2023-01-26, 16:26
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Tänk om ingen gjort något? Finns ju flera fall i Sverige där föräldrar varit oskyldigt dömda fär skakvåld.
Jag är inte så säker på att någon gjort det..
Dom har utrett möjligheten för det och avfärdat den.
Däremot kanske det inte handlar om ilska.
Man kan ju uppnå samma resultat oavsett om man är arg eller inte.
Han beskriver hur hon på morgonen hoppade och dansade på hans mage om han varit rejält ovarsam och tagit ut svängarna under lek så är det troligen möjligt att sådana skador kan uppstå.
Jag har inga belägg för det men tänker att det måste vara rörelse där hjärnan utsätts i sig som ger skada och att det faktiskt inte spelar någon roll om man är arg eller inte.
Det ska röra sig om kraftiga skakningar så det kanske handlar om en kraft som bara är tänkbar i en aggressiv attack.
Det vet jag inte förstås.
Men när det gäller sjukdom så har dom utrett och uteslutit det.
Citera
2023-01-26, 16:37
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Han är ingen jätte och nej dom kastar inte runt på varandra på cirkusskolan.
Det börjar nå rent löjliga nivåer för att kunna skylla på barnen nu.
Ni kanske ska fundera på att Lukas er hjälte sagt att barnen aldrig är ensamma med J utan hon är alltid med honom.
För utom att det fysiologiskt inte är möjligt för en nioåring att orsaka dom skador hon har.
Ja en nioåring kan skada ett barn med det har inget att göra med det här fallet.
Så har pojkarna inte heller haft en praktiskt möjlighet.
Dags att lägga ner det imbecilla skitspåret nu.
Bella kan inte ha gjort det hon var inte där pojkarna kan inte gjort det dom hade inte möjlighet och inte fysik för att åstadkomma just dom skadorna hunden var det inte heller.
En hund kan skaka ett barn men inte utan att det lämnar märken.
Kvar är hönsen.
Vad tror du om det?
En gäng elaka höns som i ett obevakat ögonblick samlats runt barnet och flaxat så hårt att hon lyfter som tagen av tornado och svingas runt tills hon slår i backen.
Det saknas i och för sig skador från nedslaget då.
Dom kanske flaxade i en takt så att efter hjärnan var sönderskakad så svävande hon sakta ner igen.
Allt är ju möjligt tänker jag.

Eller hur , visst är allt möjligt , tex att Bella som var hemma en stund , kan ha gjort något. Du är patetisk i din strävan att rentvå I från precis allt. Att blanda in höns tyder ju på en väldigt låg intelligens.
Citera
2023-01-26, 17:50
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Eller hur , visst är allt möjligt , tex att Bella som var hemma en stund , kan ha gjort något. Du är patetisk i din strävan att rentvå I från precis allt. Att blanda in höns tyder ju på en väldigt låg intelligens.
Hon var hemma en stund ja, men har hon då direkt gått in till barnet och skakat henne kraftigt utan att någon märkte det?!
Hunden är utesluten, även barnen (då det krävs väldigt stor kraft för skadorna).
Barnet har blivit utsatt för så stort skakvåld vilket resulterat i ögonbottenskador i alla fyra kvadranter, blödningar mellan hjärnhinnorna och dessutom äldre blåmärken på bl.a buk och huvud.
Lu*as tar ju upp hunden som MGM till både räddningstjänst, I-bella, ambulanssjukvårdarna, bvc (flera dagar innan)..Nej alltså, killen är ju uppenbart störd. Han har nog helt enkelt flippat då han blev dumpad.
Han slutade sova, äta och gick ner i vikt 8 kg den sista tiden.
Beklagat sig för I’s söner om hur hemskt han har det.
I är/var absolut ingen bra moder men ju mer man läser i fup så förstår man hur L fungerat.
Citera
2023-01-26, 18:14
Medlem
Citat:
Dom har utrett möjligheten för det och avfärdat den.
Däremot kanske det inte handlar om ilska.
Man kan ju uppnå samma resultat oavsett om man är arg eller inte.
Han beskriver hur hon på morgonen hoppade och dansade på hans mage om han varit rejält ovarsam och tagit ut svängarna under lek så är det troligen möjligt att sådana skador kan uppstå.
Jag har inga belägg för det men tänker att det måste vara rörelse där hjärnan utsätts i sig som ger skada och att det faktiskt inte spelar någon roll om man är arg eller inte.
Det ska röra sig om kraftiga skakningar så det kanske handlar om en kraft som bara är tänkbar i en aggressiv attack.
Det vet jag inte förstås.
Men när det gäller sjukdom så har dom utrett och uteslutit det.

Det finns ju dokumenterade studier på att bebisar kan få samma typ av blödningar vid syrebrist i hjärnan.
Ponera att hon får EP anfall (kan komma utan förvarning) som leder till hjärtstopp och det i sin tur leder till blödningar.
Vid undersökning då så har jag ytterst svårt att tro att man kommer se vad orsaken är.

Därav finns diagnosen plötslig spädbarnsdöd, den tillämpas när man inte vet orsaken. Ett sånt dödsfall kan alltså leda till samma symptom.
Till och med skaparen av triaden (undersökningsmodell för ev skakvåld) har nu ifrågasatt användningen av det då det inte var tänkt att användas för det ändamålet och att det inte är hundra tillförlitligt.

Jag försöker bara tänka utanför boxen då jag inte får ihop allt när jag läser FUP.
Det finns ju faktiskt erkända fall i Sverige där föräldrar blivit oskyldigt dömda för skakvåld osv.

Jag tror man har haft lite för mycket känslor inblandat i utredningen, ddtt är dock spekulation såklart.
Citera
2023-01-26, 18:16
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Hon var hemma en stund ja, men har hon då direkt gått in till barnet och skakat henne kraftigt utan att någon märkte det?!
Hunden är utesluten, även barnen (då det krävs väldigt stor kraft för skadorna).
Barnet har blivit utsatt för så stort skakvåld vilket resulterat i ögonbottenskador i alla fyra kvadranter, blödningar mellan hjärnhinnorna och dessutom äldre blåmärken på bl.a buk och huvud.
Lu*as tar ju upp hunden som MGM till både räddningstjänst, I-bella, ambulanssjukvårdarna, bvc (flera dagar innan)..Nej alltså, killen är ju uppenbart störd. Han har nog helt enkelt flippat då han blev dumpad.
Han slutade sova, äta och gick ner i vikt 8 kg den sista tiden.
Beklagat sig för I’s söner om hur hemskt han har det.
I är/var absolut ingen bra moder men ju mer man läser i fup så förstår man hur L fungerat.

Varför skulle hon gå direkt och skaka barnet , räckte väl när han stod i duschen och hon började gnälla lite , det verkar ju ha stört I vid andra tillfällen. Att lämna tre barn hos en så störd person , inte några minuter , men i flera dagar , tyder på en viss störning där också. Jag tänker också så , ju mer man läser i Fup förstår man hur I fungerar , och även L förstås. Lilla J var ju inte det enda barnet i den familjen som hade blåmärken , och det var innan L kom in i bilden.
Citera
2023-01-26, 18:21
Medlem
Citat:
Det finns ju dokumenterade studier på att bebisar kan få samma typ av blödningar vid syrebrist i hjärnan.
Ponera att hon får EP anfall (kan komma utan förvarning) som leder till hjärtstopp och det i sin tur leder till blödningar.
Vid undersökning då så har jag ytterst svårt att tro att man kommer se vad orsaken är.

Därav finns diagnosen plötslig spädbarnsdöd, den tillämpas när man inte vet orsaken. Ett sånt dödsfall kan alltså leda till samma symptom.
Till och med skaparen av triaden (undersökningsmodell för ev skakvåld) har nu ifrågasatt användningen av det då det inte var tänkt att användas för det ändamålet och att det inte är hundra tillförlitligt.

Jag försöker bara tänka utanför boxen då jag inte får ihop allt när jag läser FUP.
Det finns ju faktiskt erkända fall i Sverige där föräldrar blivit oskyldigt dömda för skakvåld osv.

Jag tror man har haft lite för mycket känslor inblandat i utredningen, ddtt är dock spekulation såklart.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2018/03/triaden-racker-inte-for-att-diagnostisera-skakvald/
Citera
2023-01-26, 18:38
Medlem
silopsilops avatar
Citat:

Varifrån har du fått att man kan få lika omfattande blödningar av syrebrist.
Hon har skador både från trauma i hjärnan och från syrebristen och jo dom kan se vad som är vad.
Nej diagnosen plötslig spädbarnsdöd handlar om dödsfall där man inte kan se någon orsak. Barnen i princip bara dör.
Döden kan inte förklaras med blödningar i hjärnan eller annat.
Ja man har ifrågasatt hur bedömningar gjorts tidigare och dom rönen har svenska läkare tagit del av och man rättar sig efter dom framsteg som gjorts.
Däremot har man inte sagt att barn inte dör skakvåld utan det kvarstår.
Det finns fall där det senare har visat sig handla om sjukdom men i det här fallet har man redan uteslutit dom förklaringarna.
Jag tror inte att rättsläkarna haft för mycket känslor inblandade.
Hon lär inte vara det första barnet som dom obducerar.
Jag undrar vem du tycker kan göra en riktig bedömning om inte expertisen som är utbildad och arbetar med att göra dessa bedömningar skulle klara av det.
Jag tror vi kan vara helt övertygade om att deras kunskap går långt över Flashback och dom som tydligen går på känslor är dom sitter här och spekulerar i alternativförklaringar till det utredningen visat.
I nuläget vet man inte om han döms men man vet att han var den som var ansvarig för flickan både före och vid tidpunkten för det trauma som dödar henne och att han är den enda möjliga gärningsmannen om han inte haft en hemlig kompis på besök.
Det kanske slutar med att det är Molgan som får skulden.
Det har ju hänt förr

Den nu gällande definitionen av SIDS är:

”Ett spädbarn som dör plötsligt och oväntat utan att dödsorsaken kan fastställas på grundval av anamnes, inspektion av dödsplatsen och rättsmedicinsk obduktion” (Krous 2004).
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/plotslig-spadbarnsdod-sids-sudden-infant-death-syndrome/
Citera
2023-01-26, 18:39
Avslutad
Citat:
Jag vet inte vilket as du pratar om men givetvis har ingen annan oavsett om det är as eller inte tagit på sig ansvaret för att ha dödat det barn som Lukas har dödat.
Känns inte det rätt givet.

Det är du som nämner ena föräldern as.
Jag kontrar att den andra föräldern knappast är mindre as.

Hänger du inte med i tråden?

Båda föräldrarna har dödat detta barn.
Citera
2023-01-26, 18:41
Medlem
Citat:
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2018/03/triaden-racker-inte-for-att-diagnostisera-skakvald/

Tack , en verkligt bra artikel som du lagt in,

Scrolla ner till kommentarerna och läs vad Överläkare Tommie Olofsson på Rättsmedicinalverket skriver.
Citera
2023-01-26, 18:42
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Det är du som nämner ena föräldern as.
Jag kontrar att den andra föräldern knappast är mindre as.

Hänger du inte med i tråden?

Båda föräldrarna har dödat detta barn.
Nej båda har inte gjort det och Bella har ni ägnat en hel tråd åt att ge öknamn och smutskasta så börja inte böla för att jag benämner en barnamördare som as.
Citera
2023-01-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Kan du lägga upp FUP igen. Den fungerar inte längre. Tack!
Missade denna också så undrar o det finns en fungerande länk?
Citera
2023-01-26, 18:47
Medlem
Läste något av inläggen tidigare där det skrivits om att "I" hade medverkat i Aftonbladet gällande hennes son "E" och bilder på honom samt hans diagnos polymikrogyri.
Iofs borde de ha kollat upp "J" vid födseln om det är så att det är genetiskt via "I" men det är inte säkert att det görs så tidigt?
Tänker att om det inte gjorts? Oftast så får dessa barn bl a epilepsi i varierad grad. Upptäcks/startar med infantila spasmer genom en serie av snabba böjningar i nacke, armar, ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in