2022-08-02, 10:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hen tog upp någon variant, kommer inte ihåg vad den hette, men typ. Hen menade att rent salt är kemiskt.

Okej, lite olika former av salter : https://seasalt.com/salt-101/gourmet-salt

Men de förklarar inte vilka som är nyttigast men det går lätt att goggla, sen att nåt salt smakar bättre betyder inte att de är mest hälsosamma. Så jag vidhåller hans chanser på marknaden att sälja en annan sorts saltat smör. Frågan är om han lyckas göra smöret så gott som svensk smör smakar ?
Citera
2022-08-02, 10:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Förklara gärna vad det är för skitsalt de använder som är billigt, onyttigt och smakar illa?
Eftersom du menar på att det finns bättre alternativ att använda i fabriken. Jag köper inte extra- saltat men motivera gärna vilket salt som ska gälla ?

Önskemålet och behovet av extrasaltat kommer att kvarstå av efterfrågan men hur kan du göra det smöret så mycket godare med annat salt. Du kan ju bli rik på detta och konkurrera ut de stora jättarna

Självklart använder smörtillverkarna det billigaste saltet för att spara kostnader. Billigt salt är inte gott, det säger sig självt. Samma som att billigt vin inte är gott.

Jag använder Celtic havssalt, ibland djuphavssalt. En helt annan smakupplevelse än sterilt billigt salt som tillverkas i fabrik.
Citera
2022-08-02, 10:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Självklart använder smörtillverkarna det billigaste saltet för att spara kostnader. Billigt salt är inte gott, det säger sig självt. Samma som att billigt vin inte är gott.

Jag använder Celtic havssalt, ibland djuphavssalt. En helt annan smakupplevelse än sterilt billigt salt som tillverkas i fabrik.
Det billigaste saltet är dock det renaste. Att du tycker ditt salt är gott beror på föroreningar. Det är säkert jättegott, men det beror på att andra saker smakar än själva saltet.

Rent Jozo-salt är inte mer "kemiskt" än ditt Celtik havssalt. Bara renare.
Citera
2022-08-02, 10:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Du är inne på rätt spår att slå igenom stort på marknaden. Dock är investeringskostnaderna ganska stora. Varför har ingen kommit på att använda "gourme" salt i smör ? Borde ju sälja som smör i solsken :-)
Citera
2022-08-02, 10:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det billigaste saltet är dock det renaste. Att du tycker ditt salt är gott beror på föroreningar. Det är säkert jättegott, men det beror på att andra saker smakar än själva saltet.

Rent Jozo-salt är inte mer "kemiskt" än ditt Celtik havssalt. Bara renare.

Dessa "föroreningar" är mineraler som kroppen behöver. Jozo och annat billigt bordssalt är raffinerat och smakar därför onaturligt.
Citera
2022-08-02, 10:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Du är inne på rätt spår att slå igenom stort på marknaden. Dock är investeringskostnaderna ganska stora. Varför har ingen kommit på att använda "gourme" salt i smör ??
Det finns exempelvis Bregott Havssalt, så ganska nära. Men jag tror inte marknaden är tillräckligt stor.

Smör använder man sedan mest för stekning, och då spelar sältan inte så stor roll.

Men för mig som gärna lägger en klick smör på köttbiten och grönsakerna skulle det vara en perfekt produkt.
Citera
2022-08-02, 10:30
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Dessa "föroreningar" är mineraler som kroppen behöver. Jozo och annat billigt bordssalt är raffinerat och smakar därför onaturligt.
Vilka viktiga mineraler innehåller ditt förorenade salt, och vad finns det för något onyttigt i Jozo:s salt? Och hur vet du vad rent salt smakar om du aldrig använder det?

Dina fantasier är inte acceptabla som svar, jag vill ha fakta.
Citera
2022-08-02, 10:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det finns exempelvis Bregott Havssalt, så ganska nära. Men jag tror inte marknaden är tillräckligt stor.

Smör använder man sedan mest för stekning, och då spelar sältan inte så stor roll.

Men för mig som gärna lägger en klick smör på köttbiten och grönsakerna skulle det vara en perfekt produkt.

Jag tror att dom flesta ändå väljer osaltat smör och sen blandar man det själv i en bunke med händerna med det salt man vill ha så är saken löst. Så jag var ironisk ang att det blir lättsålt
Citera
2022-08-02, 10:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag tror att dom flesta ändå väljer osaltat smör och sen blandar man det själv i en bunke med händerna med det salt man vill ha så är saken löst. Så jag var ironisk ang att det blir lättsålt
Eftersom det mesta smöret som säljs är saltat eller extrasaltat så är det tänkbart att du har fel.
Citera
2022-08-02, 10:40
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Eftersom det mesta smöret som säljs är saltat eller extrasaltat så är det tänkbart att du har fel.

Det jag menar är att vill man ha sitt specialsalt så köper man osaltat smör i butiken och lägger till vilket salt man vill genom att knåda det smöret i en bunke. Ja efterfrågan verkar ju inte finnas där att ha olika sorters salter i vanligt försäljnings- smör så du har nog rätt
Citera
2022-08-02, 10:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det jag menar är att vill man ha sitt specialsalt så köper man osaltat smör i butiken och lägger till vilket salt man vill genom att knåda det smöret i en bunke. Ja efterfrågan verkar ju inte finnas där att ha olika sorters salter i vanligt försäljnings- smör så du har nog rätt
Ts vill dock absolut inte ha något salt i smöret. Inte ens favoritsaltet. Inte en aning om var hen vill ha saltet istället.
Citera
2022-08-02, 10:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ts vill dock absolut inte ha något salt i smöret. Inte ens favoritsaltet. Inte en aning om var hen vill ha saltet istället.

Han vill strössla saltet på smöret eller emulgera saltet i små portioner av smör åt gången genom att knåda in det. Valfritt och sen kan han sälja det i sin butik :-) genom att lägga på 10-15 kr och han tjänar då kanske 7 kr på det om han köper osaltade smörpaket. På sikt mycket pengar.. kanske
Senast redigerad av Sladdaren 2022-08-02 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in