Citat:
Ursprungligen postat av
Dopamina
Hej,
Är skeptisk till remiss mot eventuellt beroendemottagningen och skulle behöva input.
Min bakgrund: primärt psyk- och smärtpatient som saknar hjälp av psyk sedan några år tillbaka. Tidigare haft diverse narkotika- och läkemedelsklassade på recept med följsamhet utan sidomissbruk. Fixade en stabil tillvaro med hjälp av läkemedel och hade en ljus framtid tills jag miste medicinerna.
Idag självmedicinerar jag delvis intravenöst så drar till sprutbytet då och då eftersom knarket räcker längre vid iv-användande. Knaprar blåbär/xanor på egen hand för ångest varje dag. Nu vill psykläkaren från bytet, som förstörde mitt liv och mina universitetsstudier, remittera mig från sprutbytet till beroendemottagningen för att jag ska få tillbaka mina långverkande bensodiazepiner.
Den här läkaren har dock smutskastat bensodiazepiner i min journal förut. Varför ändra sig nu? För att få makten att sätta godtyckliga LVM inom vanliga öppenvården, dra in körkortet som endast används som en statussymbol i CV:t och tvingas förnedringspissa mot min vilja för att inte bli typ hemlös? Nekad somatisk smärtlindring vid bekräftad smärtdiagnos osv osv.
Sprutbytets journaler är dolda från samtliga vårdgivare till skillnad från beroendemottagningen. Skulle ni acca en sådan remiss? Skriver beroendemottagningen ut långverkande bensodiazepiner under längre tid utan att det är i nedtrappande syfte för en psykpatients ångest (högre doser Stesolid/Iktorivil) typ 20-30 mg Stesolid per dag? Ihop med stimulanter vid behov?
Någon som har ångrat sin kontakt med beroendemottagningen? Innebar det slutet för alla narkotikaklassade läkemedel via typ vårdcentral? Vad skulle ni göra om era journaler var relativt rena från missbruksanklagelser? Behöver råd. Jag är skeptisk till att jag skulle få benso för skademinimering via beroendemottagningen utan jag tror det här är ett sätt att använda min situation emot mig.
Tacksam att få höra mer om era erfarenheter och reflektioner om beroendemottagningen och eventuella interaktioner med andra vårdgivare och risken för ökat lidande vid typ pre- och postoperativ vård och läkemedelsbehandling.
Peace D
Med all respekt. Får intrycket av att du kanske inte vill ha input, utan att du vill ha lite cheerleaders så att du kan fortsätta som förut. Då behåller du så att säga kontrollen över ditt liv, och det är ju begripligt. Den vill man ju inte förlora. Nu är ju jag ”bara” bipolär, smärtpatient, och före detta läkemedelsberoende. Ja, före detta social fobiker, panikattacker och OCD när jag tänker efter. Jag har aldrig varit föremål för beroendemottagningar utan har haft turen att hitta förståndiga läkare som hjälpt mig. Men förutsättningen har likafullt varit att lämna ifrån mig kontrollen. Och det svåraste av allt; att lita på att läkaren vet vad han pysslar med.
Nåväl. Jag hoppas du kan hitta en lösning som håller över tid. Verkligen. Annars går världen miste om en begåvad person, det är uppenbart. Jag saknar inte alla piller men det var inte lätt att komma dit jag är idag.