2022-09-17, 19:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Jag ska säga att det är så jag rekommenderar mina mindre ekonomiskt intresserade vänner att investera över tid. Det funkar som sagt över tid.

Nu har vi helt nya spelregler där börs- och bostadsmarknad håller på korrigeras för detta. Denna gång är det till det sämre för den som håller tillgångarna. I i princip hela världen stryper man tillgången till krediter, vilket är den största delen av det vi idag kallar pengar.

Fortfarande är det inte klokt att försöka tajma marknaden. Titta hur de rikaste agerar istället. De verkar vara intresserade av mark med vissa specifika kvaliteter.

Maxbelåna sig är aldrig att rekommendera dock.
Senast redigerad av kurt-sune 2022-09-17 kl. 19:06.
Citera
2022-09-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Har du inga vänner får du nog lita på folk som har det. Blir jävligt löjligt när man ska debattera saker man bara missar om man bor i en inavlad by (ointressant i den här kontexten; då behöver man inte samma finansiering) eller lever ensam utan sociala sammanhang.

Det är alltså standard. Extremt vanligt.

Sen behöver det inte sluta på exakt 85% ändå. Det är något grundläggande du inte begriper kring dessa kalkyler och jag orkar inte luska i vad.

Du är en jäkligt intressant gestalt ändå Sebbe. Får man inte lov att ställa faktafrågor i tråden även om man råkar vara en inavlad, lågbegåvad ensamvarg? Är det olagligt att vara dum i huvudet, ung och ignorant i din värld?

Inte för att jag är ovanstående men varför borde jag anekdotiskt ha koll på Stockholms medelklass bolånevanor? Jag undrar om du har någon fakta i frågan annat än att "Ameh, så ÄR DET JU!!!!11"
Citera
2022-09-17, 19:16
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja du jag ligger inte minus kan jag tala om. Det gör ingen som har en investeringshorisont på längre än 5 -10 år och förstår vad begreppet kvalitetsaktier innebär. Har ägt aktier sedan 90-talet som jag inte rört. Så långsiktig är jag.

Det finns bara en väg härifrån och det är nedåt. Bostad som börs.

USA 1929 tog 30 år att komma tillbaka
Japan 1989 är än idag inte tillbaka

Vi får se helt enkelt. Håller mig på sidlinjen tills de nya spelreglerna är tydligare.
Citera
2022-09-17, 19:33
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Fortfarande är det inte klokt att försöka tajma marknaden. Titta hur de rikaste agerar istället. De verkar vara intresserade av mark med vissa specifika kvaliteter.

Maxbelåna sig är aldrig att rekommendera dock.

De rikaste har inget val. Jeff Bezos kan inte sälja sina Amazon aktier, det hade totalt plundrat bolagets värde. Samma sak med Elon Musk, Stefan Persson och allt vad de heter.

Jag väljer att lämna den här diskussionen. Du har för många fel i sak
Citera
2022-09-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ja du jag ligger inte minus kan jag tala om. Det gör ingen som har en investeringshorisont på längre än 5 -10 år och förstår vad begreppet kvalitetsaktier innebär. Har ägt aktier sedan 90-talet som jag inte rört. Så långsiktig är jag.

På lång sikt, är aktier i kvalitetsbolag (gärna med återinvesterade utdelningar) rätt svårslaget.
Annars är det just nu svårt att hitta bra kortsiktiga alternativ. T.o.m. the mother of inflationshedge:ar - Guldet - tappar i år.

Att ha pengar på bankkonto är katastrofalt - över tid. Men på kort sikt, ifall dessa pengar är öronmärkta till bostadsköp, kan det vara vettigt att vänta med köpet och låta dom ligga på banken, så länge dom nominella bopriserna sjunker mer än inflationen knaprar i sig dina sparslantar.
Citera
2022-09-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
På lång sikt, är aktier i kvalitetsbolag (gärna med återinvesterade utdelningar) rätt svårslaget.
Annars är det just nu svårt att hitta bra kortsiktiga alternativ. T.o.m. the mother of inflationshedge:ar - Guldet - tappar i år.

Att ha pengar på bankkonto är katastrofalt - över tid. Men på kort sikt, ifall dessa pengar är öronmärkta till bostadsköp, kan det vara vettigt att vänta med köpet och låta dom ligga på banken, så länge dom nominella bopriserna sjunker mer än inflationen knaprar i sig dina sparslantar.
Logiken att ha aktier eftersom det är lönsamt i längden är irrelevant, du kan lika gärna gå ur nu och köpa när börsen har fallit vilket den med stor sannolikhet kommer fortsätta göra.
Citera
2022-09-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Logiken att ha aktier eftersom det är lönsamt i längden är irrelevant, du kan lika gärna gå ur nu och köpa när börsen har fallit vilket den med stor sannolikhet kommer fortsätta göra.

På kort sikt vollar de flesta tillgångsslag till den grad att grafen nästan alltid ter sig sågtandad. Men du kan ställa dig frågan, om din faster Gittan varit hygglig nog att lägga undan 10 000 kr till dig år 1982, med avsikt att överräcka detta till dig idag, 40 år senare, hade du:

1. Föredragit att hon sparat dessa i madrassen?
2. Föredragit att hon gjort aktieköp, fördelat på ett eller flera stora bolag?
Citera
2022-09-17, 21:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag tror ändå att mark och fastigheter med rätt kvaliteter kan vara mycket bra att placera pengarna i just nu för den som är lite kunnig inom området.
Citera
2022-09-17, 21:10
Medlem
Citat:
Du tror inte att marknaden redan tagit höjd för det?

SEB boprisbarometer för september visar att hushållen tror att styrräntan kommer ligga på 1,48 % om ett år. Bankerna tror 2,5 %. Mig skulle det inte förvåna om den blir betydligt högre.
Citera
2022-09-17, 22:08
Medlem
Citat:
På kort sikt vollar de flesta tillgångsslag till den grad att grafen nästan alltid ter sig sågtandad. Men du kan ställa dig frågan, om din faster Gittan varit hygglig nog att lägga undan 10 000 kr till dig år 1982, med avsikt att överräcka detta till dig idag, 40 år senare, hade du:

1. Föredragit att hon sparat dessa i madrassen?
2. Föredragit att hon gjort aktieköp, fördelat på ett eller flera stora bolag?
Du förstår inte fastern hade kunnat vänta och köpt dubbla volymer för samma pris, i en tidpunkt då, referensvärdet med extremt stor sannolikhet minskar väntar man.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-09-17 kl. 22:27.
Citera
2022-09-17, 22:31
Medlem
Citat:
Jag tror ändå att mark och fastigheter med rätt kvaliteter kan vara mycket bra att placera pengarna i just nu för den som är lite kunnig inom området.
Kunnig i att förutspå framtiden? Har man ingen insider information så har man statistiskt föga chans att slå index alltså ren slump. Daytrading är en annan femma dock blir det som vilket jobb som helst.
Citera
2022-09-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Du förstår inte fastern hade kunnat vänta och köpt dubbla volymer för samma pris, i en tidpunkt då, referensvärdet med extremt stor sannolikhet minskar väntar man.

Ja, Gittan har ingen spåkula, därför kan hon med fördel välja att köpa för 100 kr/månad (om vi bortser från dåtidens courtage) tills hela tiotusingen är spenderad.

För att återknyta till trådämnet: Absolut, är bostäder i en fallande trend, vill alla rationella köpare, som kan, vänta. Men att pricka botten är svårt, för att inte säga i praktiken omöjligt och mer tur än skicklighet om man nu lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in