• 1
  • 2
2022-08-26, 22:52
Medlem
S, jag fixade idag ett eluttag p 16A frn ett "proppskp".
Det har hittills fungerat bra.
Nr jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. D jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, s lossade jag bygeln och knde att bygeln frn jord satt ngot ifrn nollan.
Efter ngra timmar smllde o sprakade det i frn kllaren (dr proppskpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta skringar med samma resultat, smll och svart..

Jag har konstaterat att en vattenpump r kass, troligen kortis) en flkt tveksam...

Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den r korrekt installerad det vet jag d jag har elutbildning)

Vad jag vill veta r om min frnkoppling, allts att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hnde allt bara slumpmssigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..

Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har ftt ngot som pminner om en svetsning vid ena skruven.

Tar grna emot tips innan jag drar nya ledningar.

Huset r kopplat av min svrfar fr typ 50 r sedan och ingen vet exakt hur allt r ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...
Citera
2022-08-26, 22:55
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
S, jag fixade idag ett eluttag p 16A frn ett "proppskp".
Det har hittills fungerat bra.
Nr jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. D jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, s lossade jag bygeln och knde att bygeln frn jord satt ngot ifrn nollan.
Efter ngra timmar smllde o sprakade det i frn kllaren (dr proppskpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta skringar med samma resultat, smll och svart..

Jag har konstaterat att en vattenpump r kass, troligen kortis) en flkt tveksam...

Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den r korrekt installerad det vet jag d jag har elutbildning)

Vad jag vill veta r om min frnkoppling, allts att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hnde allt bara slumpmssigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..

Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har ftt ngot som pminner om en svetsning vid ena skruven.

Tar grna emot tips innan jag drar nya ledningar.

Huset r kopplat av min svrfar fr typ 50 r sedan och ingen vet exakt hur allt r ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...

R det bygeln mellan skyddsjordsplinten och nollplinten iskringsskpet du tagit bort?

Edit: Om s r fallet s har du skapat ett nollfel i anlggningen och kan f in 400v i alla strmfrbrukare i hela huset......
Sl ifrn huvudstrmbrytaren och ring en elektriker asap!
Senast redigerad av Snowsmile 2022-08-26 kl. 22:59.
Citera
2022-08-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
R det bygeln mellan skyddsjordsplinten och nollplinten iskringsskpet du tagit bort?

Edit: Om s r fallet s har du skapat ett nollfel i anlggningen och kan f in 400v i alla strmfrbrukare i hela huset......

Jag har inte tagit bort den, men jag har skapat ett glapp emellan dem... ska de vara helt ihopskruvade? Allts byglade. D kan jag ltt tgrda felet, men vad jag vet ska de inte vara byglade utan vara nra varandra..
Citera
2022-08-26, 23:02
Medlem
Citat:

Sl ifrn huvudstrmbrytaren och ring en elektriker asap!

Strmbrytaren r av eftersom jag vill ha mer info innan jag fortskrider.. det glmde jag nmna
Citera
2022-08-26, 23:04
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Strmbrytaren r av eftersom jag vill ha mer info innan jag fortskrider.. det glmde jag nmna

Skicka en bild, s man vet exakt vilken bygel du micklat med....
Citera
2022-08-26, 23:08
Medlem
Jag kan ju ven tala om att problemet gller kllaren. Jag har flera proppskp och det r bara i kllaren dr jag har problemet. Strm fungerar som det ska i vriga huset.

Huvudstrmmen (25A) utifrn till huset, sedan vidare ner till kllaren dr ytterligare ett proppskp sitter, och det r hr jag srat p nolla och jord. Och det r bara i kllaren problemet finns.

Till saken hr ven att en utsugsflkt, vattenpumpen och ljus frsvunnit.

Det m lta dumt men jag har relativt bra koll p el. Men nu sitter jag i l.
Citera
2022-08-26, 23:12
Medlem
Citat:
Skicka en bild, s man vet exakt vilken bygel du micklat med....

Skickar ingen bild d det knns irrelevant.

Mellan jordskena och nolla satt en metallbygel ihopskruvade, jag skruvade loss den frn nollan s det fanns ett litet mellanrum, detta mellanrum har eftert ftt ngot liknande en svetsprla.

Lser det sig om jag kopplar ihop nollan och jorden igen tror du?
Citera
2022-08-26, 23:14
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Nolla och jord r alltid sammanbundna ngonstans. Om det satt en bygel mellan dina tv skenor sitter den dr av en anledning... Uppenbarligen rcker inte din elutbildning till om du inte r medveten om saker som dessa. Stt tillbaka och anlita en elektriker fr frndringar.
Citera
2022-08-26, 23:20
Medlem
TS mste trolla eller frska vinna Darwin Awards, man blir ju mrkrdd nr man lser detta.
Citera
2022-08-27, 00:50
Medlem
Vardons avatar
Brja med att stta tillbaka den och sen fr du damma av din elutbildning fr att felska hur mycket vig utrustning som har tagit stryk....
Citera
2022-08-27, 06:04
Medlem
Tack fr hjlpen och svaren. Blir att stta tillbaka idag och kolla lget igen.

Utbildningen r 20+ r gammal s kanske r lge att kolla upp lite grejer ja.
Citera
2022-08-27, 06:47
Medlem
Citat:
Jag har inte tagit bort den, men jag har skapat ett glapp emellan dem... ska de vara helt ihopskruvade? Allts byglade. D kan jag ltt tgrda felet, men vad jag vet ska de inte vara byglade utan vara nra varandra..

Grattis du har just tagit bort bygeln fr inkommande pen ledare, vilket innebr att dina apparater ej har nolla, har du tur kanske dina grejer klarat sig men mest troligt har dom pajat, ring elektriker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in