Citat:
Ursprungligen postat av
FuckSnakePlissken
Jobbigt. Som fångad i en bur. Beklagar. Finns de inga piller som tar bort migränen snabbt då?
Exakt så känns det. Utöver lider jag av kronisk torra ögon så lär droppa uppåt 15 gånger per dag. Jag är ockuperad av symtom som hela tiden stör så jag lider och kan inte ta vilka läkemedel som helst längre för alla orsakar muntorrhet (det innebär också ögontorrhet för mig), typ antihistaminer, antidepressiva (alla utom valdoxan), neuroleptika mm. ögontorrhet och restless legs.
Förut kunde jag ta lågdos lergigan men lär dissa allt som ger mer muntorrhet sedan refluxen blev värre. Det skär i ögonen som någon kastat grus i dem och jag måste blinka med det. Har visat sig att de med reflux kan ha lägre pH i sin tårvätska så blir jag torrare så drabbar det ögonen då det svider. Äter högdos PPI mot reflux och det verkar hjälpa tårkanalerna lite åtminstone.
Jag var inlagd på psyk för ett tag sedan och det blev som panik för jag kan inte sova hur som helst. Måste höja sängändan och ligga i hel lutning och inte bara huvudändan upphöjd. Annars vaknar jag upp av refluxen mitt i natten och den svider i ögonen, näsan, bröstkorgen mm. För det letar sig upp och irriterar. Kan heller inte bära BH, ens soft BH. Vet att benso och PPI lugnar magen. Då kan jag bära soft BH utan bygel för annars kräks jag om jag äter mat.
Botox förebygger bra pga att det eliminerar spänningar och diazepam kan hindra attacker när jag känner försymtom men får inte det utskrivet längre. Botox tog bort de flesta attacker men de kommer ändå vid hormonella svängningar som vi tjejer har och om jag är ute bland folk och upplever ångest så kan migränen komma när jag kommer hem och somnat för att sedan vakna upp. Diazepam är det enda som kan hjälpa mer att förhindra attacker. Aplrazolam är inte lika bra utan det måste vara en muskelavslappnande benso.
Pillren spyr jag upp oftast men ibland hinner jag få ner dem men zomig nasal kör jag. Skulle kunna be om en spruta sumatriptan för när jag kräks hamnar spyorna i näsan och då blir det problem med zomigen. Är man illamående och kör zomig nasal kan smaken orsaka mer kräkningar för känsligheten för smak förvärras och den är besk alltså. Tar primperan eller ondansetron så fort jag har försymtom för att kunna svälja en vanlig sumatriptan.
Angående förebyggande piller så är det topimax och ergenyl men redan haft det och klarade inte det pga biverkningar och ergenyl vill jag inte ha ifall jag blir spontangravid. Blodtrycksmediciner ger för torra ögon och och för lågt tryck då jag är smal. Åtminstone propranolol och metoprolol hade en del otrevliga sides på ögonen framförallt. Sedan används tricyklisk antidepressiva, saroten, och jag mådde riktigt dåligt av den. Sov aldrig, fick restless legs så jag ville skära av mig benen. Ålade på golvet i plågor.
Bäst överens kom jag med botox, catapresan som titrerades upp så jag vande mig, 1200 mg gabapentin per dag och 30 mg diazepam. Det klippte både ADHD:ns hyper och hindrade restless legs, var humörstabiliserad, ångestlindrad och muskelrelaxerad. Den perioden mådde jag relativt bra. Fick stilnoct vid behov. Tycker gabapentin är en bra medicin då jag har fler smärttillstånd, endometrios mm. Därav Norspan och antiemietika, men även naproxen och omeprazol för att skydda magen och dämpa inflammationen.