2023-02-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hon försökte lappa ihop med Johan INNAN J föddes.
Inte efter.
Johan blev automatiskt pappa och vårdnadshavare i samma sekund som J föddes.
Det ändras inte förrän dom alla tre begär att faderskapet skrivs över på Lukas.
Det är inget som Bella kan påverka.
Det är så lagen ser ut.

Kan du länka en källa på det du skriver att bara för att Johan och Isabella är gifta så blir Johan pappa till Junie.

Kan ju inte vara möjligt , visserligen är I och J fortfarande gifta med varandra på pappret, men lever inte ihop.
Hon har legat med Lukas, det blir en graviditet utav detta. Lukas är pappan till barnet det bevisar hon ju själv när hon ringer till honom då hon har fått klart för sig att hon är gravid.

Sverige är ju inget land där vi har handel med barn, givetvis är det helt fel att Johan står som pappa.
Citera
2023-02-05, 11:47
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Rättelse: vad jag minns så bodde R och I i Södertälje när dom äldre barnen föddes och om jag inte är helt ute och cyklar föddes både V och E på Huddinge då det var där man hade rätt kompetens för sjukdomen I hade under graviditeterna.
Däremot säger hon enligt FUP "tidigare kollega" om ambulanskillen så hon kanske har jobbat i Nyköping och därför vet rutinerna?

Petitesser i sammanhanget men ändå.
Ok det är nog rätt.
Citera
2023-02-05, 11:48
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Kan du länka en källa på det du skriver att bara för att Johan och Isabella är gifta så blir Johan pappa till Junie.

Kan ju inte vara möjligt , visserligen är I och J fortfarande gifta med varandra på pappret, men lever inte ihop.
Hon har legat med Lukas, det blir en graviditet utav detta. Lukas är pappan till barnet det bevisar hon ju själv när hon ringer till honom då hon har fått klart för sig att hon är gravid.

Sverige är ju inget land där vi har handel med barn, givetvis är det helt fel att Johan står som pappa.
Ja det står i föräldrabalken.

Faderskapspresumtion
1 § Är vid barns födelse modern gift med en man, ska denne anses som barnets far, om inte annat följer av 2 §. Detsamma gäller, om modern är änka och barnet föds inom sådan tid efter mannens död att barnet kan vara avlat dessförinnan.
Lag (2009:254).
Citera
2023-02-05, 12:06
Medlem
[quote=silopsilop|83371964]Ja det står i föräldrabalken.

Helt otroligt att vi lever efter dessa lagar i dagen läge.

Nja , det finns ju ett annat sätt att kringgå att Johan står som pappa, I visste mycket väl att inte Johan var pappa till detta barn .
Faderskapspresumtion

2 §. Detsamma gäller, om modern är änka och barnet föds inom sådan tid efter mannens död att barnet kan vara avlat dessförinnan.
Rätten ska förklara att mannen i äktenskapet inte är far till barnet, om
det är utrett att modern har haft samlag med någon annan än mannen under den tid då barnet kan ha tillkommit och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har tillkommit genom samlaget,
Citera
2023-02-05, 12:27
Medlem
silopsilops avatar
[quote=Trulse53|83372288]
Citat:
Ja det står i föräldrabalken.

Helt otroligt att vi lever efter dessa lagar i dagen läge.

Nja , det finns ju ett annat sätt att kringgå att Johan står som pappa, I visste mycket väl att inte Johan var pappa till detta barn .
Faderskapspresumtion

2 §. Detsamma gäller, om modern är änka och barnet föds inom sådan tid efter mannens död att barnet kan vara avlat dessförinnan.
Rätten ska förklara att mannen i äktenskapet inte är far till barnet, om
det är utrett att modern har haft samlag med någon annan än mannen under den tid då barnet kan ha tillkommit och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har tillkommit genom samlaget,
Utredningen sker efter födseln.
Det var det som hände här.
Så nej hon kunde inte ha gjort annorlunda.
Dessutom vad skulle det ha för betydelse menar du.
Citera
2023-02-05, 12:36
Medlem
[quote=silopsilop|83372636]
Citat:
Utredningen sker efter födseln.
Det var det som hände här.
Så nej hon kunde inte ha gjort annorlunda.
Dessutom vad skulle det ha för betydelse menar du.

Nej jag menar inte att det har någon betydelse för den händelse som senare händer ,

Men att inte få stå som pappa till sitt eget barn vid födseln , utan det skall gå till rätten för att mitt faderskap skall fastställas , båda två, ja alla tre i detta sammanhang visste vem som var pappa till Junie.
Citera
2023-02-05, 12:41
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Hon försökte lappa ihop med Johan INNAN J föddes.
Inte efter.
Johan blev automatiskt pappa och vårdnadshavare i samma sekund som J föddes.
Det ändras inte förrän dom alla tre begär att faderskapet skrivs över på Lukas.
Det är inget som Bella kan påverka.
Det är så lagen ser ut.

Eftersom I & J inte har några barn tillsammans så går en skilsmässa snabbt att genomföra. Varför skilde de sig inte innan barnet föddes? Varför ville I att J skulle stå som far till barnet?
Citera
2023-02-05, 12:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Jo, så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Eftersom I & J inte har några barn tillsammans så går en skilsmässa snabbt att genomföra. Varför skilde de sig inte innan barnet föddes? Varför ville I att J skulle stå som far till barnet?

Ja, det kan man verkligen undra!
Citera
2023-02-05, 12:59
Medlem
silopsilops avatar
Citat:

Nej jag menar inte att det har någon betydelse för den händelse som senare händer ,

Men att inte få stå som pappa till sitt eget barn vid födseln , utan det skall gå till rätten för att mitt faderskap skall fastställas , båda två, ja alla tre i detta sammanhang visste vem som var pappa till Junie.
Ja men det är så det fungerar.
Även om hon inte hade varit gift så hade Lukas inte stått som pappa före faderskapet var fastställt genom att båda godkände det.
Det sker efter födseln.
Citera
2023-02-05, 13:01
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Nej det finns barn som levt tillsammans med dom och då tar en skilsmässa sex månader minst oavsett.
Det blev så för att lagen säger så och var knappast ett planerat drag.
Citera
2023-02-05, 13:05
Medlem
Citat:

Man vill ju inte tro det, men givetvis fanns det en tanke med detta, om jag inte missminner mig från FUP;en så hade hon ju ansökningspapperen om skilsmässan i sin väska i flera månader, blev aldrig inskickade. Det var ju J hon ville leva med, tog ju t o m hem J som sov i sängen med henne, L blev utkörd till soffan i rummet bredvid, det kändes ju inte bra för J det säger han själv i ett förhör i FUP: en -

Utdrag ur FUP;en sid 333

Fortsätter ni umgås på samma sätt efter att Lukas kommer in i bilden?
Ja, vi fortsätter umgås som vänner men vi bor inte ihop på samma sätt.
Hur är din och Lukas relation?
"Det var ingen fara så". Hon presenterar Lukas för mig. Jag vet inte om hon tycker det är
viktigt men hon skämtar att jag ska få godkänna. Det är aldrig problem från första början. Vi
umgås vuxet allihopa.
Enligt Isabella har ni någon period från i vintras då ni provar om du och Isabella har
känslor kvar för varandra?
Ja, vi pratade mycket om det och försökte se om det fanns något kvar. Det blev lite konstigt
för hon var gravid då. Det var en sits jag inte hade befunnit mig i tidigare och det var lite
svårt hur jag skulle bete mig. Vi försökte. Vi pratade om att alla tre skulle bo under samma
tak för att inte förstöra föräldrarollen men att hitta någon väg.
Hur gick det?
Det vart lite jobbigt så vi backade och lät det vara.
Varför var det jobbigt?
Från min sida blev det inte på samma sätt. Det blev jobbigt för hon var gravid med en annan.
Vi backar och lugnar oss så vi inte kastar oss in i något.
Hur tar Lukas detta?
Jag vet inte för vi pratar aldrig om det. Han och jag pratade inte om djupare saker. Vi har bara
varit vuxna personer i samma umgänge.
Citera
2023-02-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ja men det är så det fungerar.
Även om hon inte hade varit gift så hade Lukas inte stått som pappa före faderskapet var fastställt genom att båda godkände det.
Det sker efter födseln.

En föräldrabalk som är sen 1950, samhället har förändrats mycket på 73 år,
nya konstellationer av familjer har bildats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in