2026-09-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det är därför man lagt ned majoriteten av alla bankkontor och automatiserat alla processer så att man numera inte kan flytta eller använda större summor pengar utan en veckas planering. Prova att försöka göra en överföring på en miljon till någon och se hur tillfredsställd du blir.

Hahaha att storbanker skulle ha automatiserat alla sina processer? Du har aldrig jobbat inom finans va? Spoiler. Det är extremt eftersatt på automatiseringsfronten.

När det kommer till att inte kunna flytta över större summor pengar, inte för att det låter som du har det problemet, så borde du vända din ilska mot EU då det styrs av EUs direktiv mot penningtvätt och finansiering om terrorism.

På EU nivå kan du läsa mer här https://finance.ec.europa.eu/financial-crime/anti-money-laundering-and-countering-financing-terrorism-eu-level_en

För Sverige kan du referera till finansinspektionen
https://www.fi.se/sv/bank/penningtvatt/regler-mot-penningtvatt-och-finansiering-av-terrorism/

Sverige följer alltså Finansinspektionen och EUs gemensamma regler för att stoppa penningtvätt och finansiering av terrorism

Mer om penningtvättslagen kan du läsa här https://lagen.nu/lr/2017/ytterligare-atgarder-mot-penningtvatt-och-finansiering-av-te

Ett axplock av konsekvenser för banker inom EU som inte följer dessa direktiv och lagar:

*böter i miljardbelopp
*ingen möjlighet att handla med USD
*fängelsestraff (Bonnesen klarade sig på håret)
*indragen bankliscens
Citera
2026-09-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Om du är man - självklart värt det. Vad finns det i en storstad för en man 30+ utöver något hockeylag? Absolut ingenting. Det är ju ofta kärringar som är bromsklossen med sitt konstanta fikande och restaurangbesök.

Det uppenbara svaret är arbetstillfällen. Vidare har du bra skolor, ett rikt kulturutbud och i övrigt mycket stort utbud av aktiviter, allt som är högst relevant för barn, vilket är ganska vanligt att en man 30+ har.
Citera
2026-09-12, 09:22
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Frågan är inte om en bostad är bättre o säkrare än börsen, bostadsmarknaden är en tryggare placering än börsen o ger fortsatt en mycket bra utveckling.
Det är det ju inte, och det är inte ens jämförbart trots att vi har drivit en politik för att få upp bostadspriserna. Det är dessutom svårt för folk att få sina bostäder sålda till marknadspriser, och vissa objekt har varit ute i flera år.

Hade det varit mer gynnsamt så hade investerare köpt upp bostäder i rent spekulationssyfte. Men det är inte investerare som köper bostäder, utan vanliga arbetare.

Sedan är det också viktigt att inse att bostäder, speciellt hus, är en löpande kostnad för hushållet--det ska renoveras, solcellspaneler ska upp, osv. och om du säljer efter att ha pungat ut fyra miljoner för huset och en miljon i renoverings- och utbyggnadskostnader för huset så vill du antagligen ha fem miljoner för det. Och det blir ju tekniskt sett en marknadsprisökning på 25% även om du som husägare inte har tjänat ett piss på det.

Men de begränsande faktorerna är bolån och ränta. Just nu är reglerna generösa, och därmed är priserna höga.
Citera
2026-09-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är det ju inte, och det är inte ens jämförbart trots att vi har drivit en politik för att få upp bostadspriserna. Det är dessutom svårt för folk att få sina bostäder sålda till marknadspriser, och vissa objekt har varit ute i flera år.

Hade det varit mer gynnsamt så hade investerare köpt upp bostäder i rent spekulationssyfte. Men det är inte investerare som köper bostäder, utan vanliga arbetare.

Sedan är det också viktigt att inse att bostäder, speciellt hus, är en löpande kostnad för hushållet--det ska renoveras, solcellspaneler ska upp, osv. och om du säljer efter att ha pungat ut fyra miljoner för huset och en miljon i renoverings- och utbyggnadskostnader för huset så vill du antagligen ha fem miljoner för det. Och det blir ju tekniskt sett en marknadsprisökning på 25% även om du som husägare inte har tjänat ett piss på det.

Men de begränsande faktorerna är bolån och ränta. Just nu är reglerna generösa, och därmed är priserna höga.
Man har spärrar mot ex uthyrning av Brf lägenheter, har själv varit ordförande för min i 4år och det var konstant ström av företagare som vill köpa i föreningen, dvs i rena spekulations köp. föreningen har däremot en spärr för just "juridiska personer" ska kunna köpa.

Däremot har föräldra köp ökat enormt, dvs delat ägande mellan barn o förälder. mest frusterande är att fastigheten är centralt o genom föräldra köp får även förälder rätt till garage/parkeringsplats mycket billigt o otroligt centralt, man vinner även här på slippa hyra sin plats utifrån spec om man själv jobbar centralt. nackdel är att dom som verkligen bor permanent har lång kö på parkerings plats.

Det är bl,a dessa faktorer som fortsätter driva upp priserna, föräldrar har själva gjort enorma vinster o är lågt belånade, man hjälper o samtidigt placera sin vinst i barnens bostad.
Bostadsbristen driver genom detta upp priserna, låna upp på förälders bostad o köpa en till via botten lån är otroligt förmånligt samt en Brf har oftast mycket låg avgift, som min 3a, 4900kr/månad inkl bredband, kabeltv. detta driver även upp priserna, föreningar med god ekonomi o låga avgifter, det utgör folk kan låna mer.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-12 kl. 10:26.
Citera
2026-09-12, 11:01
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Man har spärrar mot ex uthyrning av Brf lägenheter, har själv varit ordförande för min i 4år och det var konstant ström av företagare som vill köpa i föreningen, dvs i rena spekulations köp. föreningen har däremot en spärr för just "juridiska personer" ska kunna köpa.

Däremot har föräldra köp ökat enormt, dvs delat ägande mellan barn o förälder. mest frusterande är att fastigheten är centralt o genom föräldra köp får även förälder rätt till garage/parkeringsplats mycket billigt o otroligt centralt, man vinner även här på slippa hyra sin plats utifrån spec om man själv jobbar centralt. nackdel är att dom som verkligen bor permanent har lång kö på parkerings plats.

Det är bl,a dessa faktorer som fortsätter driva upp priserna, föräldrar har själva gjort enorma vinster o är lågt belånade, man hjälper o samtidigt placera sin vinst i barnens bostad.
Bostadsbristen driver genom detta upp priserna, låna upp på förälders bostad o köpa en till via botten lån är otroligt förmånligt samt en Brf har oftast mycket låg avgift, som min 3a, 4900kr/månad inkl bredband, kabeltv. detta driver även upp priserna, föreningar med god ekonomi o låga avgifter, det utgör folk kan låna mer.
Du är inte särskilt duktig på att snacka skit.

Det sagt, att arv (och förtidsarv) ska driva på bostadspriserna är cirkulärt, begränsat, och täcker inte kostnaderna som krävs för att bostadsmarknaden ska fortsätta upp.

Att folk kunde göra "bostadskarriär" fram till 2020/2021 spelar ingen roll för de har gått back sen dess. Nu är dessutom världsläget oroligt, och om situationen utvecklas till det värre så kan det bli dyrt att invänta säljer på en redan övermättad bostadsmarknad.
Citera
2026-09-12, 13:19
Medlem
Citat:

Den absoluta ironin i att inte se att dessa föräldraköp är vad som driver upp priserna samtidigt som det inte finns någon bubbla alls på bostadsmarknaden.
Fullt normalt att man måste ha en bostad som man köpte när de var billiga för att kunna köpa en bostad idag för de blivit så dyra

Sedan är du fortsatt vilseledd om att en prisökning på din egenägda bostad är någon slags vinst.
Det är det inte, du kan inte tjäna pengar på att bo i en bostad som ökar i värde (om du inte tänkt bli hemlös eller hyresgäst i framtiden)
Det tankesättet är passé för det är felaktigt
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-12 kl. 13:32.
Citera
2026-09-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Den absoluta ironin i att inte se att dessa föräldraköp är vad som driver upp priserna samtidigt som det inte finns någon bubbla alls på bostadsmarknaden.
Fullt normalt att man måste ha en bostad som man köpte när de var billiga för att kunna köpa en bostad idag för de blivit så dyra

Sedan är du fortsatt vilseledd om att en prisökning på din egenägda bostad är någon slags vinst.
Det är det inte, du kan inte tjäna pengar på att bo i en bostad som ökar i värde (om du inte tänkt bli hemlös eller hyresgäst i framtiden)
Det tankesättet är passé för det är felaktigt
Visst är det en vinst, jag har 6 st ägda bostäder bakom mig, även skatteverket meddela du kan råka ut för byggmästar smitta o få skatta som en företagare för du bytt bostad o gjort stora vinster, dvs om även skatteverket hör av sig o går in och varnar mig för vinsterna jag gjort på bostäder, dvs man byter upp sig o sedan kunde man köpa kontant, dvs exakt som spekulera på börsen, detta ger en enorm pensionsförsäkring att kunna bo billigt.

Vill man hjälpa sina barn kan man som sagt enkelt belåna sin egna bostad, 1 milj kostar som bottelån kostar per månad 2463kr man har ränteavdrag -739kr/månad lån på 1 milj kosta 1724kr/månad.

Det är just igenom denna hävstång bostads ägare är dom stora vinnarna, man kan enkelt flytta, man kan lika enkelt hjälpa sitt barn får sin första bostad till en mycket rimlig månadskostnad. dvs genom att jag belåna 1 milj kan även barnet belåna o enbart får bottenlån med ränteavdrag o amoterings fritt, just för det räknas som två separata lån.
Citera
2026-09-12, 19:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Alltså, alla kan inte, hur mycket de än vill, bo i Sthlm i en billig lägenhet med adress Strandvägen.
Glöm det där. Det ser så ut i alla större städer i Europa. Innerstäderna är inte skapade för att ungdomar ska bo där. Områdena är till för rikt folk med höga löner. Bra med det.

Varför bara Sthlm. Sthlm. och Sthlm. igen? Maken till fantasilöshet har jag inte någonsin upplevt.

Det är typ ingen som snackar om Stockholm innerstad i tråden sedan fladders blev bannad, så varför dra fram dessa trötta saker igen?
Citera
2026-09-13, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Myztico skulle vilja skriva något sakligt. Men det blir bara känslodravlande ad hominem.

Mer känslodravlande ad hominem. Men Myztico berättar också att han inte har någon koll alls.

Tittar man på priserna för att hyra ett förråd hos green storage i Årsta som är på ungefär samma avstånd från centrum som sagda BR, så kostar det 6748/mån för 17 kvm. Dvs ungefär samma månadsutgift per kvm som lägenheten.
Skillnaden är att i lägenheten får du fönster och ytskick och vitvaror och WC. Det har i Myzticos bisarra värld inget värde.

Skriver man om verkligheten så blir man korkad i Myzticos bisarra värld.

Efter att ha tänkt så det knakar kommer Myztico fram till att eftersom Ekbo kan förklara så är Ekbo okunnig.

Ja byggnadskostnaden är ganska lika över landet. Och jag förklarade också varför.

Men en villatomt är billigare i Kalix än i Bromma.
Det är det däremot oklart om det trängt in i Myzticos hjärna.

Du behvöer visa data på det fetade. Det är inte vad man ser på Mäklarstatistik.

Man har ett val.
Antingen bränner man inkomsten på att: "leva sina liv med hobby, barn, bil, nöje osv." och så får man bor där det är mindre attraktivt för andra och adressen är billig..

Eller så sparar man och lånar och så kan man bo där det är mer attraktivt, och adressen är dyr.

Men detta handlar om att Myztico tycker det är orättvist att han inte kan få en Ferrari för priset av en Dacia.

När Myztico får bestämma så är det trasigt och urspårat att de som bygger, transporterar och leverera byggmaterial får betalt.

Håller med om att det inte är naturlig prisökning när facket utpressar upp lönekostnaderna.

Men priserna på adresser är naturliga. De bara visar var andra har mer och mindre betalvilja.
Just detta har många som gnäller har extremt svårt för att fatta. Priserna visar vad andra är villiga att betala.
Och det gnällspikarna då landar i att staten skall hindra andra från att betala så mycket. För att gnällspikarna skall komma över bostäderna till lägre än vad andra vill betala.
Som sagt, det är hopplöst att förklara för någon som är så rabiat och grävt ner sig i ett hål och vägrar se verkligheten. Allt jag sagt är som redan tidigare förklarat baserat på data från SCB samt EUs utrednings av bostadspriser, om du öppnar SCB som har absolut mest data på detta istället för att läsa vad mäklare säger så kommer du att hitta det.

Här har du en sammanställning från en artikel hos SCB baserad på data från SCB:
https://imgur.com/a/Z2k3K48

Jag misstänker att det är bortom din förståelse men det är betydligt mer komplicerat än så när man låtit banker låna ut pengar dom inte har till folk som egentligen inte har råd att låna så mycket, med för låga räntor och sen rabatt från staten på redan låga räntorna så blir inte prisutvecklingen naturlig. Det är inte en på något sätt naturlig marknad som skulle kunna ha naturlig tillväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Hahaha att storbanker skulle ha automatiserat alla sina processer? Du har aldrig jobbat inom finans va? Spoiler. Det är extremt eftersatt på automatiseringsfronten.

När det kommer till att inte kunna flytta över större summor pengar, inte för att det låter som du har det problemet, så borde du vända din ilska mot EU då det styrs av EUs direktiv mot penningtvätt och finansiering om terrorism.

På EU nivå kan du läsa mer här https://finance.ec.europa.eu/financial-crime/anti-money-laundering-and-countering-financing-terrorism-eu-level_en

För Sverige kan du referera till finansinspektionen
https://www.fi.se/sv/bank/penningtvatt/regler-mot-penningtvatt-och-finansiering-av-terrorism/

Sverige följer alltså Finansinspektionen och EUs gemensamma regler för att stoppa penningtvätt och finansiering av terrorism

Mer om penningtvättslagen kan du läsa här https://lagen.nu/lr/2017/ytterligare-atgarder-mot-penningtvatt-och-finansiering-av-te

Ett axplock av konsekvenser för banker inom EU som inte följer dessa direktiv och lagar:

*böter i miljardbelopp
*ingen möjlighet att handla med USD
*fängelsestraff (Bonnesen klarade sig på håret)
*indragen bankliscens
Nu är det ju så att jag haft problemet flera gånger och på grund av det blivit tilldelad personlig bankman på flera banker. På internet blir det hopplöst att flytta större mängder pengar utan kontakt med banken och även om man hittar ett bankkontor som är öppet att gå in på så är det typ 10% chans att personalen som är på plats faktiskt har koll på läget och kan göra stora överföringar, vilket jag vet då jag provat det också.

Nu förenklade jag problemet då det inte ens är relevant för tråden, men du verkar tycka det och tror att du behöver förklara något för mig. Jag vet varför det är spärrar överallt och jag påpekade problemet med alla automatiserade spärrar som är just det, automatiserade, inte ens bankpersonalen vet eller vågar gå runt dessa spärrar och varningar om dom inte har tillräcklig erfarenhet och det är sällan dom som står i receptionen. Det är dessa processer jag syftar på.

Nej, det är inte EUs fel att bankerna valt att automatisera detta och blåneka allt och alla kors och tvärs istället för att ha tillräcklig och utbildad personal för att hantera det för att förhindra krångel för kunderna. Bankerna har fått ansvar och istället för att sköta det så försämrar man tjänsterna för sina kunder för att slippa sköta ansvaret.

Jag försöker inte ens göras dessa överföringar själv längre, istället ringer jag eller bokar möte med min personlig bankman och då går det hela väldigt smärtfritt. Något alla skulle kunna ha tillgång till, men som banken bara erbjuder folk med mycket pengar eller till dom som betalar extra för tjänsterna. Att banker kräver extra betalt för att man utan problem ska kunna flytta sina pengar är raka motsatsen till att jobba med kundtillfredsställelse.

Är det tillräckligt förtydligande för dig?
Citera
2026-09-13, 08:42
Medlem
Citat:
Som sagt, det är hopplöst att förklara för någon som är så rabiat och grävt ner sig i ett hål och vägrar se verkligheten.
Du skulle kunna prova att använda fakta från verkligheten.

Citat:
Allt jag sagt är som redan tidigare förklarat baserat på data från SCB samt EUs utrednings av bostadspriser, om du öppnar SCB som har absolut mest data på detta istället för att läsa vad mäklare säger så kommer du att hitta det.
I verkligheten tror att jag det bara är jag som brukar referera till SCB's Fastighetsprisindex.

Citat:
Jag misstänker att det är bortom din förståelse men det är betydligt mer komplicerat än så när man låtit banker låna ut pengar dom inte har till folk som egentligen inte har råd att låna så mycket, med för låga räntor och sen rabatt från staten på redan låga räntorna så blir inte prisutvecklingen naturlig. Det är inte en på något sätt naturlig marknad som skulle kunna ha naturlig tillväxt.
Du har ju lite rätt i att jag inte förstår rent svammel.

Du kan ju för dig själv försöka träna på lite förmåga att förstå genom att arbeta igenom hur utlåning påverkar en banks balansräkning. Men redovisa inte i den här tråden för det är off topic här.

Citat:
Nu är det ju så att jag haft problemet flera gånger och på grund av det blivit tilldelad personlig bankman på flera banker. På internet blir det hopplöst att flytta större mängder pengar utan kontakt med banken
En MSEK kan jag iaf flytta i internetbanken utan problem. Mest en fråga om att få gränsen uppflyttad.

Citat:
Nej, det är inte EUs fel att bankerna valt att automatisera detta
Försök ha lite minimalt koll iaf.
Tillämpning av regler är en sak. Automatisering en annan. Du rör ihop det i en enda förvirrad sörja.

EU och staten lägger sig inte i om banken automatiserar. Dom bryr sig om att bankerna efterlever alla galna regler de fantiserat ihop.

Citat:
Att banker kräver extra betalt för att man utan problem ska kunna flytta sina pengar är raka motsatsen till att jobba med kundtillfredsställelse.
Du berättar ju själv att du köper tjänster och att det går smärtfritt.
Citera
2026-09-13, 10:47
Medlem
Citat:
Visst är det en vinst, jag har 6 st ägda bostäder bakom mig, även skatteverket meddela du kan råka ut för byggmästar smitta o få skatta som en företagare för du bytt bostad o gjort stora vinster, dvs om även skatteverket hör av sig o går in och varnar mig för vinsterna jag gjort på bostäder, dvs man byter upp sig o sedan kunde man köpa kontant, dvs exakt som spekulera på börsen, detta ger en enorm pensionsförsäkring att kunna bo billigt.
Du skriver rent ut sagt obegripligt och det är som att det flödar från tanke till skrift utan filter och sammanhang.

Besvara detta
Om en person köpte bostad 1985 för 10 000 kr och bor i denna bostad fram tills 2025 och den värderad av mäklare till 10 000 000 kr. Vart är vinsten för personen?
Vad gör en bostad för 10 000 000 kr som inte en för 10 000 kr gör?

Citat:

Vill man hjälpa sina barn kan man som sagt enkelt belåna sin egna bostad, 1 milj kostar som bottelån kostar per månad 2463kr man har ränteavdrag -739kr/månad lån på 1 milj kosta 1724kr/månad.

Det är just igenom denna hävstång bostads ägare är dom stora vinnarna, man kan enkelt flytta, man kan lika enkelt hjälpa sitt barn får sin första bostad till en mycket rimlig månadskostnad. dvs genom att jag belåna 1 milj kan även barnet belåna o enbart får bottenlån med ränteavdrag o amoterings fritt, just för det räknas som två separata lån.
Och varför är det bättre att föräldrar behöver belåna sina bostäder istället för att barnen kan köpa själv för egna pengar?

Ser du inget problem i att prisuppgången som skett senaste året drivits av att man belånat bostäder för att köpa andra bostäder? Påminner det dig inte om något?

Citat:
Du skulle kunna prova att använda fakta från verkligheten.

Kan inte du börja själv?
Du blev ombedd att visa vilka bostäder en 18-24 åring kan köpa om denne har normal lön på 20-25k per månad och har ännu inte besvarat detta.
Du själv påvisar aldrig någon form av fakta som stärker dina argument men du kräver att andra minsann skall komma med fakta och när du får fakta i ansiktet på att du har fel så ignorerar du det.

Lev som du lär

Citat:
I verkligheten tror att jag det bara är jag som brukar referera till SCB's Fastighetsprisindex.

Det skrämmande här är att du inte förstår vad Fastighetsprisindex räknar med eller att det finns olika typer av detta...
Tror du bostadsrätter är med i Fastighetprisindex?

Detta är exakt mitt argument.
Du utgår från din åsikt och letar sedan upp argument
Citera
2026-09-13, 10:56
Medlem
KastlosaBerits avatar
Tror ni på sänkta avgifter de kommande åren? På el och vatten. Jag tror inte ett skit på det. Därför ska priser på hus och lägenheter inte öka heller, inte realt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in