Personligen har jag gitarr/piano och dator samt träning (hemmagym) och vandring som huvudintressen.
På raka arm lite svårt att uppskatta hur mycket detta kostar mig då jag inte har månadsvisa utgifter för detta. Dock blir det större utgifter när det väl införskaffas något. Bara min dator kostade väl runt 40k inkl skärmen (och man tenderar ju att uppgradera hårdvaran inom 5 år).
Musiken kan också vara en periodvis dyr hobby som med all teknik. Vill man ha bra utrustning utöver nybörjarnivån kan det lätt gå åt mellan 10-40k per instrument/förstärkare (sen tillkommer utgifter för tillbehör, samt eventuellt för lektioner och/eller mjukvara). Fördelen är dock att de håller väldigt länge (ett bra instrument är ju i princip ett arvgods) och behåller ett relativt bra andrahandsvärde jämfört med annat. Blir lätt hänt dock att man tenderar att samla på sig och/eller uppgradera sina instrument efter en viss tid och det är oftast det som gör det till en dyr hobby. Sen finns det såklart de som lägger stort fokus i att skapa musik och då snackar vi höga summor om vi pratar professionella hemmastudior (är dock inte själv där personligen än iaf).
Hemmagym/träning och vandring är i sig inte så dyra egentligen jämfört med mycket annat men samma sak i dessa kategorier när man väl behöver köpa utrustning (bara ett bra tält eller hantelset kan ju gå på runt 8k bara det). Dock är det sällan man behöver köpa nya prylar när man väl har det man behöver så det är mest startutgiften som kostar. Dock med vandringen kan det som med resor såklart tillkomma indirekta utgifter som resor, mat och logi etc.
Nog väldigt mycket pengar när man lägger ihop allt men allt detta anser jag vara bra för kropp och själ så känns väl värt det. Med eventuellt undantag för datorn då det mest bara är underhållning.
Men kan tänka mig att detta inte är nånting jämfört med de med riktigt dyra intressen såsom bilar/fordon/båtliv (känns ju som varannan lyxfällan-deltagare håller på med bilar), frekventa (lyx)resor eller dyra sporter som ridning, golf och liknande. Även de som är väldigt tech intresserade som ska ha den senaste tv:n, telefonen, plattan (och gärna MAC/Iphone), drönare och andra leksaker kan jag tänka mig har ett högt månadssnitt för sina utgifter. Har en sån polare och han har säkert prylar för flera hundra tusen hemma hos sig.
Om man har det mer som en
livsstil än hobby, då kan man nog anse att det är ett dyrt intresse.