Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-12, 19:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Haha nej, dina inlägg blir bara mer och mer bisarra. Den där kalkylen är helt tagen ur luften tror jag.

Genomsnittsparandet är 1500 kr/mån för de som har 35-40 000 kr i lön. (Det finns statistik på det och som slemhögska institutet redovisat för liksom-fb i tidigare inlägg)
Det blir 180 000 kr på 10 år- 270 000 kr på 15 år. Kids och bil kostar fläsk. Så börjar man jobba runt 30 har man råd att köpa vid 45 om frugan åtminstone har heltids uska jobb.
Men kanske suget efter detta utsökta dröm radhus ger en en spark i baken att spara en femhundring mer och några års snabbare förvärvstid?

Kan inte tänka mig något annat än en genomsnittlig person, med genomsnittlig personbil och sparförmåga vill köpa detta radhus

Alla är inte lika bra att spara som Slemhog som dragit ihop 1 mille på 6 år.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-12 kl. 19:39.
Citera
2022-11-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Genomsnittsparandet är 1500 kr/mån för de som har 35-40 000 kr i lön.
Det blir 180 000 kr på 10 år- 270 000 kr på 15 år. Kids och bil kostar fläsk. Det finns statistik på det och som slemhögska institutet redovisat för liksom-fb i tidigare inlägg. Så börjar man jobba runt 30 har man råd att köpa vid 45 om frugan åtminstone har heltids uska jobb.
Men kanske suget efter detta utsökta radhus ger en en spark i baken att spara en femhundring mer och snabbare förvärvstid till marknadspris?
Alla är inte lika bra att spara som Slemhog som dragit ihop 1 mille på 6 år.
Haha ja det var väl du som hade 3a i aspudden för 2k per månad. Då är det lätt att spara.
Citera
2022-11-12, 19:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Haha ja det var väl du som hade 3a i aspudden för 2k per månad. Då är det lätt att spara.

Exakt! Nästan uppnått peak i hyresrätt karriären. 8.3% högre prisbasbelopp och nettolönen på nya jobbet höjs till nästan 39000 kr/mån 2023. Snart hyressänkning ner till 1500-1600 kr/mån, har en ny inneboende på ingång och ska inflationsjustera deras hyra med 11% i linje med Scb rapporten.
Inte långt till peak sparförmåga nu.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-12 kl. 20:04.
Citera
2022-11-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad förlorar skattebetalarna om fastigheten säljs till ett av kommunen helägt AB?
Om sedan det kommunala bolaget bygger hr på fastigheten så är det en vinst.

Vem pyntar för bygget tänker du? Jag vill inte att min kommun ska stå för några jävla gratis bostäder för slödder.
Citera
2022-11-12, 20:11
Medlem
Citat:
Exakt! Nästan uppnått peak i hyresrätt karriären. 8.3% högre prisbasbelopp och nettolönen på nya jobbet höjs till nästan 39000 kr/mån 2023. Snart hyressänkning ner till 1500-1600 kr/mån, har en ny inneboende på ingång och ska inflationsjustera deras hyra med 11% i linje med Scb rapporten.

Varför är du ens på jakt efter en fastighet med detta magnifika upplägg?
Citera
2022-11-12, 20:23
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Varför är du ens på jakt efter en fastighet med detta magnifika upplägg?

Det finns många anledningar.
Citera
2022-11-12, 20:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vem pyntar för bygget tänker du? Jag vill inte att min kommun ska stå för några jävla gratis bostäder för slödder.
Men de skall stå för dina lån som RB låtit finansiera genom negativ realränta?
Citera
2022-11-12, 21:10
Medlem
Citat:
Så slemhög, vän av låga bostadspriser och motståndare till nyliberalismen, menar alltså att kostnaden för hyrestrean är betydligt högre men att han tar ockerhyra av sina inneboende?
Citera
2022-11-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men de skall stå för dina lån som RB låtit finansiera genom negativ realränta?

Svårt att se hur du ska leda i bevis att andra kommuninvånare betalar mina lån (direkt som indirekt). Vet inte varför du tror att styrräntan ”kostar” något. ”Tjänar” RB pengar nu med styrränta på typ 2%?
Citera
2022-11-12, 21:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Svårt att se hur du ska leda i bevis att andra kommuninvånare betalar mina lån (direkt som indirekt). Vet inte varför du tror att styrräntan ”kostar” något. ”Tjänar” RB pengar nu med styrränta på typ 2%?

Riksbanken har förlorat uppemot 100 miljarder på sina obligationsköp till höga priser för att pressa ner yields.
Citera
2022-11-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Riksbanken har förlorat uppemot 100 miljarder på sina obligationsköp till höga priser för att pressa ner yields.

Så då menar du att vi svenska skattebetalare tjänar mer när styrrröntsn höjs? Låter ju fett bra. Varför har dom inte gjort det innan? Känns ju lite lustigt om det nu finns free money att håva in.
Citera
2022-11-12, 23:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Så då menar du att vi svenska skattebetalare tjänar mer när styrrröntsn höjs? Låter ju fett bra. Varför har dom inte gjort det innan? Känns ju lite lustigt om det nu finns free money att håva in.

Nej, i det här fallet är det precis tvärtom. Men det beror på att Riksbanken tagit en stor position i obligationer när yields var låga (eller mer exakt för att pressa ner yields). När både marknaden och CBs (inkl. RB) höjer räntorna blir värdet på den positionen lägre, därav förlusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in