Citat:
Ursprungligen postat av
Pragmat
Men hallå gänget, kan vi inte fortsätta hålla tråden saklig och sansad och utan personliga påhopp?
Vi diskuterar projektet och framför kritik och frågor gällande detta. I viss mån kan man väl även diskutera personerna bakom, men då får det väl ändå gälla saker som har relevans för projektet? Det enda som händer när man börjar ifrågasätta ovidkommande saker som t.ex huruvida någon har läskiga ögon eller verkligen är sjuk blir tråden lätt att avfärda som hat och att man har personliga problem med V&N. När ovidkommande saker kritiseras och ifrågasätts kan det lätt tolkas som att man har slut på argument. Ge dem inte den lätta vägen ut?
Det är v&n själva som valt att göra Niklas sjukdom offentlig och en del av projektet.
Jag ser det som relevant att lyfta utifrån trådens frågeställning eftersom scams ofta involverar ett element av; antingen att bedragarna spelar sjuka själva av diverse anledningar, de riktar in sig på människor med sjukdom för det är en utsatt läs lättlurad grupp, mental hälsa används ofta av bedragare för att gråta ut och bli förlåtna när dom blir påkommna.
För specifikt woa nft scammen har jag noterat följande:
-de marknadsför projektet med att 5 % av vinsten från andrahandsförsäljningen går till me forskning.
Detta är en del av manipulativ marknadsföring, som ofta förekommer inom MLM, "titta vad snälla vi är som ger pengar till välgörenhet, då kan vi inte vara sånna som lurar folk på pengar".
Vanja har också publicerat många blogginlägg om ME så man kan anta att en inte försumbar del av hennes följare är ME sjuka. Att spela på att Niklas har ME och att de ska fixa pengar till ME forskning är ett sätt för dem att få in deras ME sjuka följare i scammen.
Det är min skarpaste kritik på den punkten. Sen tror jag faktiskt personligen att han är sjuk på riktigt, och jag har empati för det. Och jag tror att deras vilja att ge pengar till ME forskning är genuin och inte cynisk marknadsföring. Men samtidigt kan jag ju inte veta säkert hur det ligger till, särskilt inte i ljuset av allt deras andra fuffens. Så jag vill inte ge dem "frikort".
Övrig kommentar
Det här är flashback och det är en del av charmen att det är en gott & blandat mix