2022-08-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
S, jag fixade idag ett eluttag p 16A frn ett "proppskp".
Det har hittills fungerat bra.
Nr jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. D jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, s lossade jag bygeln och knde att bygeln frn jord satt ngot ifrn nollan.
Efter ngra timmar smllde o sprakade det i frn kllaren (dr proppskpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta skringar med samma resultat, smll och svart..

Jag har konstaterat att en vattenpump r kass, troligen kortis) en flkt tveksam...

Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den r korrekt installerad det vet jag d jag har elutbildning)

Vad jag vill veta r om min frnkoppling, allts att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hnde allt bara slumpmssigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..

Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har ftt ngot som pminner om en svetsning vid ena skruven.

Tar grna emot tips innan jag drar nya ledningar.

Huset r kopplat av min svrfar fr typ 50 r sedan och ingen vet exakt hur allt r ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...

Du mste ju skoja? Varfr i hela vrlden gr du in och pillar med ngot du inte har en aning om? Du frstter bde dig sjlv och din anlggning fr fara d det bde kan brinna och dina saker frstrs! Riktigt efterblivet dessutom r det inte praxis att ha 16A p ett standard vgguttag!
Nu nr du har brjat med elen kan du fortstta leka vvsare och koppla om ngra rr och hoppas det blir rtt🤣

rligt talat tror jag ndn att du trollar d jag arbetar som elektriker och jag har aldrig ngonsin hrt ngot liknande som en privatperson gr!
Citera
2022-08-27, 18:13
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag r elektriker och vill rda ts att sluta utstta sig sjlv och andra fr livsfara.
Citera
2022-08-27, 18:59
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag r elektriker och vill rda ts att sluta utstta sig sjlv och andra fr livsfara.

Nu har snart alla elektriker p Flashback yttrat sig, tror ts har fattat.
Citera
2022-08-27, 19:02
Medlem
Citat:
Tack, jo jag har insett att jag gjort bort mig ordentligt. Man ska inte alltid lita p sitt egna minne mrker jag.

Jag har frhoppningsvis bara brnt en eller tv prylar, tyvrr r de ju de centrala grejerna fr att kunna elda i huset... pump och utsugsflkt...

Nja, frhoppningsvis lever allt annat, annars blir det elektriker och omdragning i kabelkaoskllaren.

Det bsta du kan gra r att f det till att se ut som ett elfel tex att nollskruven vart ls och sedan kontakta ditt frskringsbolag s kanske du kommer lite billigare undan iaf
Citera
2022-08-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killenmedskillen89
Du mste ju skoja? Varfr i hela vrlden gr du in och pillar med ngot du inte har en aning om? Du frstter bde dig sjlv och din anlggning fr fara d det bde kan brinna och dina saker frstrs! Riktigt efterblivet dessutom r det inte praxis att ha 16A p ett standard vgguttag!
Nu nr du har brjat med elen kan du fortstta leka vvsare och koppla om ngra rr och hoppas det blir rtt🤣

rligt talat tror jag ndn att du trollar d jag arbetar som elektriker och jag har aldrig ngonsin hrt ngot liknande som en privatperson gr!

Om du kunde lsa s hade jag ju en aning, jag var till och med sker. Fast jag hade fel. Nu frlter jag dig fr att inte kunna lsa igenom en hel frgade med svar och frgor och terkopplingar...

Lustigt att du nmner vvs fr det har jag ocks hyfsad koll p...

Jag trollar inte eftersom jag gjorde bort mig, vilket du borde insett om du ens orkat lsa ngra i lgg istllet fr qtt komma med helt ovsentlig kommentar, jag tycker rligt talat synd om dig. Rymdkram
Citera
2022-08-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Det bsta du kan gra r att f det till att se ut som ett elfel tex att nollskruven vart ls och sedan kontakta ditt frskringsbolag s kanske du kommer lite billigare undan iaf

Tqck fr tipset, vet inte om de gamla grejerna gr ver sjlvriskpriset, men jag ska kolla upp det iallafall faktiskt.

Tack fr ppekandet iallafall
Citera
2022-08-27, 21:12
Medlem
Citat:
Tqck fr tipset, vet inte om de gamla grejerna gr ver sjlvriskpriset, men jag ska kolla upp det iallafall faktiskt.

Tack fr ppekandet iallafall

Det var s lite s
Citera
2022-08-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Det var s lite s

Tnka att det faktiskt finns folk p flashback som vill hjlpa istllet fr qtt stjlpa.

Helt underbart, och tack till alla som hjlpt mig och fuck you alla som bara hnat.
Citera
2022-08-27, 21:31
Medlem
Citat:
nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel.

Exakt var d? I Sverige var vi fyrledarsystem s p ETT vldefinierat stlle sitter jord och nolla anslutna.
Citera
2022-08-27, 21:34
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killenmedskillen89

rligt talat tror jag nd att du trollar d jag arbetar som elektriker och jag har aldrig ngonsin hrt ngot liknande som en privatperson gr!
Sna finns.
Ngon som kommer ihg TV-programmet med en krnfysiker som frskt att koppla ihop elsystemet i sin villa?
I kllartaket sg det ut som ett trassligt spindelnt av lsa och nakna kablar och endast EN skring fanns.
Kanske denna villa som TS tagit ver?

Som jag ser det s har TS gtt en vldigt speciell elutbildning.
Senast redigerad av RobbanUC 2022-08-27 kl. 21:40.
Citera
2022-08-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Exakt var d? I Sverige var vi fyrledarsystem s p ETT vldefinierat stlle sitter jord och nolla anslutna.

Vnligen ls igenom trden och terkom.
Citera
2022-08-27, 21:52
Medlem
Citat:
Vnligen ls igenom trden och terkom.

Gjort. Hittar inget. Bild tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto