2022-07-22, 20:34
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Du spenderar hundratusentals kronor per år, för att sitta still i flera timmar väntandes på fisken som aldrig kommer? Skulle man inte kunna klassificera detta missbruk som värre än drogmissbruk?

Och sen, även om du får en jävla fisk? Då är det fan inte heller värt din jävla idiot! Käkar du ens fiskarna du fångar?

Hur fasiken kan man rättfärdiga detta? Har du familj? Du skulle kunna göra så mycket för de pengarna. Köpa grejer åt dina barn, osv.

Hur mycket tjänar du? Jag vill fan i mig ha summan! Det är inte klokt.
Hundratusentals är lite väl. Snarare kanske 20k om året? Dessutom är det ju värde i prylarna som man kan sälja av..
Citera
2022-07-22, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittleif
Motocross/Enduro.

Runt 15-20k/månaden vid högsäsong.

Pungade ut 120k för ny hoj och tillbehör förra veckan.

Tar ut 25-27k efter skatt i månaden, brukar bli en fin utdelning 1 gång om året, klarar mig fint.

Hur gammal är du och har du familj?

Också tänkt skaffa enduro men hur dyrt är det om man bara tänker köra på vägar?
Citera
2022-07-22, 21:07
Medlem
Nordoxens avatar
Personligen har jag gitarr/piano och dator samt träning (hemmagym) och vandring som huvudintressen.

På raka arm lite svårt att uppskatta hur mycket detta kostar mig då jag inte har månadsvisa utgifter för detta. Dock blir det större utgifter när det väl införskaffas något. Bara min dator kostade väl runt 40k inkl skärmen (och man tenderar ju att uppgradera hårdvaran inom 5 år).

Musiken kan också vara en periodvis dyr hobby som med all teknik. Vill man ha bra utrustning utöver nybörjarnivån kan det lätt gå åt mellan 10-40k per instrument/förstärkare (sen tillkommer utgifter för tillbehör, samt eventuellt för lektioner och/eller mjukvara). Fördelen är dock att de håller väldigt länge (ett bra instrument är ju i princip ett arvgods) och behåller ett relativt bra andrahandsvärde jämfört med annat. Blir lätt hänt dock att man tenderar att samla på sig och/eller uppgradera sina instrument efter en viss tid och det är oftast det som gör det till en dyr hobby. Sen finns det såklart de som lägger stort fokus i att skapa musik och då snackar vi höga summor om vi pratar professionella hemmastudior (är dock inte själv där personligen än iaf).

Hemmagym/träning och vandring är i sig inte så dyra egentligen jämfört med mycket annat men samma sak i dessa kategorier när man väl behöver köpa utrustning (bara ett bra tält eller hantelset kan ju gå på runt 8k bara det). Dock är det sällan man behöver köpa nya prylar när man väl har det man behöver så det är mest startutgiften som kostar. Dock med vandringen kan det som med resor såklart tillkomma indirekta utgifter som resor, mat och logi etc.

Nog väldigt mycket pengar när man lägger ihop allt men allt detta anser jag vara bra för kropp och själ så känns väl värt det. Med eventuellt undantag för datorn då det mest bara är underhållning.

Men kan tänka mig att detta inte är nånting jämfört med de med riktigt dyra intressen såsom bilar/fordon/båtliv (känns ju som varannan lyxfällan-deltagare håller på med bilar), frekventa (lyx)resor eller dyra sporter som ridning, golf och liknande. Även de som är väldigt tech intresserade som ska ha den senaste tv:n, telefonen, plattan (och gärna MAC/Iphone), drönare och andra leksaker kan jag tänka mig har ett högt månadssnitt för sina utgifter. Har en sån polare och han har säkert prylar för flera hundra tusen hemma hos sig.

Om man har det mer som en livsstil än hobby, då kan man nog anse att det är ett dyrt intresse.
Senast redigerad av Nordoxen 2022-07-22 kl. 21:40.
Citera
2022-07-22, 21:31
Medlem
Bluebeast72s avatar
Gaming, lagt ut ca 30 på laptop tillbehör o spel. På ett år.
Citera
2022-07-22, 21:32
Medlem
Mc kostade väldigt mycket förut, men inte lika mycket nu när jag har de hojar jag vill ha och inte kör så mycket. Bygger dock på några projekt, och allt går ju inte att tillverka själv, det ska köpas lack mm, så går lite pengar, i snitt 1000 spänn kanske i månaden

Har även en sportbil som är 100% nöjespryl och kostade nästan en årslön att köpa, och några tusen i månaden i kostnader.

Träning är i princip gratis

Målar även annat än hojar, men det genererar ju lite pengar ibland, så går på ett ut.

Tjänar drygt 500k Brutto/år
Citera
2022-07-22, 21:43
Medlem
Citat:
Du spenderar hundratusentals kronor per år, för att sitta still i flera timmar väntandes på fisken som aldrig kommer? Skulle man inte kunna klassificera detta missbruk som värre än drogmissbruk?

Och sen, även om du får en jävla fisk? Då är det fan inte heller värt din jävla idiot! Käkar du ens fiskarna du fångar?

Hur fasiken kan man rättfärdiga detta? Har du familj? Du skulle kunna göra så mycket för de pengarna. Köpa grejer åt dina barn, osv.

Sådär säger någon som inte förstår sig på vad en hobby är, antar att du är kvinna...

Det handlar inte om att spara pengar på att slippa köpa fisk i affären, det är hela grejen runtomkring.

Själv hatar jag fiske, men förstår tjusningen för de som har intresset. Har själv genom åren lagt lika mycket pengar på mitt MC-intresse som vi har i huslån. 100% värt det.
Citera
2022-07-22, 21:46
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Hehe, det är sällan jag plockar upp fisk. De flesta släpper man självklart tillbaks.

Sen sitter man knappast still. Det blir en hel del vandringar upp på fjäll och till olika sjöar. Sen kan det vara ett sjuhelvetes träningspass när man är uppe i Norge och lyckas få en hälleflundra på kroken. Vad som skulle vara en vettigare hobby vet jag egentligen inte. Scrapbooking känns lite som din grej men tycker du verkligen det är vettigare än att fiska? Vuxna människor som färglägger mönster de skrivit ut och klistrar dom på vykort liksom… Självklart med superspecialfärger och superspecialklister för flera hundra. Sen alla jävla superspecialen saxar och superspecial lådor att förvara skiten i. Och alla stämplar!!!! Helvete vad jag hatar kärringen!!!! Säg satan inte att fiske är menlöst till mig, då blir jag fan sne…

Sen kan jag erkänna att det såklart kan liknas vid ett drogmissbruk. Som sagt köper man ju nytt trots att man vet att man kommer fortsätta använda sin favoritutrustning. Men påstå inte att det är idiotiskt jämfört med scrapbooking. Du får ursäkta att jag tappade humöret lite smått.
Citera
2022-07-22, 21:47
Medlem
Citat:
Hur mycket tjänar ni i månaden och hur mycket kostar era hobbys?

Hur många gånger utövar ni era hobbys och tycker ni det är proportionerligt gentemot kostnaden?

Vad är dessa hobbys? Hur påverkar dessa eran ekonomi? Är dessa hobbys ekonomiskt ohälsosamma? Vad tycker folk om era dyra hobbys? Vad har de för reaktioner?

Motorcross
Tjänar lite över 50netto
Hobby kostar ~20 i månaden
Utövar 4-5 dagar i veckan
Min ekonomi blir knullad av detta
Mina vänner tycker jag är en idiot
Tycker inte det är proportionellt mot vad det kostar. Men det kostar det de kostar
Citera
2022-07-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGhunk
Matlagning, blir tyvärr bara dyrare

Tala inte om eländet. Jag besökte Kitchenlab förra veckan. Det blev ett stor hål i plånboken.
Citera
2022-07-22, 22:16
Medlem
Citat:
Hur mycket tjänar ni i månaden och hur mycket kostar era hobbys?

Hur många gånger utövar ni era hobbys och tycker ni det är proportionerligt gentemot kostnaden?

Vad är dessa hobbys? Hur påverkar dessa eran ekonomi? Är dessa hobbys ekonomiskt ohälsosamma? Vad tycker folk om era dyra hobbys? Vad har de för reaktioner?

Beror på, grundlön på 45K och så tillägg (milersättning och traktamenten ovanpå det), fotograferar som hobby och har jag inte "råd" att köpa det jag vill en månad så sparar jag. Nya objektiv, framkallningar, utställningskostnader...

Påverkar inte min ekonomi alls egentligen, vill jag så får jag det att hända. Dra in på typ mat och andra hobbys (typ smycketillverkning). Sen får jag ju betalt för mina bilder också så... Det går minus egentligen men inte jättemycket.

Nej. Fotografering är inte ohälsosamt för mig.

Ingen bryr sig om vad jag gör med mina pengar faktiskt. Och i mina ögon (tydligen inte i folk i min närhets ögon heller) är det ingen dyr hobby jag pysslar med.
Citera
2022-07-22, 22:26
Medlem
Kul tråd, aldrig räknat på mina hobbys förut men det ser ut ungefär såhär.

Matlagning+dryck = livets goda ~ 60k.

Blir minst en resa per år också så totalt landar det på runt en hundring give or take, skulle gärna ha fler hobbys ex en motard men det gick just upp för mig att jag då måste välja bort något annat jag håller kärt.
Citera
2022-07-22, 22:29
Medlem
Pughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Har samlar mani på musikutrustning och teknik prylar.

Köper elgitarer, förstärkare etc för....
Alldeles för mycket.

Har du några schyssta basar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in