2022-10-07, 10:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Vem är det föresten som ritar alla bilder? 10 000 unika konstverk är ju ingenting man pissar ur sig på en kvart, eller ens under ett år. Nog för att bilderna är snarlika (de återanvänder exempelvis samma pose, och säkert vissa bakgrunder/detaljer), men 10 000?! Om det är en och samma konstnär så lär dessa ”gudinnor” va klippta och klistrade på ett par minuter.
De är väl AI-genererade utifrån en handfull mallar, så som de flesta "konstverk" i liknande projekt.
Citera
2022-10-07, 10:51
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
De är väl AI-genererade utifrån en handfull mallar, så som de flesta "konstverk" i liknande projekt.

AI-genererad konst har jag förstått är en grej, men jag visste inte att det var möjligt att använda AI på detta vis. Det låter dock rimligt nu när du skriver det.

Är köparna medvetna om detta tro, eller är det ingen som bryr sig?
Citera
2022-10-07, 11:07
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Jag skrollade tillbaka till augusti, och bara en enda post tar sig över 50 likes. Den posten sticker dock ut rejält med sina +6000 likes, så gissningsvis var den sponsrad (handlade om att de har sålt hälften). Men är det inte märkligt att snitta 30 likes per tweet när man har 14 000 följare?

De poster som skjuter iväg är del av kampanjer. De köper en ”annons” på något stort konto. Där skrivs ”in och retweeta detta så kan du vinna 200 dollar” eller liknande. Twitter-NFT verkar ju helt värdelöst. Man ser ingen skillnad på botar och verkliga människor. Allt handlar om tävlingar där man ska retweeta. Ingen skriver något organiskt.

Citat:
Är köparna medvetna om detta tro, eller är det ingen som bryr sig?

Det är alla medvetna om, skulle jag våga påstå. Det är liksom inget som gjorts i skymundan (till skillnad från andra saker i det här företaget).
Citera
2022-10-07, 11:10
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Mm härligt för de som gick in vid mint att det nu är "rea" 2 för 1. Istället för försäljning på andrahandsmarknaden för 7 millar styck som var den ursprungliga visionen.

Bara ett 10tal dumbommar nappar på erbjudandet verkar det som. Tragiskt.

Tror holders bara är glada att lite nytt folk kommer in, så de slipper låtsas spela positiva över att Vanja, Niklas och admins är de enda som mintat senaste månaderna.

Men det var ändå fler som nappade på detta än vad jag trott. Fattar inte vad de lockats av i detta läge?!
Citera
2022-10-07, 11:37
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
De poster som skjuter iväg är del av kampanjer. De köper en ”annons” på något stort konto. Där skrivs ”in och retweeta detta så kan du vinna 200 dollar” eller liknande. Twitter-NFT verkar ju helt värdelöst. Man ser ingen skillnad på botar och verkliga människor. Allt handlar om tävlingar där man ska retweeta. Ingen skriver något organiskt.

Som jag misstänkte alltså. Och ja, NFT-twitter verkar mycket riktigt värdelöst. Jag kollade upp några konton som hade kommenterat på WoA och såg nån brud som pushade ”respektfull konst av kvinnor” och talade om att hon vill att berätta en historia med varje konstverk som man ska förstå så fort man ser bilden. När jag sen tittade på vad hon hade postat så var det bara kvinnofejs och inget mer. Gripande historia!

Citat:
Det är alla medvetna om, skulle jag våga påstå. Det är liksom inget som gjorts i skymundan (till skillnad från andra saker i det här företaget).

Du har säkert rätt. 10 000 bilder är som sagt ingenting man bara skiter ur sig, åtminstone inte som människa.
Citera
2022-10-07, 11:59
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Som jag misstänkte alltså. Och ja, NFT-twitter verkar mycket riktigt värdelöst. Jag kollade upp några konton som hade kommenterat på WoA och såg nån brud som pushade ”respektfull konst av kvinnor” och talade om att hon vill att berätta en historia med varje konstverk som man ska förstå så fort man ser bilden. När jag sen tittade på vad hon hade postat så var det bara kvinnofejs och inget mer. Gripande historia!

Haha ja det finns gott om sånt. Och väldigt mycket att man hyllar varandra för att båda ska få mer spridning. Allt stinker av toxisk positivitet och det är bara så fake.

Men det verkar säkert helt normalt när man är mitt uppe i det. Som alla sektliknande verksamheter, typ MLM.
Citera
2022-10-07, 14:02
Medlem
Citat:

Vem är det föresten som ritar alla bilder? 10 000 unika konstverk är ju ingenting man pissar ur sig på en kvart, eller ens under ett år. Nog för att bilderna är snarlika (de återanvänder exempelvis samma pose, och säkert vissa bakgrunder/detaljer), men 10 000?! Om det är en och samma konstnär så lär dessa ”gudinnor” va klippta och klistrade på ett par minuter.

Konstnär Fanny Schulz, processen beskrivs i länken nedan

"Hon har alltså handritat flera hundra olika karaktärsdrag/kläder/bakgrunder som sen kan användas i all oändlighet på de fem grundfigurerna vi har i WoA: Sjöjungfru, sjöman, man, kvinna och alv. "

"På mintdagen lägger vi in alla beståndsdelar i ett program, som sen blandar runt allt och genererar 10 000 olika och unika konstverk."

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/grymma-brudar-nft-snack-pa-arets-brokigaste-influencerlunch/
Senast redigerad av krokodemius 2022-10-07 kl. 14:05.
Citera
2022-10-07, 16:07
Medlem
senaps avatar
Citat:
Haha ja det finns gott om sånt. Och väldigt mycket att man hyllar varandra för att båda ska få mer spridning. Allt stinker av toxisk positivitet och det är bara så fake.

Men det verkar säkert helt normalt när man är mitt uppe i det. Som alla sektliknande verksamheter, typ MLM.

Som du skriver så upplevs det nog väldigt annorlunda för dem som är mitt i det. Jag kan till och med tänka mig att det är ganska härligt, för det är ju kul att va del av nåt som man tror på. Många av dem är väl inne i nån slags ”manisk episod” med stärkt självförtroende, minskad logisk tankeförmåga, spenderbyxor storlek XXL osv. Så väl spelat, Vanja och Niklas!
Citera
2022-10-07, 16:13
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodemius
Konstnär Fanny Schulz, processen beskrivs i länken nedan

"Hon har alltså handritat flera hundra olika karaktärsdrag/kläder/bakgrunder som sen kan användas i all oändlighet på de fem grundfigurerna vi har i WoA: Sjöjungfru, sjöman, man, kvinna och alv. "

"På mintdagen lägger vi in alla beståndsdelar i ett program, som sen blandar runt allt och genererar 10 000 olika och unika konstverk."

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/grymma-brudar-nft-snack-pa-arets-brokigaste-influencerlunch/

Se där! Stort tack för info, och kudos till WoA för att de åtminstone är öppna med själva ”industrialiseringen”. Att kalla denna rullbandskonst för unik är däremot aningen magstarkt.
Citera
2022-10-08, 01:17
Medlem
Vanjas svar på frågan om utspädningen för befintliga ägare:

Citat:
Nej, på samma sätt som att alla Chanelväskor i butiken inte blir värda mindre för att varumärket har ett tidsbegränsat erbjudande. Alla varumärken har erbjudanden då och då, så även vi.
Citera
2022-10-08, 07:49
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Vanjas svar på frågan om utspädningen för befintliga ägare:

Ganska dålig jämförelse. Vore väl mer lämpligt att jämföra med aktier.

Återigen saknar jag kopplingen till deras roadmap. De har redan ändrat den drastiskt en gång. Nu ger de bort 100 NFTs gratis, nog måste det påverka någonting? I kombination med att de knappt sålt något i övrigt.

Q4 ser stressigt ut. Och då ska de rodda ett event också. Allt känns väldigt oseriöst, som att de bara slängt in massa grejer som vore kul men inte räknat på tiden det tar och pengarna det kostar att genomföra.
Citera
2022-10-08, 07:55
Medlem
Citat:
Ganska dålig jämförelse. Vore väl mer lämpligt att jämföra med aktier.

Återigen saknar jag kopplingen till deras roadmap. De har redan ändrat den drastiskt en gång. Nu ger de bort 100 NFTs gratis, nog måste det påverka någonting? I kombination med att de knappt sålt något i övrigt.

Q4 ser stressigt ut. Och då ska de rodda ett event också. Allt känns väldigt oseriöst, som att de bara slängt in massa grejer som vore kul men inte räknat på tiden det tar och pengarna det kostar att genomföra.

Det bästa som kan hända är att det kommer in nya holders, även befintliga holders har mintat igen.

Eventet har en egen projektledare, det handlar mest om att betala.

Filmen tror jag bara att Niklas och Vanja är intresserade av.

Metaverse - enda anledningen att gå in är för att leta om det gömts en kod till en gratis nft.

Sammanfattningsvis finns det ingen utility och nft-ägarna bryr sig inte.

Men det är intressant att få höra varför detta retar alla så mycket, är det för att det är kvinnor som köper nft:er? Män har i alla tider gjort av med massor med pengar på skit som hemmabiosystem, ölbryggnings-kit, en gul ledartröja, trikåer och färddator för att cykla till jobbet på en räsercykel utan att någon brytt sig. Det kanske är en hobby helt enkelt?
Senast redigerad av krokodemius 2022-10-08 kl. 07:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in