2022-07-23, 00:09
Medlem
SoundBlasters avatar
Spelar golf. Är väl inte extremt dyrt jämfört med bil, mc, båt och hästhobbys men kostar ändå en del. Medlemsavgift, greenfees & tävlingsavgifter, förbrukningsvaror som bollar & handskar, nån ny klubba per år, kläder & skor samt bilresor ca 500 mil per år.

Har inte räknat så noga, men skulle tro att jag snittar mellan 20-30k per år. Tycker dock att det är värt det då det är trevligt att ha en anledning att gå ut och röra på sig, träffa vänner och se lite av Sverige när man testar nya banor. Påverkar min ekonomi lite, märks att det går åt mer pengar på sommarhalvåret vilket minskar sparandet.
Citera
2022-07-23, 00:15
Medlem
BonerBatmans avatar
Hade en tendens att överkonsumera saker för att försöka köpa mig ett intresse. Sen när jag väl sätter igång tröttnar jag snabbt och kvar har man en massa saker som väntar på att användas men som bara står och skräpar. Vissa grejer får istället bli prydnader som gitarrer, skateboard och annat. Har dock blivit mycket bättre med detta över tiden och alla mina hobbys för tillfället är snälla mot plånboken. Lägger max 500 kr månaden och det får ändå anses resonabelt. Vissa av mina hobbys är länkade till jobbet så då har en positiv påverkan även där.
Citera
2022-07-23, 00:21
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Hobby: Urmakeri som jag lärt mig på egen hand.
Utför: Renovering av urverk på gamla Seiko/Grand Seiko-armbandsur, men fixar även schweiziska diton.
Kostnad: TID för arbetet och kapital för inköp av verktyg samt litteratur.
Nöjesfaktor: Väldigt hög men samtidigt även meditativt.
Citera
2022-07-23, 00:21
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Vi som dricker genever till vardags känner av dyrtiderna i pungen.
Citera
2022-07-23, 00:27
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Friluftsliv, klättring, skidåkning, vandring. Med resor och inköp av utrustning lägger jag kanske 35-40 000 om året. Har 55 000 innan skatt

Samma sak här, plus dykning, surfing (våg), cykling, samt resor.

Har eget företag, men det blir oavsett jävligt dyrt.

Jag har lagt groteska pengar på det fetande ovan, totalt sett motsvarande en jävligt dyr bil, hur dyr orkar jag inte ens tänka på.

Mina aktiviteter har dock gett mig mycket mer än att ha en ny dyr bil med den ångest som den första repan ger. (Been there, done that)
Kör en gammal Touareg med lite repor och bulor här och var…
Citera
2022-07-23, 02:08
Medlem
Flurps avatar
Samlar på allt inom StarWars, har en av de större samlingar vintage i Sverige. Extremt dyrt 200-300k om året. Drar bara in 25 efter skatt. Haft lite tur med ett fastighetsköp dock.
Citera
2022-07-23, 07:43
Medlem
negrofobens avatar
Jakt
Ölbryggning
3D printning

Kostnad ca 150000 om året

Som pensionär så låter det kanske mycket men min ekonomi är god och med detta tempo kommer mina besparingar inte att minska.
Citera
2022-07-23, 07:46
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Tjänar över medel och hobbys är väll fritidshuset, resor hunden och alkohol

Fritidshuset brukar vi skämtsamt kalla för svarta hållet då det konstant drar till sig kostnader och vi nyttjar det samtidigt väldigt sparsamt. Räknar man hårt på det har vi väll dock tjänt 300-400kr per dygn på att bara äga huset. Kan ju förändras lite här nu men finns ju viss fallhöjd i projektet.

Resorna är ju inte gratis men har ju fått sett en hel del av Europa och lite av världen och då vi inte köpt paketresor har vi ju kunnat styra kostnader en hel del själva.

Hunden drar ju iväg en del, både speciallmat, vetrinärvård, vaccinationer, tillägg på tåg, båt och flyg, extrastädning på hotellrum (ej uppgraderingar på hotellet förvisso en fiktiv kostnad men trist att inte få ta del av förmånen) tidigare dagis, men även försäkringen på närmare 8 KKr per år. När vi räknade samman allt i samband med kenrlklubbens undersökning tror jag vi landade på ca 30-40Kkr per år.

Alkohol oftast vin som köps i kartong oftast på resa men även sprit dom det bunkras upp med hemma. Vist det är inte dyra viner men lite roligare och vi har oftast vin till maten hemma så det agerar snabbt upp. Vi går även gärna ner och tar rn öl eller två på de. Lokala puben för stt se lite folk och är ett trevligt pitstop när man går hunden.

Så sammantaget vi hsr en hög turn-arounf
Citera
2022-07-23, 09:04
Medlem
MrRos avatar
Downhill
Mountainbike
Räsercykel
Skidåkning både längd, rando och utförs.
Segling
Klättring
Enduro
Löpning & Gym

Allt kostar fruktansvärda pengar. Det dyra är inte utrustningen, jag köper och säljer lite prylar och gör ofta bra affärer. Men resor och underhållet lägger jag allt jag får över på varje månad.

Har ut 30 netto. C:a 20 går till levnadsomkostnader. 2-3 tusen till oljor och reservdelar varje månad. Resten går till resor och drivmedel.
Citera
2022-07-23, 09:10
Jag hade väldigt dyra hobbies när jag var 19-27. Jag reste världen runt mer eller mindre (åkte utomlands 3-4 ggr per år) var fotoemtusiast och äger utrustning för 200.000:- varav ett av objektiven är värt runt 50.000:-.

Alltså jag har alltid levt som övremedelklass typ men har haft en inkomst på 25.000:- innan skatt sen jag var 19 och har det fortfarande. Jag har kunnat göra detta pga billigt boende. Fast under några år så hade jag ett hobbyföretag och tjänade rätt skapligt med extra pengar men lyckades leva flott innan det också.

Allt handlar om det månatliga sparandet. För ett år sedan hade jag inget sparat. Nu har jag 90.000:- på kontot.

Aah, det är bara att gneta på man klarar mycket på inte allt för höga löner faktiskt.
Citera
2022-07-23, 09:25
Medlem
Har rätt många hobbys. En av mina huvudhobbys där jag importerar från USA höjdes med över det dubbla i och med covid så jag har inte gjorta några nya inköp sedan 2018.

Jag renoverar huset som en hobby nu och det blir ju fortfarande väldigt billigt jämfört med att betala hantverkare.
Citera
2022-07-23, 09:46
Medlem
Samlar på exklusiva elgitarrer. Har lagt ca 100k i år på det.

Jag ser det som en belöning på mitt hårda arbete och då jag har råd med det så är det lite av en no-brainer
Senast redigerad av Joey Radical 2022-07-23 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in