• 8
  • 9
2023-02-05, 01:50
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettyBamBam
https://www.instagram.com/reel/CkipG...MDJmNzVkMjY%3D

Ta hjälp av beroendemottagningen för att tända av och sök dig till en tolvstegsgemenskap för att få hjälp att reda upp ditt liv. Dina problem kommer inte lösas för att du får knark på recept.
Jo, dem löstes i ett decennium. Vissa behöver livslång bensodiazepinmedicinering. Jag är en av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Hur går det för dig?

Har läst och det är ledsam läsning. Det jag tänker är att det är uppenbart att du inte reder ut det här på egen hand.
Förstår att du inte har något förtroende för psykiatrin eller beroendevården, men, den vägen du går på nu kommer med största sannolikhet leda rakt in i döden. Jag ser inte hur du skulle kunna reda ut det här på egen hand, och jag förstår att du inte vill lämna ifrån dig kontrollen mtp din historik.

Men saken är den, att du skulle kunna ta en chansning här och ge psykiatrin och beroendevården en chans. Lägg korten på bordet, om allt, för att dom verkligen ska förstå vad dom står inför och hur dom ska kunna hjälpa dig. Det kommer antagligen innebära en del skit, men det kan innebära en vändning för dig också. Som någon skrev kan det vara bra ibland att vara "medgörlig" och göra det dom ber om, samarbeta. Och det kan kännas förnedrande osv, men ta sikte på målet istället för vägen - det är en jävla massa dynga att ta sig igenom, men det är inte dyngan som är slutmålet, bara något som står mellan dig och slutmålet. Och nej ångest dämpas knappast av att någon tittar på när du kissar. Det är nog inte syftet med up heller och det tror jag du förstår också. Det är ju någonstans en sak för att se att du faktiskt håller dig nykter eller att nedtrappning går planenligt. För att ord från en missbrukare inte väger mycket gällande drogintag, det är en sådan sak som man behöver acceptera och gå igenom. Förnedrande? Ja så ini helvete, men det är inte där man ska stanna ju och den förnedringen kommer man över, det är ingen big deal i det stora hela även om det känns tungt just då.

Om inte så sluta med blåbären i alla fall, klart du kan få tag på diazepam om du vill. Bensedin t ex. är inte bara fejk även om de ev fulpressats och ev är något underdoserade, har ätit de i omgångar i flera år och har lämnat up flera gånger i samband med det som visar på just diazepam. Och detta med köp från olika säljare och olika batchar, både lösa och i blister. Så det där med att du avfärdar all diazepam på svarta marknaden som "fejk" köper jag inte. De är väl lika fejk som blåbären typ. Om inte bensedin borde du väl kunna få tag i Stesolid.
Eller menar du helt seriöst att du inte har några möjligheter öht att få tag i diazepam som du så gärna vill ha och pratat om nu hela tråden? Sorry men det tror jag inte på isf. Du får tag i mer eller mindre allt annat, klart du kan få tag i diazepam om du hade velat. Sen att diazepam inte har samma effekt efter man käkat alpra ett tag är en annan sak, då kan det nog upplevas som sockerpiller.

Det kanske låter hårt men att hålla på att dalta om saker leder ingen vart. En nära anhörig sa till mig för inte så längesedan när jag inte åt mat och bara käka piller att "det kommer förmodligen sluta med att du dör. Tyvärr.", och det var tufft att höra men samtidigt gör medberoende inte mig friskare. För mig blev det en spark i röven. Det kan vara bra ibland att få höra någon utifrån säga vad det är dom ser framför sig för att förstå allvaret själv.

Det jag läser in i det du skriver är att det förmodligen kommer sluta med att du dör. Eller så tar du emot hjälp, men då får du också vara uppriktig med hur ditt intag sett ut och hela din situation, och strunta i att du får "missbrukare i journalen" som används som argument här för att inte vara uppriktig med vården eller beroendevården. Skulle du mista ditt körkort så so what? Det är väl ditt liv värt? Du kan ta om ditt körkort men ditt liv är svårare att få tillbaka. Hur ska dom kunna hjälpa dig på ett adekvat sätt om du inte är uppriktig med hur ditt missbruk ser ut och hur ditt mående är? Svaret är att det kan dom inte, och då kan vården upplevas som orättvis och kass.

Så här, det kanske blir skit om du söker hjälp, den risken finns, men det kommer garanterat bli skit om du inte gör det, för du har väl ingen vettig plan nu ändå?

Önskar dig uppriktigt allt gott och hoppas att du på något vis reder ut det här. Förslagsvis en bra bit hemifrån i en dygnet runt övervakad miljö så du får ordning på mat, medicinering, motion och annat stöd. Så kan du efter det ta dig hem till din partner, förhoppningsvis frisk och relativt kry. Ta sikte på det, eller något annat, studier eller vad som.

Ring psyk eller soc imorgon, såg att du hade ett LVM så de är väl redan intresserade att höra från dig. Förhoppningsvis är du redan på avgiftning. Se det som en möjlighet i så fall. Jag hoppas du väljer den vägen. Lycka till!

Edit: Kan säga att det finns faktiskt bra vård i Sverige, sen jag började bli mer uppriktig med Läkare på vpm så har hjälpen anpassats just efter det, och jag ska inte lämna up i "flera månader" för att bli insatt på Elvanse t ex. Dom sa bara "så fort du är ren sätter vi in Elvanse". Inget prat om körkort heller. Dom frågade om dom skulle skicka remiss till beroendeenheten, frågade om jag kunde få testa att sluta själv först, och köra på beroendeenheten eller läggas in om jag inte lyckas (förutom att lämna up 1 gång/vecka på vpm då) och dom gick med på det och på något sätt har jag fått behålla kontrollen och göra det på "mitt sätt" samtidigt som vi tillsammans snart är i mål. Nu var det ju iof inte så illa som du har det kanske, men ändå, ville bara säga till dom som tvivlar att det finns bra vård, allt är verkligen inte skit med Sveriges psykiatri och beroendevård.
Är lite kognitivt påverkad/nedsatt så kan inte ge respons på allt du skrivit men har avgiftats från opioider och benso sjukt snabbt men blev insatt på benso på behandlingshemmet. Blev för sjuk nämligen. Jag vet att jag skulle kunna dö. Ärligt talat vill jag det men inte av en underdos liksom.

Det är killen som håller mig kvar. Annars hade jag satt mig på en mysig plats med min lägre tolerans och skjutit upp och knaprat mig till döds på något fint ställe en varm sommardag vid havet. Jag är mest på hem nu för att sänka min tolerans så det är lättare att begå självmord. Har ingen önskan att leva i ett samhälle som har en sådan skev syn på narkotika som Sverige har. Jag vill inte delta överhuvudtaget i något som rör samhället.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in