytaren är av eftersom jag vill ha mer info innan jag fortskrider.. det glömde jag nämna
Citera
2022-08-26, 23:04
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Strömbrytaren är av eftersom jag vill ha mer info innan jag fortskrider.. det glömde jag nämna

Skicka en bild, så man vet exakt vilken bygel du micklat med....
Citera
2022-08-26, 23:08
Medlem
Jag kan ju även tala om att problemet gäller källaren. Jag har flera proppskåp och det är bara i källaren där jag har problemet. Ström fungerar som det ska i övriga huset.

Huvudströmmen (25A) utifrån till huset, sedan vidare ner till källaren där ytterligare ett proppskåp sitter, och det är här jag särat på nolla och jord. Och det är bara i källaren problemet finns.

Till saken hör även att en utsugsfläkt, vattenpumpen och ljus försvunnit.

Det må låta dumt men jag har relativt bra koll på el. Men nu sitter jag i lä.
Citera
2022-08-26, 23:12
Medlem
Citat:
Skicka en bild, så man vet exakt vilken bygel du micklat med....

Skickar ingen bild då det känns irrelevant.

Mellan jordskena och nolla satt en metallbygel ihopskruvade, jag skruvade loss den från nollan så det fanns ett litet mellanrum, detta mellanrum har efteråt fått något liknande en svetspärla.

Löser det sig om jag kopplar ihop nollan och jorden igen tror du?
Citera
2022-08-26, 23:14
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Nolla och jord är alltid sammanbundna någonstans. Om det satt en bygel mellan dina två skenor sitter den där av en anledning... Uppenbarligen räcker inte din elutbildning till om du inte är medveten om saker som dessa. Sätt tillbaka och anlita en elektriker för förändringar.
Citera
2022-08-26, 23:20
Medlem
TS måste trolla eller försöka vinna Darwin Awards, man blir ju mörkrädd när man läser detta.
Citera
2022-08-27, 00:50
Medlem
Vardons avatar
Börja med att sätta tillbaka den och sen får du damma av din elutbildning för att felsöka hur mycket övig utrustning som har tagit stryk....
Citera
2022-08-27, 06:04
Medlem
Tack för hjälpen och svaren. Blir att sätta tillbaka idag och kolla läget igen.

Utbildningen är 20+ år gammal så kanske är läge att kolla upp lite grejer ja.
Citera
2022-08-27, 06:47
Medlem
Citat:
Jag har inte tagit bort den, men jag har skapat ett glapp emellan dem... ska de vara helt ihopskruvade? Alltså byglade. Då kan jag lätt åtgärda felet, men vad jag vet ska de inte vara byglade utan vara nära varandra..

Grattis du har just tagit bort bygeln för inkommande pen ledare, vilket innebär att dina apparater ej har nolla, har du tur kanske dina grejer klarat sig men mest troligt har dom pajat, ring elektriker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in