2026-09-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
... Ser ut som ett konverterat förråds/teknik utrymme som i princip är omöjligt att möblera. Vilken dröm.
Låter som det gamla vanliga att endast en Ferrari är gott nog. Och priset får inte vara mer än för en Dacia.

Och finns inte det är det gråt och skrik.

Citat:
Och efter en snabbkontroll så verkar det vara exakt vad det är, byggdes 2020, så det är något konverterat förråd vilket förklarar den efterblivna planlösningen. Att det sen varit flera ägare på den sen 2020 tyder ju på att folk stormtrivs.
Kanske är så att ett korridorsrum med del i kök i en studentkorridor är klart bättre.

Så har vi gamlingar fått bo. I bästa fall. Utan att gråtlipa.

Citat:
Men visst, vissa kanske tycker att ett förråd för 2 miljoner är en bra affär, du verkar tycka det.
Myztico visar sin logiska skärpa här. Frågan var om det gick/fanns bostäder.

När det visade sig finnas börjar Myztico blanda in tyckande. Så förvånande.

Citat:
Ja, precis. Direkt ut från gymnasiet, ingen bil, inga lån och en lön på 35-40k utan utbildning och rakt in i en bostadsrätt för 2.5 miljoner. Det är exakt så verkligheten ser ut för majoriteten av befolkningen.
Dröjde länge innan jag skaffade bil.

Men det är ju ett val. Antingen glider man omkring i bil eller sparar ihop en kontantinsats.

Citat:
Nä, precis, du har så klart rätt. Alla ska bo i garderober tills man blir 60 år, det är välkänt tecken på en sund bostadsmarknad.
Endast en Ferrari till priset av en Dacia är gott nog.

Citat:
Ja, precis banker är kända för att göra allt för kunderna och inte för att maximera vinster.
Ja, den bank som inte levererar kundtillfredställelse överlever inte.

Sedan har du något logikproblem här. Att maximera vinst är också nödvändigt för att överleva.
Men det är klart att det berättar dom inte i Proletären.

Citat:
Det är därför man lagt ned majoriteten av alla bankkontor och automatiserat alla processer så att man numera inte kan flytta eller använda större summor pengar utan en veckas planering. Prova att försöka göra en överföring på en miljon till någon och se hur tillfredsställd du blir.
Ja, att reducera bankkontor och automatisera processerna är ett viktigt steg i att hålla ned kostnaderna och därmed avgifter och boränta.

Ja, jag flyttar en miljon då och då. Har det upplåst sedan länge.

Att väljarna har röstat fram en Riksdag som valt att trakassera bankerna får du ta med väljarna. Det är inte bankernas fel, att väljarna väljer en Riksdag som trakasserar bankerna, som indirekt skapar olägenhet för bankernas kunder.

Citat:
Jo, jag förstår marknadsprissättning. Det är du som inte förstår att en marknad kan vara ohälsosam på grund av många olika faktorer, du resonerar som någon vars ekonomiska förståelse inte sträcker sig längre än till tillgång och efterfrågan.
Tvärtom rekommenderar jag dig att starta Snälla Firman AB och sälja till bra priser och ha god service så du konkurrerar bort alla osunda.

När kan du komma igång med det?

Citat:
Varför tror du prisutvecklingen stannat av så kraftigt i Stockholm jämfört med resten av landet? Tror du att det är en brist på efterfrågan eller tror du att det handlar om andra faktorer? Tror du kanske att det blivit billigare att bygga i just Stockholm?
Till skillnad från många andra ägnar jag mig inte åt trosfrågor. Det finns gott om andra för dig att prata sådant med.

Byggnadskostnaden är ungefär lika i hela landet. Råvarorna kostar detsamma och Byggnads och Transport gör ingen skillnad.

Citat:
Men absolut, herr ekbo251 har bättre koll på läget än EUs samlade ekonomiska expertis. För om något kostar något så är det för att marknaden säger att det kostar det och då är det helt hälsosamt, eller hur.
Om du läst denna så kan du väl förklara hur matematiken/logiken ser ut då?

Citat:
Jag ger nu upp att försöka förklara det här för dig, du har bestämt dig för hur det är och din förståelse förhindrar dig från att se att det finns ett problem oavsett hur många rödflaggor som viftas framför dig.
Innan du ger upp att förklara, så rekommenderar jag att du börjar. Du har inte levererat något som påminner om förklaring, utan ägnat dig åt känslobaserad tro.
Citera
2026-09-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Om bankerna hade slutat omyndighetsförklarat folk så hade fler kunnat köpa.
Nja, hur gör dom det?

Citat:
Alla dessa amorteringskrav gör att det blir svårare än det behöver vara. För även om man på papper inte kan låna så kan man klara av utgiften.
De kraven som väljarna tvingar banken att ställa?

Det får du väl prata med väljarna om. Det kan inte bankerna göra något åt.
Citera
2026-09-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Har folk tillräckligt låg lön kan dom inte hyra heller. Nyproducerade HR är för dyra för deras löner att betala ensamma. Då får dom dela på utgifterna och bo fler i samma bostadsenhet. Så gör väl många studenter som är i liknande situation. Och gjorde förr (när en del menar att det var bättre).

(Och gör vuxna högavlönade i NY, av det enkla skälet att det är populärt att bo där. Hyresnivån är högre än medianlön. Gillar man inte det är det bara att inte bo där).

Ja så är det ju. Men då leder det ju till slutsatsen att i tex Göteborg och Stockholm så kan en stor del av unga människor inte skaffa sig en bostad under rimliga premisser (som att slippa bo med kompisar, trängas på jätteliten yta etc). Och var ska de då ta vägen när det inte finns jobb på de ställen där det finns bostäder som är billiga nog? Finns det inga alternativ bor de kvar hemma eller bor i en liten lägenhet i par men utan att bilda familj. Och det är exakt den utvecklingen vi ser, att unga människor slutar bilda familj för de har inte råd att bo stort nog där det finns jobb.

New York är förvisso populärt men har ändå nettoutflyttning just för att det är för dyrt att bo där.
Citera
2026-09-10, 18:46
Medlem
Citat:
Då hade man kunnat kompromissa att bankerna räknar på den faktiska räntan och låter låntagaren själva avgöra om man har råd med ex 7%.
Varför ska låneansökan räknas på 7 när räntan är 2,5

Så folk ska tillåtas låna hur mycket pengar som helst utan några som helst krav på återbetalning?
Vi har ju sett historiskt hur det har gått - folk tar stora lån och betalar sedan bara ränta utan att amortera en krona. I princip att hyra av banken, för "man vill ju leva nu".. Problemet är bara att ett sånt oreglerat lånande leder till högre inflation och högre räntor. Är det inte bättre att folk amorterar sina bolån istället för att betala höga räntor till bankerna?

Om du fick din vilja igenom skulle vi inte bara få högre inflation, bostadspriserna skulle antagligen öka igen med resultatet att unga måste belåna sig för livet för att få råd med en bostad. Mer ved på elden med andra ord. Men ni BLTs vill förstås höja värdet på era bostäder. Varför tänka på samhället när du kan tjäna pengar?
Citera
2026-09-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus

Så är det
Normalt borde det funka såhär
Låg lön får köpa billiga bostäder med sämre kvalité
Normal lön får köpa normala bostäder med normal kvalité
Hög lön får köpa premiumbostäder med högre kvalité

Idag däremot behövs hög lön för att köpa de lägst prissatta bostäder i större orter och ligger du under det kan du glömma saken.
Detta är vad många i tråden förnekar, förr kunde en normalt arbetande vuxen ensam köpa bostad och idag krävs det två högutbildade personer med lån för att uppnå samma köpförmåga.
Detta är självklart inte bra eller hållbart för vad blir nästa steg? 4 högutbildade vuxna i en bostad?

Håller helt med dig. Den villan jag själv bor i kunde vi köpa för snart 20 år sen med två väldigt låga arbetarlöner. Då behövde den totalrenoveras. Den tidigare ägaren hade köpt den som nybyggd 40 år tidigare på en lön, han levde ensam. Idag hade vi inte kunnat köpa den med motsvarande jobb/lönenivåer som vi hade då.

Det som jag har noterat är att folk verkar söka sig ut till orter inom pendlingsavstånd till större stad, orter som tidigare nästan sågs som otänkbara av olika skäl och därför har lägre priser. Och att priserna på dessa orter ökar snabbare än andra ställen. Jag vet inte om det bara är en känsla.
Citera
2026-09-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Så folk ska tillåtas låna hur mycket pengar som helst utan några som helst krav på återbetalning?
Vi har ju sett historiskt hur det har gått - folk tar stora lån och betalar sedan bara ränta utan att amortera en krona. I princip att hyra av banken, för "man vill ju leva nu".. Problemet är bara att ett sånt oreglerat lånande leder till högre inflation och högre räntor. Är det inte bättre att folk amorterar sina bolån istället för att betala höga räntor till bankerna?

Om du fick din vilja igenom skulle vi inte bara få högre inflation, bostadspriserna skulle antagligen öka igen med resultatet att unga måste belåna sig för livet för att få råd med en bostad. Mer ved på elden med andra ord. Men ni BLTs vill förstås höja värdet på era bostäder. Varför tänka på samhället när du kan tjäna pengar?

Klart jag vill fortsätta tjäna pengar på boendet. Därför jag inte bor på samma ställe i mer än 3 år.

Men de som vill belåna sig, låt dom? Dom är väl vuxna och kan ta egna beslut?
Varför ska de behöva ta en hyresrätt som gör att de knappt har pengar kvar istället för att kunna köra för tusentals kr mindre i månaden?

Armotering är förövrigt en jäkla skitgrej. Den som amorterar mer än nödvändigt är bakom flötet.
Citera
2026-09-10, 22:29
Medlem
Citat:
Låter som det gamla vanliga att endast en Ferrari är gott nog. Och priset får inte vara mer än för en Dacia.

Och finns inte det är det gråt och skrik.

Kanske är så att ett korridorsrum med del i kök i en studentkorridor är klart bättre.

Så har vi gamlingar fått bo. I bästa fall. Utan att gråtlipa.

Myztico visar sin logiska skärpa här. Frågan var om det gick/fanns bostäder.

När det visade sig finnas börjar Myztico blanda in tyckande. Så förvånande.

Dröjde länge innan jag skaffade bil.

Men det är ju ett val. Antingen glider man omkring i bil eller sparar ihop en kontantinsats.

Endast en Ferrari till priset av en Dacia är gott nog.

Ja, den bank som inte levererar kundtillfredställelse överlever inte.

Sedan har du något logikproblem här. Att maximera vinst är också nödvändigt för att överleva.
Men det är klart att det berättar dom inte i Proletären.

Ja, att reducera bankkontor och automatisera processerna är ett viktigt steg i att hålla ned kostnaderna och därmed avgifter och boränta.

Ja, jag flyttar en miljon då och då. Har det upplåst sedan länge.

Att väljarna har röstat fram en Riksdag som valt att trakassera bankerna får du ta med väljarna. Det är inte bankernas fel, att väljarna väljer en Riksdag som trakasserar bankerna, som indirekt skapar olägenhet för bankernas kunder.

Tvärtom rekommenderar jag dig att starta Snälla Firman AB och sälja till bra priser och ha god service så du konkurrerar bort alla osunda.

När kan du komma igång med det?

Till skillnad från många andra ägnar jag mig inte åt trosfrågor. Det finns gott om andra för dig att prata sådant med.

Byggnadskostnaden är ungefär lika i hela landet. Råvarorna kostar detsamma och Byggnads och Transport gör ingen skillnad.

Om du läst denna så kan du väl förklara hur matematiken/logiken ser ut då?

Innan du ger upp att förklara, så rekommenderar jag att du börjar. Du har inte levererat något som påminner om förklaring, utan ägnat dig åt känslobaserad tro.
Är svårt att avgöra om det är tragiskt eller komiskt att se någon så rabiat försöka försvara en trasig marknad som om att det inte är något fel även fast varenda ekonom med grundläggande utbildning kan se det.

Att du är dum nog att köpa ett förråd för 2 miljoner och tycker det är en bra och rimlig del är en del av problemet, det finns fler som dig. Någon skulle kunna sälja en sopcontainer med en presenning över till dig för 2 miljoner och du skulle tycka det är bra deal om någon annan också köpt en sån, för man är ju bara korkad och gråter om man påpekar hur dumt det är.

Det blir också uppenbart att du inte gör några större affärer eller flyttar några större summor pengar med hur du uttrycker dig om hur banker fungerar.

Det är nästan som att du är halvvägs till grundläggande förståelse, du säger det själv, byggkostnader är i princip lika och du verkar gilla att prata byggkostnader.
Hur kommer det då sig att bostadspriserna i Stockholm har stannat av kraftigt i jämförelse med resten av landet, trots att man har absolut högst efterfrågan på bostäder samt högst löner i hela landet? Du tror alltså inte att det har något att göra med att man håller på att slå i det ekonomiska taket där inte ens två löner längre räcker till och att Stockholm ligger i framkant av problemet?

Jag har redan försökt förklara för dig, men du är för dum för att förstå och istället kommer med glädjekalkyler och ignorerar att människor vill leva sina liv med hobby, barn, bil, nöje osv. Alla är inte som dig och vill avsäga sig allt nöje i livet för att kunna köpa ett förråd att bo i för flera miljoner, en mer normalt funtad människa är av åsikten att pengarna från ett heltidsjobb ska räcka till ett vettigt boende och ett bra liv.

När det krävs ett flertal inkomster eller tiotals årslöner för att köpa grundläggande boende så är marknaden trasig och spårat ur, det är vad du får se om du läser rapporten och det är där vi är nu i Sverige.
Det är dåligt för levnadsstandarden, livskvalitén, barnafödandet och hela landets ekonomi. Det finns ingenting som är bra med att människor måste lägga alla sina pengar på sitt boende.

Bostadspriserna har inte växt naturligt, som du verkar tro.
Citera
2026-09-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velora
Håller helt med dig. Den villan jag själv bor i kunde vi köpa för snart 20 år sen med två väldigt låga arbetarlöner. Då behövde den totalrenoveras. Den tidigare ägaren hade köpt den som nybyggd 40 år tidigare på en lön, han levde ensam. Idag hade vi inte kunnat köpa den med motsvarande jobb/lönenivåer som vi hade då.

Det som jag har noterat är att folk verkar söka sig ut till orter inom pendlingsavstånd till större stad, orter som tidigare nästan sågs som otänkbara av olika skäl och därför har lägre priser. Och att priserna på dessa orter ökar snabbare än andra ställen. Jag vet inte om det bara är en känsla.

Mm - om du tänker efter väldigt noga nu. Lova mig att du i vart fall försöker. Kan det vara så att marken är det som har gått upp i pris och inte din sketna villa?
Citera
2026-09-11, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm - om du tänker efter väldigt noga nu. Lova mig att du i vart fall försöker. Kan det vara så att marken är det som har gått upp i pris och inte din sketna villa?

Haha hej på dig också…

Nja min villa sticker inte ut på något sätt med särskilt exceptionellt läge. Nu minns jag inte exakt hur taxeringsvärdet fördelade sig för 20 år sen men jag skulle säga att den tredubbling av taxeringsvärdet som skett är ganska lika för tomt respektive byggnadsvärde. Alltså att båda har tredubblats. Däremot håller jag med dig om att läget på villan kan påverka såtillvida att den ligger inom räckhåll för en arbetsmarknad vilket färre villor gör idag jämfört med för 60 år sen, och att det givetvis förklarar en del av prisökningen.
Citera
2026-09-11, 08:00
Medlem
Tar man värde öking helariket senaste 12 månader handlar det om villor på +3,9% och brf +4,8%

Vad menas det i pengar?

Villor riket 3,9% snitt pris en villa 4 milj = +156000kr eller +13000kr månad har man haft i värde ökning.

Brf lägenheter snitt 2,5mij = +120000kr eller +10000kr månad sista 12 månader.

Detta enligt svensk mäklarstatistik.

Frågan är inte om en bostad är bättre o säkrare än börsen, bostadsmarknaden är en tryggare placering än börsen o ger fortsatt en mycket bra utveckling.
Citera
2026-09-11, 09:36
Medlem
Citat:
Kanske är så att ett korridorsrum med del i kök i en studentkorridor är klart bättre. Så har vi gamlingar fått bo. I bästa fall. Utan att gråtlipa.

Nu blandar du bort korten. Antingen är man ungdom med medellön eller student. Eller är det någon 18-25-åring som tjänar "medellön" som ska skriva in sig på en kvällskurs för att kunna komma över ett studentboende? Bo i studentrum på Lappis för 4-5000 kronor i månaden eller köpa ett vidrigt förråd för 2 miljoner?
Citera
2026-09-11, 09:55
Medlem
Citat:
Är svårt att avgöra om det är tragiskt eller komiskt att se någon så rabiat försöka försvara en trasig marknad som om att det inte är något fel även fast varenda ekonom med grundläggande utbildning kan se det.
Myztico skulle vilja skriva något sakligt. Men det blir bara känslodravlande ad hominem.

Citat:
Att du är dum nog att köpa ett förråd för 2 miljoner och tycker det är en bra och rimlig del är en del av problemet, det finns fler som dig. Någon skulle kunna sälja en sopcontainer med en presenning över till dig för 2 miljoner och du skulle tycka det är bra deal om någon annan också köpt en sån, för man är ju bara korkad och gråter om man påpekar hur dumt det är.
Mer känslodravlande ad hominem. Men Myztico berättar också att han inte har någon koll alls.

Tittar man på priserna för att hyra ett förråd hos green storage i Årsta som är på ungefär samma avstånd från centrum som sagda BR, så kostar det 6748/mån för 17 kvm. Dvs ungefär samma månadsutgift per kvm som lägenheten.
Skillnaden är att i lägenheten får du fönster och ytskick och vitvaror och WC. Det har i Myzticos bisarra värld inget värde.

Skriver man om verkligheten så blir man korkad i Myzticos bisarra värld.

Citat:
Det blir också uppenbart att du inte gör några större affärer eller flyttar några större summor pengar med hur du uttrycker dig om hur banker fungerar.
Efter att ha tänkt så det knakar kommer Myztico fram till att eftersom Ekbo kan förklara så är Ekbo okunnig.

Citat:
Det är nästan som att du är halvvägs till grundläggande förståelse, du säger det själv, byggkostnader är i princip lika och du verkar gilla att prata byggkostnader.
Ja byggnadskostnaden är ganska lika över landet. Och jag förklarade också varför.

Men en villatomt är billigare i Kalix än i Bromma.
Det är det däremot oklart om det trängt in i Myzticos hjärna.

Citat:
Hur kommer det då sig att bostadspriserna i Stockholm har stannat av kraftigt i jämförelse med resten av landet, trots att man har absolut högst efterfrågan på bostäder samt högst löner i hela landet? Du tror alltså inte att det har något att göra med att man håller på att slå i det ekonomiska taket där inte ens två löner längre räcker till och att Stockholm ligger i framkant av problemet?
Du behvöer visa data på det fetade. Det är inte vad man ser på Mäklarstatistik.

Citat:
Jag har redan försökt förklara för dig, men du är för dum för att förstå och istället kommer med glädjekalkyler och ignorerar att människor vill leva sina liv med hobby, barn, bil, nöje osv. Alla är inte som dig och vill avsäga sig allt nöje i livet för att kunna köpa ett förråd att bo i för flera miljoner, en mer normalt funtad människa är av åsikten att pengarna från ett heltidsjobb ska räcka till ett vettigt boende och ett bra liv.
Man har ett val.
Antingen bränner man inkomsten på att: "leva sina liv med hobby, barn, bil, nöje osv." och så får man bor där det är mindre attraktivt för andra och adressen är billig..

Eller så sparar man och lånar och så kan man bo där det är mer attraktivt, och adressen är dyr.

Men detta handlar om att Myztico tycker det är orättvist att han inte kan få en Ferrari för priset av en Dacia.

Citat:
När det krävs ett flertal inkomster eller tiotals årslöner för att köpa grundläggande boende så är marknaden trasig och spårat ur, det är vad du får se om du läser rapporten och det är där vi är nu i Sverige.
Det är dåligt för levnadsstandarden, livskvalitén, barnafödandet och hela landets ekonomi. Det finns ingenting som är bra med att människor måste lägga alla sina pengar på sitt boende.
När Myztico får bestämma så är det trasigt och urspårat att de som bygger, transporterar och leverera byggmaterial får betalt.

Citat:
Bostadspriserna har inte växt naturligt, som du verkar tro.
Håller med om att det inte är naturlig prisökning när facket utpressar upp lönekostnaderna.

Men priserna på adresser är naturliga. De bara visar var andra har mer och mindre betalvilja.
Just detta har många som gnäller har extremt svårt för att fatta. Priserna visar vad andra är villiga att betala.
Och det gnällspikarna då landar i att staten skall hindra andra från att betala så mycket. För att gnällspikarna skall komma över bostäderna till lägre än vad andra vill betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in