2022-10-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bostder prisstts p marginalen,s de som tvingas att slja billigt stter priset fr alla.
Jag vet inte om du r ett troll, du brjar likna ett i dina svar.
Inflation beror p att mngden pengar vxer snabbare n vad produktiviteten i ekonomin kan absorbera.
Fastighetspriserna beror p just billiga pengar i form av ln.
Brsen blstes upp till ATH av samma orsak. S fort priset p pengar hjs s slr det mot uppblsta marknader.
RBs och centralbankernas ml r att bekmpa inflationen, det ger hgre rntor.
Om ECB hjer rntan till 3,25 % s lr knappast RB liigga 100 punkter under.
Nr vi dit s kommer priserna att sjunka betydligt mer n vad de redan gjort.

Alla som har avvikande sikt kallas troll numera. P min tid var det Elsa Beskow och John Bauer som hade troll...

Jag tror du frsker beskriva ekonomiska sjlvklarheter.
Typ rntan gr upp s gr brsen ned...
Om man trycker mer pengar s blir det inflation...
Och att RB inte kan avvika frn ECB...
RB (och ECB och FED) har haft fr lga rntor under flera r...

Det r ju fr h-e sjlvklarheter.

Men nr du rapat sjlvklarheter verkar vettet ta slut.

Det r betydligt mer komplicerat vad som hnder framt i tiden n att fastighetspriser kommer att falla mer.

Ett visst mtt av lotteri finns med i dagens lge ska erknnas.

Men det finns absolut ingenting som tyder p ngon form av katastrof.
Faller priserna fr mycket s kommer utbudet att sugas upp av de som kan betala.
Det finns nrmast ondliga pengar att kasta in i marknaden. UTAN ATT LNA
Citera
2022-10-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
LAS r skit , lttare att f sparken innebr per automatik ocks lttare att hitta ett nytt , bttre jobb.Om man inte r en infantil kretin dvs.

Det dr brjar folk lngsamt att fatta.

Varfr hnga kvar vid en anstllning dr man inte r nskvrd?
Det r faktiskt arbetssljarens marknad idag, Inte arbetskparens
Citera
2022-10-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Tror inte heller p ngon katastrof (fr de allra flesta). Men nyfiken vem/vilka du menar skall kasta in nstan ondligt med pengar p marknaden?
Citera
2022-10-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vet inte om ekonomier sagt kp till vilket pris som helst. Skulle tro att du verdriver.

Dremot r det helt riktigt att en omsttning behvs fr att du och andra skall ha er ett jobb. Konsumerar vi inte blir ni arbetslsa och svlter ihjl.

Du r dock inte ensam med att spara. Sklet till att rntorna (globalt) har varit s lga s lnge beror p ett massivt sparande. Det r demografiskt betingat och den hr massiva sparviljan vntas fortstta i decennier.

Sklet till lg rnta r inte att folk skall lna mer. Utan fr att f upp omsttningshastigheten. Dvs folk skall ruva mindre och spendera mer.
Men gamlingarna kar i andel och dom har ingen spendervilja. Nr dom sljer villan och fr in ngon miljon p kontot s ligger den kvar dr tills dom dr 30 r senare. Och nr barnen rver r dom pensionsmssig och lter miljonen ligga kvar i 30 r tills dom dr. Och s kas det p med deras sparande.
Det r ganska lite av kningen i M1 som faktiskt omstts.

Skulle en sdan hr gamling f fr sig att kpa en BR s vinner dom budgivningen p eget sparande.

Men om man spara p ett bankkonto s blir vl pengarna inte bara liggandes utan banken behver investera dessa, genom att lna ut.
Ibland lter det som om spara istllet fr konsumera r nt dligt
Citera
2022-10-22, 18:35
Medlem
cozaazys avatar
Citat:

Men dessa mngmiljonrer du pratar om har vl redan en bostad? Sa ni inte nyss att vi inte har en spekulativ marknad i Sverige d kper man vl inte en ny bostad utan att slja? Det blir en neutral transaktion. Vilka menar du skall kasta in nstan ondligt med pengar p marknaden? Ska man slja sina aktier som backat 30% fr att kpa en till bostad som enligt dig inte tappat vrde? Verkar som en dlig transaktion. Du verkar frvirrad av dina egna utsagor.

Den som r +60 lever i en annan bostadssituation n 25-45 ringar. Det r helt uppenbart att det inte kommer inte in nya pengar uppt i bostadsmarknadspyramiden i samma utstrckning som tidigare. Nr priserna gr ner s frsvinner mnniskors kontantinsats till nsta steg. Den 4x hgre bundna borntan + den breda inflationen gr att gemene man inte lngre har rd att kpa samma bostad som den hade fr bara 6 mnader sedan. Freningarna har knappt brjat hja sina avgifter och bankerna har signalerat att de strax kommer ndra sina kalkyler. De hga elpriserna i vinter har vi n s lnge bara ftt ett litet smakprov av.

Bostadsmarknaden prisstts p marginalen, du verkar inte vilja frst vad det innebr.

Men jag kan bertta fr dig att dina exitplaner frn bostadsmarknaden och att leva p paraplydrinkar utomlands inte ser lika ljus ut. Om ett halvr kan du ha tappat ytterligare 30% p bostaden + ytterligare 20% mot de stora valutorna. Sedan ska vi inte glmma vinstskatten.

Hll i hatten, nu ker vi.
Senast redigerad av cozaazy 2022-10-22 kl. 18:48.
Citera
2022-10-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Men om man spara p ett bankkonto s blir vl pengarna inte bara liggandes utan banken behver investera dessa, genom att lna ut.
Ibland lter det som om spara istllet fr konsumera r nt dligt

Det beror p.

med 10% inflation och dlig sparrnta r det bara banken som tjnar flsk p dina pengar.

Men att balansera sina tillgngar med ett uppgraderat boende, sparande p brsen, skra obligationer, en del kontant har genom tiderna varit verlgset.

Att satsa enbart p det ena eller det andra kar risken p olika stt
Citera
2022-10-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Men dessa mngmiljonrer du pratar om har vl redan en bostad? Sa ni inte nyss att vi inte har en spekulativ marknad i Sverige d kper man vl inte en ny bostad utan att slja? Du verkar frvirrad av dina egna utsagor. Det blir en neutral transaktion. Vilka menar du skall kasta in nstan ondligt med pengar p marknaden?

Den som r +60 lever i en annan bostadssituation n 25-45 ringar. Det r helt uppenbart att det inte kommer inte in nya pengar uppt i bostadsmarknadspyramiden i samma utstrckning som tidigare. Nr priserna gr ner s frsvinner mnniskors kontantinsats till nsta steg. Den 4x hgre bundna borntan + den breda inflationen gr att gemene man inte lngre har rd att kpa samma bostad som den hade fr bara 6 mnader sedan. Freningarna har knappt brjat hja sina avgifter och bankerna har signalerat att de strax kommer ndra sina kalkyler. De hga elpriserna i vinter har vi n s lnge bara ftt ett litet smakprov av.

Bostadsmarknaden prisstts p marginalen, du verkar inte vilja frst vad det innebr.

Men jag kan bertta fr dig att dina exitplaner frn bostadsmarknaden och att leva p paraplydrinkar utomlands inte ser lika ljus ut. Om ett halvr kan du ha tappat ytterligare 30% p bostaden + ytterligare 20% mot de stora valutorna. Sedan ska vi inte glmma vinstskatten.

Hll i hatten, nu ker vi. Alla tillsammans.

Till skillnad frn dig s minns jag vl hur mnga agerade 1991. Tyvrr hade jag d inte de ekonomiska mjligheter jag har idag.
Tvrtom s hamnade jag delvis i rvsaxen den gngen med dubbelt boende och extrem rnta.

Men jag vet de som agerade d genom at suga upp bostder och andra tillgngar frn de som hamnade fel. Mnga som hade cash gick in stenhrt. Och ja det var definitivt spekulation. Men det var ju spel mot ett ml. Oddsen var ju s bra att det knappast gick att misslyckas.

Drmed inte sagt att det rckte fr att fylla hela marknaden med pengar. Men p marginalen tjnade de enorma marginaler p bara ngra r.

Mig behver du inte vara orolig fr. Jag har varit skuldfri i princip sedan slutet av 90-talet. Just tack vare erfarenheten frn 1991 s lste jag det under 90-talets hysteriska uppgngar.

Att marknaden nu sjunker r bara en tillnyktring. Skulle jag slja ngra av mina bostder (jo det r ett gng) s har jag nd stora ackumulerade vinster. Inte att grta ver att ha missat toppen i s fall. Man sparar i alla fall en del reavinstskatt

Och ja det jag har frskt sga i X antal inlgg r just att prissttningen sker p marginalen.
r det ingen som lser vad jag skriver?

Men "that works both ways".
S lnge avslutsvolymen r pytteliten s sger det egentligen ingenting om det bakomliggande vrdet.
Och om avslutsvolymen kar p g a att folk defaultar s kan du lita p att det kommer att sugas upp en hel del objekt av de som diskussionen har gllt hr d v s i Stockholms innerstad och andra attraktiva lgen.
Citera
2022-10-22, 19:24
Medlem
Citat:
S lnge avslutsvolymen r pytteliten s sger det egentligen ingenting om det bakomliggande vrdet.
Antalet avslut r inte "pyttelitet". Fr villor var antalet avslut 5k i september istllet fr typ 6k fregende r. Men fr bostadsrtter r omsttningen typ 9k istllet fr 12k.

Enligt Mklarstatistik.se.
Senast redigerad av fittfittan 2022-10-22 kl. 19:26.
Citera
2022-10-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Antalet avslut r inte "pyttelitet". Fr villor var antalet avslut 5k i september istllet fr typ 6k fregende r. Men fr bostadsrtter r omsttningen typ 9k istllet fr 12k.

Enligt Mklarstatistik.se.

Nu har jag mest kollat p Stockholm som ju verkar vara basen fr det mesta av argumentationen hr inne och det jag har mest koll p.

Det varierar sklart beroende p om man kolla brf i Innerstan, Villor p Liding eller villor i hela Stor-Stockholm

Men vad man n tittar p s r omsttningen i aug-sept vldigt mycket lgre n tidigare. Typ 40% lgre.
Avslutspriserna ligger runt 2021-nivn.

Det r lngt ner till 2019-nivn i priser
Citera
2022-10-22, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vet inte om ekonomier sagt kp till vilket pris som helst. Skulle tro att du verdriver.

Dremot r det helt riktigt att en omsttning behvs fr att du och andra skall ha er ett jobb. Konsumerar vi inte blir ni arbetslsa och svlter ihjl.

Du r dock inte ensam med att spara. Sklet till att rntorna (globalt) har varit s lga s lnge beror p ett massivt sparande. Det r demografiskt betingat och den hr massiva sparviljan vntas fortstta i decennier.

Sklet till lg rnta r inte att folk skall lna mer. Utan fr att f upp omsttningshastigheten. Dvs folk skall ruva mindre och spendera mer.
Men gamlingarna kar i andel och dom har ingen spendervilja. Nr dom sljer villan och fr in ngon miljon p kontot s ligger den kvar dr tills dom dr 30 r senare. Och nr barnen rver r dom pensionsmssig och lter miljonen ligga kvar i 30 r tills dom dr. Och s kas det p med deras sparande.
Det r ganska lite av kningen i M1 som faktiskt omstts.

Skulle en sdan hr gamling f fr sig att kpa en BR s vinner dom budgivningen p eget sparande.

Men om folk bygger upp sina frmgenheter i generationer, r vl bra bde fr dem och fr landet? D har de ju pengar till sina fretagsider och bostder som de kan cacha.

Och om jag vljer att spara mina pengar r vl min ensak, bra att ha infr eventualiteter som t.ex. nu nr inflationen gr upp, med mat och energipriser som stiger.

Somliga grupper har stor spendervilja och kper grna det ena och det andra. Inklusive tjafs. Andra individer r mer urskiljande med vad de lgger pengarna p, och varfr ska inte de bestmma vilka varor och tjnster, som utvecklas och frodas i ekonomin? Varfr rknas inte deras nskningar bara fr att de "ruvar" p pengarna?

Vi har levt i en period dr det ansetts som okej att kpa en handvska fr 20 tusen. Fr det blir ju jobb och snurrisnurr (omsttning) i ekonomin.
Citera
2022-10-22, 19:53
Medlem
Citat:
Till skillnad frn dig s minns jag vl hur mnga agerade 1991. Tyvrr hade jag d inte de ekonomiska mjligheter jag har idag.
Tvrtom s hamnade jag delvis i rvsaxen den gngen med dubbelt boende och extrem rnta.

Men jag vet de som agerade d genom at suga upp bostder och andra tillgngar frn de som hamnade fel. Mnga som hade cash gick in stenhrt. Och ja det var definitivt spekulation. Men det var ju spel mot ett ml. Oddsen var ju s bra att det knappast gick att misslyckas.

Drmed inte sagt att det rckte fr att fylla hela marknaden med pengar. Men p marginalen tjnade de enorma marginaler p bara ngra r.

Mig behver du inte vara orolig fr. Jag har varit skuldfri i princip sedan slutet av 90-talet. Just tack vare erfarenheten frn 1991 s lste jag det under 90-talets hysteriska uppgngar.

Att marknaden nu sjunker r bara en tillnyktring. Skulle jag slja ngra av mina bostder (jo det r ett gng) s har jag nd stora ackumulerade vinster. Inte att grta ver att ha missat toppen i s fall. Man sparar i alla fall en del reavinstskatt

Och ja det jag har frskt sga i X antal inlgg r just att prissttningen sker p marginalen.
r det ingen som lser vad jag skriver?

Men "that works both ways".
Och om avslutsvolymen kar p g a att folk defaultar s kan du lita p att det kommer att sugas upp en hel del objekt av de som diskussionen har gllt hr d v s i Stockholms innerstad och andra attraktiva lgen.
Fast du har ju sjlv sagt att 1991 d var det slakt p riktigt.
r ju sjlvklart att sjunker priserna tillrckligt s kommer det finnas en kpare.
Citera
2022-10-22, 19:56
Medlem
Citat:
Nu har jag mest kollat p Stockholm som ju verkar vara basen fr det mesta av argumentationen hr inne och det jag har mest koll p.

Det varierar sklart beroende p om man kolla brf i Innerstan, Villor p Liding eller villor i hela Stor-Stockholm

Men vad man n tittar p s r omsttningen i aug-sept vldigt mycket lgre n tidigare. Typ 40% lgre.
Avslutspriserna ligger runt 2021-nivn.

Det r lngt ner till 2019-nivn i priser

Visst. Omsttningen har ju minskat. Men jag tror att knslan av att det str stilla mest r en illusion av att avslut med slutpriser mrkas p Hemnet samt att mnga vljer att inte slja till marknadspris s mnga objekt ligger kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in