Citat:
S, jag fixade idag ett eluttag p 16A frn ett "proppskp".
Det har hittills fungerat bra.
Nr jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. D jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, s lossade jag bygeln och knde att bygeln frn jord satt ngot ifrn nollan.
Efter ngra timmar smllde o sprakade det i frn kllaren (dr proppskpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta skringar med samma resultat, smll och svart..
Jag har konstaterat att en vattenpump r kass, troligen kortis) en flkt tveksam...
Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den r korrekt installerad det vet jag d jag har elutbildning)
Vad jag vill veta r om min frnkoppling, allts att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hnde allt bara slumpmssigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..
Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har ftt ngot som pminner om en svetsning vid ena skruven.
Tar grna emot tips innan jag drar nya ledningar.
Huset r kopplat av min svrfar fr typ 50 r sedan och ingen vet exakt hur allt r ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...
Det har hittills fungerat bra.
Nr jag kopplade ledningarna, nolla-nolla, jord-jord, 16Afas- fas. I enfasuttag. Upptckte jag att nollan och jorden var ihopskruvade med en bygel. D jag vet att dessa inte ska vara ihopkopplade, s lossade jag bygeln och knde att bygeln frn jord satt ngot ifrn nollan.
Efter ngra timmar smllde o sprakade det i frn kllaren (dr proppskpet sitter) och sedan dog i princip allt. Jag provade byta skringar med samma resultat, smll och svart..
Jag har konstaterat att en vattenpump r kass, troligen kortis) en flkt tveksam...
Den kontakten jag kopplade in har inte varit i bruk.
(Och den r korrekt installerad det vet jag d jag har elutbildning)
Vad jag vill veta r om min frnkoppling, allts att jag separerade nolla och jord kan vara anledningen, eller hnde allt bara slumpmssigt med en kortslutning i ex.vis vattenpumpen..
Punkten mellan jord och nolla som jag separerat har ftt ngot som pminner om en svetsning vid ena skruven.
Tar grna emot tips innan jag drar nya ledningar.
Huset r kopplat av min svrfar fr typ 50 r sedan och ingen vet exakt hur allt r ohopkopplat, men det har i stort sett fungerat hittills...
Du mste ju skoja? Varfr i hela vrlden gr du in och pillar med ngot du inte har en aning om? Du frstter bde dig sjlv och din anlggning fr fara d det bde kan brinna och dina saker frstrs! Riktigt efterblivet dessutom r det inte praxis att ha 16A p ett standard vgguttag!
Nu nr du har brjat med elen kan du fortstta leka vvsare och koppla om ngra rr och hoppas det blir rtt🤣
rligt talat tror jag ndn att du trollar d jag arbetar som elektriker och jag har aldrig ngonsin hrt ngot liknande som en privatperson gr!