2022-07-22, 22:59
Medlem
vadsadusadus avatar
Före detta häst-tjej här. När jag började på ridskola var det i princip gratis (vi kunde jobba oss till ridlektioner om vi tex mockade eller andra stallsysslor). När jag slutade kostade en lektion på 45 minuter ca 220 kr. Idag tar samma ridskoloa uppemot 350 kr per ridlektion. Sen tillkom ju medlemsavgift, tävlingsavgift osv. Utan problem mellan 5000-10 000kr per termin. Inte jättedyrt om man jämför med en del sporter, men ruggigt dyrt när man blivit arbetslös.

Edit: Såg nu att man kan bli "delägare" (ha en ridskoleägd häst som sin egen) för den lilla summan av "Hel elevplats 8.500kr / månad", där inte försäkring och utrustning (bara sadel kan kosta 30 000kr) ingår.
Senast redigerad av vadsadusadu 2022-07-22 kl. 23:19.
Citera
2022-07-22, 23:18
Medlem
Båtar..

ca 15-20 000 i mån om man slår ut de över året. Underhåll bränsle osv. Har ingen "lön".
Senast redigerad av johannes89 2022-07-22 kl. 23:28.
Citera
2022-07-22, 23:24
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Båtar..

ca 15-20 000 i mån om man slår ut de över året. Underhåll bränsle osv.

Kan tänka mig det.. min morsa har segelbåt. Är väl som ett halvt bolån bara det. För att inte tala om årlig förvaring/sjösättning, underhåll, bränsle, reparationer, båtlivstillbehör, nya segel/kapell, båtplatser, mat och krogbesök osv osv. Där kan man snacka dyr hobby med tanke på att man bara är ute till havs 1-2 månader max per år.

Men vid det laget är det ju livsstil snarare än hobby känns det som.
Citera
2022-07-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Kan tänka mig det.. min morsa har segelbåt. Är väl som ett halvt bolån bara det. För att inte tala om årlig förvaring/sjösättning, underhåll, bränsle, reparationer, båtlivstillbehör, nya segel/kapell, båtplatser, mat och krogbesök osv osv. Där kan man snacka dyr hobby med tanke på att man bara är ute till havs 1-2 månader max per år.

Men vid det laget är det ju livsstil snarare än hobby känns det som.

Ja det blir lätt dyrare än man tror.. Har inte räknat in själva båt inköpet så försöker väl lura mig själv lite haha

Men det är fantastiskt att vara ute på vattnet under sommaren.
Citera
2022-07-22, 23:28
Medlem
Sababas avatar
Alkohol.

Blir väl ca 2000kr i månaden så självklart överkomligt. Mycket nöje för de pengarna.
Citera
2022-07-22, 23:39
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ja det blir lätt dyrare än man tror.. Har inte räknat in själva båt inköpet så försöker väl lura mig själv lite haha

Och ändå räknar du med ett månadssnitt på 15-20k ja då är det dyrt.

Citat:
Men det är fantastiskt att vara ute på vattnet under sommaren.

Absolut, har många fina barndomsminnen från båtlivet och förstår tjusningen i det även om jag själv inte skulle prioritera den livsstilen personligen (gillar att variera mina semestrar och vill inte vara "låst" till en båt eller sommarstuga eller liknande varje sommar )

Vilket får mig att undra om det inte vore billigare att hyra en båt över sommaren istället för att äga och underhålla en själv? Men det upplägget kanske inte är så vanligt i Sverige iof. Å andra sidan börjar ju bilpooler bli ett allt vanligare alternativ till att äga en bil själv.
Senast redigerad av Nordoxen 2022-07-22 kl. 23:45.
Citera
2022-07-22, 23:41
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Alkohol.

Blir väl ca 2000kr i månaden så självklart överkomligt. Mycket nöje för de pengarna.

Tills du får levercancer eller något annat problem med hälsan. Kan själv uppskatta en och annan whisky ibland men skulle knappast vilja kalla det hobby för min hälsas skull.
Citera
2022-07-22, 23:44
Medlem
Citat:
Absolut, har många fina barndomsminnen från båtlivet och förstår tjusningen i det även om jag själv inte skulle prioritera den livsstilen personligen (gillar att variera mina semestrar och vill inte vara "låst" till en båt eller sommarstuga eller liknande varje sommar )

Semestra kan man göra på vintern :P Båt är nått annat för mig än semester mer som en livsstil som du säger.
Citera
2022-07-22, 23:48
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Tills du får levercancer eller något annat problem med hälsan. Kan själv uppskatta en och annan whisky ibland men skulle knappast vilja kalla det hobby för min hälsas skull.

Levern har en förvånansvärd förmåga att hämta sig. Du måste dricka ungefär två vinare om dagen för att den ska gå stadigt neråt. Då är det inte en uppskattad hobby längre.

Alkohol är inte så tokigt om man bara håller sig inom anständighetens regler. Jag dricker varannan helg och känner mig nöjd med det. Får otrolig kvalitet av det. Livet är annars en massa måsten och aktiviteter man inte själv valt.
Citera
2022-07-22, 23:55
Medlem
beardbraids avatar
Jag röker gräs, och det är fett dyrt om jag inte har eget, och när jag har det så säljer jag ofta en del så att det kommer in mycket pengar då. Men de gånger jag får in pengar på det går det till skräp som ny gaming-dator till sonen och annat onödigt eller rent av destruktivt.
Citera
2022-07-22, 23:58
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Inte tillräckligt.

Inte tillräckligt.

Allt är dyrt i detta jävla landet.
Word på samtliga.

Enda hobby som är ekonomiskt försvarbar i Sverige verkar vara filosofi eller simning.
Citat:
Man får skrumplever, inte cancer av alkohol. Tvärt emot tenderar cancer att inte trivas i alkoholmarinerade organismer.
Senast redigerad av GoUoD 2022-07-23 kl. 00:00.
Citera
2022-07-23, 00:08
Medlem
fittleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Hur gammal är du och har du familj?

Också tänkt skaffa enduro men hur dyrt är det om man bara tänker köra på vägar?

Jag är 39 år, har sambo och 2 barn.

Kör du på väg är det inköp av hoj, service vid tillfälle samt slitage delar. Möjligtvis 2-3k/mån

I mitt månadspris är det följande som ingår:
Enduro/Cross, transport, bränsle, slitagedelar, träning/tävlingsavgifter och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in