Tack Niklas för att du tog dig tid att kommunicera med oss här. Oavsett vad jag tycker om det du framför, så känns ditt svar ärligt. Du har uppenbarligen läst och genuint intresserat dig för vad som framförts här. Du svarar konkret och respektfullt.
Det var väldigt spännande för mig att få en inblick i hur du tänker. Jag känner mig bekräftad i min uppfattning att du har en skev bild av krypto/nft marknaden. Det är inte marknaden som ger er problem. Det är er missbedömning av den som är roten till problemen.
Många här har redan gett bra reflektioner, framförallt kebabmedpommes. Jag vill komplettera med att redogöra för vad jag tror behövs; jag vill resonera ur ett större perspektiv. Och då är det bra att ta upp det här med hur nft marknaden fungerar i stort.
Jättebra exempel med mäklaren som "håller en hälsosam lägstanivå" på bostadsmarknaden med falsk budgivning. Notera också att i en manipulerad bostadsmarknad, kanske grannen kommer att sälja med en mäklare som inte lägger falska bud. Men han kommer ändå sälja till överpris, för att priset triggats upp av de manipulerade försäljningarna. Och detta exempel visar också en bostadskrasch "in the making".
Så; till woa relativt andra nfter. Nu är ju niklas helt ärlig med att dom inte väljer en mer hederlig väg framåt i sitt projekt utan de har tittat på hur andra gör och gör likadant (kanske något för dem att omvärdera, hmm?)
Dom har kanske t ex tittat på cryptopunks (en av de dyraste nft projekten på marknaden) och hur ett gäng "härliga" miljonärssnubbar helt öppet i en vlog redogjorde för sin marknadsmanipulation av cryptopunks:
https://youtu.be/O5GublWdMwI
(Det är en reaktionsvideo, kommentatorn gör många bra instick)
Eller hur den här kryptosnubben helt oironiskt gick igenom upplägget för sin framgång i en intervju med en välrenommerad finansgubbe, som chockat konstaterat att det där är ju ett klockrent ponzi, varav kryptosnubben mest blir blank i ögonen och svarar "njääääaa nä krypto blabla".
https://youtu.be/C6nAxiym9oc
(Också reaktionsvideo)
Om jag tolkar Niklas rätt tror han på nån sorts "det som är bedrägeri i vanliga marknader är inte det, om man gör det inom crypto". Jag skulle gärna få en vidareutveckling av varför han tror att det är så? Varför var det ok för woa att lova en fysisk hub i Stockholm, och efter att folk köpt in sig, skjuta det på en obestämdbar framtid?
På en vanlig marknad. Säg att jag beställer en väska för 1100 kr på internet och den ska levereras om 2 dagar. Efter två dagar får jag ett brev hem där det står "Vi sa inget om det här men vi behövde sälja minst 10000 väskor för att kunna leverera och vi har bara sålt 2500. Så du ska få en metaverseväska istället (som vi ska utveckla snart, det blir fantastiskt vi lovar). Och nån gång i framtiden får du en väska också."
Skulle jag tänka då, jaha ja, marknader förändras såklart och företag behöver anpassa sig. Nej fan heller jag hade krävt pengarna tillbaka direkt.
Själv är jag övertygad om att det som är bedrägeri i vanliga marknader, är i andemeningen och konsekvenser, samma i vanliga marknader som i kryptomarknader. Den vanliga marknaden är hårt reglerad, för att minimera scammet/ocker och skydda "vanligt folk" från ekonomiska krascher typ bank runs på 1920 talet. Systemet är såklart inte perfekt men våra stater försöker iaf.
Så vad är konsekvenserna i stort för nft marknaden, att den är oreglerad och därmed dominerad av
-falsk marknadsföring,
-marknadsmanipulation,
-spekulation (i meningen: värdeförändring av själva värdepappret, snarare än ändrade förutsättningar för den underliggande tillgången.)
Detta är förövrigt min starkaste kritik av woa. De är skyldiga till alla 3, på tredje punkten i form av löften om möjlighet till spekulation "köp 3-5 st och sälj en när värdet ökat..."
Jo, nfter blir som resultat kraftigt övervärderade ur ett tomt intet, det bildas en bubbla, bubblan spricker, krasch. Vilket hände i våras. Det är alltid någon som får betala. Vem får betala i det här fallet med nfter? Främst de små köparna som kom in sent på marknaden. Dvs vanja och Niklas själva (det hela började med att dom investerade privat) och woas 900 holders.
Så vad kommer hända i framtiden? Här gissar jag fritt. Själv tror jag att själva nft delen av krypto är urblåst och kommer inte komma tillbaka någon gång snart. Och om den gör det blir det en ny bubbla (så ja då kan man ju tjäna pengar om man kommer in tidigt i bubblan, men det är fan inget att vara stolt över för i slutändan sitter någon dum stackare med notan för din vinst). Vid ev återtändning av nftmarknaden ser jag det inte som självklart att gamla projekt automatiskt kommer med på tåget, men visst, det skulle finnas möjligheter.
Jag gissar att existerande nfts värden kommer gå mot 0. För de enstaka kollektioner som faktiskt lyckats få till communitys med attraktiva events kommer värdet gå mot 0 fast långsamt. Någon obskyr nörd-avdelning av nfts kommer leva vidare. Men dessa kommer inte alls hålla samma ekonomiska värde.
Lite som att ingen är intresserad av modern konst "på riktigt" utan det är bara till för pengatvätt.